Sidor

måndag 2 februari 2015

Effektiv vabb

Jag har funderat ett tag på varför jag varit så trött på morgnarna.
Vaknar aldrig innan klockan längre. Är otroligt seg på morgonen. Pallar mig inte upp på helgmorgnar.
Orsaken är otroligt enkel.
Jag går inte och lägger mig på kvällen!!
När barnen har lagt sig och det blir tyst...ja då "ska jag bara"....ganska länge och klockan blir både 00 och 00:30 och 01.
Inte klokt!
Vad gör jag då? Läser lite här, läser lite där, tittar lite hit och dit, plockar lite upp och ner. Och plötsligt är klockan mycket!

Igår kröp jag i säng redan vid 21!
Lilleman var ju febrig och bäddades ner och ville att jag skulle vara på samma våning, så jag tog min bok och kröp i säng.
Somnade ju med den över näsan.. Jag tror att klockan var drygt 22.
Vet inte när det har hänt senast.
Och resultatet av det var ju att jag vaknade en kvart innan klockan.
Så lätt var det alltså! ;-)

Summan av det är att jag bara måste ha en bok att läsa hela tiden.
För precis som alla "som vet" hävdar, ska man inte gå och lägga sig med datorn eller telefonen och läsa på den.
Skärmen är för ljus, man blir inte trött utan piggnar till.

Nåja, idag vaknade jag pigg och glad.
Lilleman vaknade med ont i halsen. Och febrig. Rejält febrig. :-(
Vi får se hur det utvecklar sig. Förra året blev det penicillin för halsfluss i februari.
Nu tror jag inte att det blir så illa för han känns inte sämre än i morse.
Men, han får ett par dagar på sig, sen blir det halsprov.

När jag lämnade Minime pratade jag med en fritidspedagog och hon konstaterade att halva skolan ligger hemma.
Hälften av dem i magsjuka och hälften i feber och ont i halsen. Och måste man välja så tar jag feber och halsont vilken dag som!!
Men det är verkligen februari med råge!
Han är tapper kämpen. Men han är lika usel på att vara sjuk som jag!
Ligger under filten med stoooora ögon och ser ut som en liten chimpans. :-)
Och suckar över att han inte kan vara i skolan.
Helt tvärsom mot lillsyrran som mest suckar över att hon inte kan få ha en feberfri dag hemma! :-)

Nåja. Han har legat och tittat på film och jag har jobbat.
Himla tur att jag kan jobba hemifrån! Det tog lite tid innan jag fick alla lösenord så att jag kunde jobba på distans, men nu funkar det bra.
Vilket är tur.
För nu är det en massa roddning inför fredagen.  Men det funkar bra via mail och telefon.

Och jösses vad det har snöat hela dagen!
Jag fick mig ett lunchträningspass när jag skottade vår lilla uppfart.
Efter att gatan skottats får vi värsta vallen in mot bilarna.
Tungt är det att skotta undan kockorna...Det känns i armarna!


Så, det blev inte armar i gymmet idag! :-)
Jag passade på att smyga ner dit efter att jag hämtat Minime, så fick hon passa storebror.
Vilket hon gjorde med bravur!
Hon tittade på honom med huvudet på sned och konstaterade "mamma går ner och tränar, men jag är hos dig!" :-)

Det blev 4 set av komplex femman idag.
Eftersom vi nu har ryggbänk, så bytte jag ut de hatade Goodmorningsen till bänken i stället.
Mycket effektivare och bättre!

Så, 4 set komplex, men två ganska lätta och två tunga vändor och sammanlagt 5 minuter planka och ca 3 minuter sidoplanka.
Det fick räcka idag.

Det blev en effektiv dag idag trots allt.
Och lite märkligt känsla att inte gå ner och träna efter maten, utan kunna göra något annat.
Som tex sova!
Eller, städa min garderob, där träningskläderna nu ligger huller om buller...

Så trots vabb, har det varit en bra måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar