Sidor

lördag 14 mars 2015

Sol och snacks!

Ah, vilken härlig dag! En helt oplanerad lördag, som jag ändå fått en massa gjort!
Minime väckte mig ganska tidigt. Det kändes som att jag precis titta på klockan när stora dottern kom hem från sitt nattjobb.
Det var lite "när en går och lägger sig går den andra upp"..

Jag fick henne att krypa i säng och ligga och titta på tv en stund. Men, jag var ju vaken så efter en stund tassade jag ner till köket och fixade kaffe.
Och just sådana här morgnar är underbara. När man inte har någon tid att passa.
Efter en stund kom dotter 1 ner, efter en stund dotter 2 och efter ytterligare en stund sonen..och sen pappan i huset...
Då var jag ju liksom inne på frukost nummer tre! :-)

Natten har varit kall, det syntes. Det var frost på alla bilar och tak. Men så ljust!
Jag drog igång och städade huset, igen. Galet att det behövs varje helg!
Mycket beror det på att det är så dammigt.
Det är mer än dags att sopa gatan utanför. Det ligger ett fint täcke av grått damm, överallt!
Men, trots att man redan börjat sopa, rekordtidigt, så dröjer det ju.

Nåja, det blev blöttorkning från tak till källare.
Hallen storstädades och de mesta av vinterjackor hängdes undan och alla "riktiga" vinterskor las i lådor.
Lilleman fick pröva igenom alla sina vår och sommarskor och jag kunde konstatera att hans fötter vuxit något enormt sen i höstas!
Bara att ge bort och slänga.
Han klarar sig fram till sandalsäsongen, men då måste vi leta oss till en skobutik.
Som tur var kunde han ha vårjackorna. Och fleecejackorna.
Samma med Minime, hon kan ha allt från i höstas. Skönt.

Jag ställde även undan mina vinterskor och tittade igenom vårskorna. Ett par stövlar måste på klackning, annars är allt under kontroll där med. :-)

Efter att jag städat, tog jag med barnen på promenad. Vi gick till det ställe där det alltid brukar finnas en massa grodyngel och smågrodor på vårarna.
Det var lite skönt att se att det inte fanns några än! För, det känns ju som påsk i luften, men att se att det mesta ändå håller sig till sin årstid är bra.
Risken är ju annars att allt börjar gro och växa och sen fryser bort.
Vi kikade efter lite vårtecken men hittade inget spännande. Vi såg ett ställe där man hängt ut massor med fågelmat i en liten lund och det vimlade av småfåglar. Men, jag hade inte med mig rätt objektiv, så det blev inga pippisar på bild.
Men det var skönt med en promenad.

När vi kom hem gav jag mig på balkongerna. Jag är inte helt nöjd, än. De är städade och jag har möblerat om lite, men jag vete sjutton vad jag ska göra med dem.
Största problemet är att det är så smala.
Typ en meter för smala för att man ska kunna ha ett bord och använda dem bättre.
Nu kan man ställa stolar där, men på rad efter varandra liksom.
Vi har ett liiiiitet runt bord mellan två stolar på den övre, men på den nedre är det inte bra.
Där sitter även dörren mitt på balkongen, vilket gör den svårmöblerad.
Nu har jag dock flyttat möbler så att man kan sitta med näsan i solen på båda våningarna..

Maken och jag tog varsin kaffe där i solen....Så skönt!!!


Jag köpte smaksatta smörgåsrån häromdagen och de är löjligt goda!
Med lite smör på är dom helt sanslöst goda!
Det blir mitt nya kaffe snacks! Helt nyttigt är det ju inte...men va fasen..

När solen gått runt hörnet, gick jag till baksidan och grävde ner en massa lökar.
Jag köpte dem för ett tag sen och har grävt ner ett par. Men planerade att ta ut resterande till landet.
Men, jag har tvekat på grund av alla rådjur och vildsvin.
Är det något dom älskar, så är det ju lök av alla de slag.

Maken konstaterade igår att han inte köpt lökväxter i present, av just den orsaken.
Så, jag grävde ner alla här hemma! :-)
Det är ju så att jag här hemma odlar sånt som klarar sig själv. Det är lite uteplatsen som gud glömde.
Jag skulle kunna göra den otroligt fin och jag är bra sugen.
Men, det går inte.
Eftersom vi är här hemma så lite under sommaren, klarar det sig inte om det inte är klematis och rosor.
Krukor funkar inte. Blommor som behöver mycket vatten funkar inte.
Så, tja, det blir lite halvdant.
Det är ju samma med balkongerna. Blommor går inte. Skulle vara kaktusar då kanske. :-)

Men, nu har jag som sagt satt lökväxter, så får vi se om dom orkar växa här eller inte.
Jag skulle ju vilja ha fina trädgårdar på båda ställena, men det går ju inte..:-)

Dock, balkongerna irriterar mig. :-) Jag vill att vi använder dem mer och jag måste få till något....

Nåja, dagen har varit fantastisk skön. Har känts som söndag!
Nu blir det mellofinal!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar