Sidor

lördag 17 januari 2015

Tur att vi har sugrör...

Märkligt det här hur jag plötsligt kan få helt galen landetlängtan.
Men det är ju egentligen inte nuet jag längtar efter.
Jag pratade med en person om det för ett tag sen, att man lätt förskönar vissa saker.
Som ens hembyggd.
Det finns ju anledningar till att man flyttat, men dem glömmer man bort och så mins man bara det fina och mysiga! :-)
Lite så är det med landet.
Nu är det +3 och regnar i sidled. Det är ju inte det jag längtar efter.
Utan i huvudet finns bilden på att jag sitter på trappan, precis när solen kikar fram mellan träden, och dricker en kopp kaffe.
Nåja, längtar till landet gör jag. :-)

Igår hoppade jag igång dagen lite tidigare än vanligt.
Det har varit en himla hattande med sömnen här sen innan jul. Vi har vänt på dygnet, vänt tillbaka. Blivit sjuka, vänt på dygnet, vänt tillbaka....
Och Lilleman är precis som sin storebror i samma ålder och jag antar att det kommer att sitta i länge..
Det är jättejobbigt att äta frukost.
Han försöker men mår mest illa. Och är det lite brådis på morgonen, då är det tvärstopp.
Jag har varit likadan, men övat upp förmågan att äta på morgonen.

Så, igår försökte vi en ny variant och han väcktes 30 minuter tidigare än annars. 30 minuter innan Minime och fick sitta i lugn och ro i köket med mig.
Sen gick det ner en macka, 45 minuter efter att han vaknat.
Det är nog nya rutinen.
Och - han tvingades i säng en timme tidigare än brukligt. Egentligen somnade han nog två timmar tidigare än de tidigare dagarna.
Det har varit svårt att vända tillbaks dygnet.
Och det verkade funka.
Men det var skönt med fredag..som jag avslutade med att ta en sväng till tandhygienisten. Som jag trodde har jag tappat fyllning i en tand, så det måste fixas till.
Jag hade på eftermiddagen haft ett rätt långt möte, där jag på uppstuds fick lära mig två nya dataprogram.
Tanken var att jag skulle introduceras, men efter som att vi fick en akut uppgift som måste fixas där och då, så  fick vi "go live" direkt.
Det gick jättebra! :-)
Men, det gjorde att jag var helt slut, när jag satte mig hos tandhygienisten och somnade nästan!
Jag orkade inte heller träna igår.
Det blev en vilodag. Och ett par glas vin till middagen. Man måste unna sig ibland också. Äta allt, men inte alltid.
Dit vill jag komma. Att jag tränar så bra, att jag kan unna mig lite gott då och då.
Äta varierat och bra.
Idag åkte vi på Museum tillsammans med barnens kusiner och farmor.
När dom föreslog Naturhistoriska, så tänkte jag "men där var vi ju för inte så länge sen, men ok"...
Sen visade det sig när vi tänkte efter, att det var fem år sedan vi var där!
Fem!
Vi går inte jätteofta på Museum! Och - jäklars vad fem år gått fort!

Min favoritavdelning är "ur jordens inre" Med alla stenar och mineraler. Sååå  mycket vackert bling!
 Självlysande stenar....
 Barnen gillade alla grottor..
 Vi hittade Mammutarna! :-) Och en massa andra djur...
 Jag fick ihop 5000 steg på de timmar vi var där! :-)
Vi åt både lunch och fikade. Och då gäller det att tänka till. Jag tog en fisklasagne till lunch och åt halva.
Sen när vi fikade tog jag en  halv kaka, en halv "chokladboll" sån med vitt fluff i. Och en kaffe.
Helt enkelt. Njuta av lite gott, men inte äta hela.

När vi kom hem, blev det dammsugning av  hela huset, innan middagen. Som blev tacos.
Där var det svårare att hålla en vettig portion. Det ÄR så gott!

Sen smet maken och jag ner i gymmet.
Vi bestämde för ett par dagar sedan att vi skulle gymma idag.
Innan de små barnen kom gymmade vi massor ihop. Sen gick det ju inte.
Men nu klarar dom sig själva, så nu kan vi inte skylla på dem!
Vardagarna kan vi inte lägga så mycket tid, utan det får bli kortare pass. Men på helgerna ska det bli av!
När man kör styrka på makens vis, så tar man en del i taget och det tar minst en timme.
Nåja, han frågade vad jag ville köra och när jag svarade "axlar och biceps" trodde jag att han skulle ramla baklänges! :-)
För jag hatar axelövningar. Det gör bara ont. Och sen kan man inte lyfta armarna dagen därpå..
Men, jag behöver det.
Jag är svag i armarna och ofta spänd i axlarna.
Så, sagt och gjort.
Nu kommer jag garanterat att behöva dricka mitt morgonkaffe med sugrör i morgon....
Nästa lördag, blir det ett ryggpass.
Däremellan ska jag hinna med två cardiopass och två Olga styrkepass/  komplexfemma.
Känns som en bra plan! :-)

Det är lite svårt att förklara hur bra det känns att vara igång igen. Att känna att det faktiskt funkar nu.
Tidsmässigt.
Barnen är äldre än när jag försökte ha kontinuitet förra gången.
Nu ska vi njuta av en ledig dag till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar