Sidor

söndag 22 mars 2015

Gör om, gör rätt!

Idag vaknade vi till en grå värld.
Ovanligt ute på landet, men ganska skönt. Det är alltid lättare att åka hem om vädret är skit! ;-)

Vi packade ihop oss efter lunch och åkte. Lika skönt som det är att komma ut på fredagen, hur sent det än blir, lika skönt är det att komma hem hyfsat tidigt på söndagen.
För att hinna tvätta ett par maskiner, fixa i ordning allas grejer till måndagen. Äta en god söndagsmiddag.
Idag hann jag även med en del bokföringsunderlag, som jag bara la åt sidan i fredags.
Jag pallade inte då, men samtidigt var det skönt att åtminstone tömt postboxen och sorterat upp så att dagens jobb gick fort.
Det blir en skön söndag, när man inte behöver stressa.

Och jag är nöjd med det jag ändå fick gjort den här helgen på landet.
Framförallt har vi tänkt till lite.
Ända sen vi köpte stället har vi lagt nästan all krut på utemiljön.
Vi satte upp en vägg precis i början, så att vi fick fyra sovrum. Och vi målade taket uppe vitt, för att det inte skulle vara så in i bängen mörkt.
Jag har velat måla vitt inne i hela huset sen start, men mött motstånd. Men, nu har maken ändrat sig och kan också tänka sig vitt....lagom tills vår målare skadat armen och inte längre kan måla! :-(
Så vi får se hur vi gör med det.
Dock, så har vi båda hela tiden tyckt att det inte varit optimalt inne. Huset är stort, men inte välanvänt, liksom.
Möblerna är fel. Rummen är inte maximalt inredda.
Och det saknas förvaring. Rummen är stora, men förvaringen noll. Den som finns är inte bra.
Men jag har inte orkat dra i det.
För jag vet att börjar jag i ett rum, så måste jag fortsätta i alla och det är långt till IKEA därifrån! ;-)

Nåja, nu har vi funderat...Det räcker inte bara med att fixa förvaring, vi behöver vända på hela huset.
Barnen flyttas en våning ner och får varsitt rum.
Det behövs både med tanke på förvaring och för att de ska kunna gå undan en stund.
Nu är dom på varandra hela tiden och det bråkas om allt ifrån vad man ska se på tv till vem som ska städa -för ingen av dom har någonsin lekt i deras rum.
Det är alltid någon annan som stökat ner.
Nu får dom varsitt rum.

Deras nuvarande rum blir gästrum.
På så vis kan vi ha en annan sorts förvaring där.
Det blir bra.
Det blir lite "gör om och gör rätt".

Påsken, blir alltså en möblera om, städa och släng helg. För, vi har mängder av saker som måste slängas.
Saker som barnen inte leker med längre. Hurtsar som inte funkar, men som vi inte orkat byta ut osv.
Vi har att göra, med andra ord!
Men jag tror att det blir bra!
Vårstädning delux!
Jag hoppas att det blir bra väder, annars kan det bli lite väl kaotiskt! ;-)

Det känns bra att vi får tummen ur att göra just de förändringarna, innan vi vill tillbringa all tid ute.

Just nu känns det dock som att man gått i stå lite, när det blev både kallt och snö.
Vilket ju är högst normalt för årstiden, men man hann liksom dofta lite på det goda....
Men, jag har hunnit med en hel del frön och lökar, innan kylan kom, så när det blir varmt nästa vända, då kommer det att hända grejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar