Sidor

lördag 24 januari 2015

Olof was here..

Det är med rosiga kinder vi sjunker ner i soffan i kväll!
Vi är bortskämda med att nästan alltid ha sol här ute. Idag fick vi inte det, men vi har ändå haft en helt underbar dag!
Förra vintern fick vi inte någon snö alls nästan, så vi har varit som barn hela högen idag! :-)

Lilleman och jag var vakna redan vid 8. Jag tassade ner och drog igång en brasa. Märkligt nog så var det inte så kallt som det brukar vara på morgnarna och när jag la i ved, så fanns det glöd.
Vilket förvånad mig.
Men, det fick sin förklaring när maken vaknade, för han hade varit vaken tidigt, tidigt på morgonen och lagt på ett par klabbar..
Här ser ju morgnarna alltid ut på samma sätt. Brasa. Kaffe. Äggmacka! :-)

Sen drog vi på oss och gick ut. Skottade en hel del snö!
Hela uppfarten. En gång till veden. Två gångar till förråden.
Och det slog mig, att det nu märks att jag tränat ett par veckor. Trots att det bara är ett par veckor!
Min kondis är märkbart bättre!
Jag blev inte flåsig och jag blev inte toksvettig. Och det är så najs att känna skillnad! Redan!
Det var lite med den känslan vi åkte ut. "fan, då blir det ingen träning". Men, skotta snö och klyva ved är motion! :-)
Det gav mig verkligen mer motivation, att känna skillnad! För, jag tränar inte för att gå ner i vikt, få värsta 20årings kroppen, eller hålla strikt diet.
Jag vill bli stark i rygg, axlar och armar, så att jag orkar vara ute med barnen. Bygga snökojor och leka.
Och, så att jag orkar med trädgården i sommar. Jag har flera stora projekt som ska grävas för hand.
Förra sommaren gick det inte, på grund av den galna värmen, men också på grund av mitt onda knä och min usla kondition!
Jag orkade inte!
Nu har jag ett par månader på mig att träna axlar, rygg och ben så att jag orkar!
När vi var här i mellandagarna, flyttade jag på en plastpool som legat alldeles för länge på tomtgränsen till grannen.
Jag har inte velat flytta på den, för det "bor" så mycket äckligt där under. ;-)
Men när det väl frös, drog jag loss den och flyttade på den så att den går att skära i bitar och slänga.
Men - bara att dra loss den och släpa den över gräsmattan gjorde mig helt slut!
Och det var nog då jag kände att det här inte är hållbart. Jag kan inte ha såhär dålig kondis!
Det är ju pinsamt!

Nåja, efter snöröj, tog vi en promenad. Tyvärr, var det mulet och gav inte det rätta ljuset som jag hade hoppats på.
Solen bröt igenom korta stunder och då var det ju helt magiskt!
Men, jag fotade en hel del ändå.
Försökte jobba mer med det korta objektivet...

 Vi gick en sväng ner till havet. På vår tomt blåste det lite grand. sådär så att snön ramlade av träden, men det störde inte.
Men, ju närmre havet vi kom, ju mer rev det i.
Vi har ca 7 minuters gångväg ner (ok 15 när Minime är med och 4 om bara vi vuxna går..) men ändå är det så stor skillnad!
Det var rena stormen där nere!
Stora vågor rullade in och skvätte en bra bit upp på bryggorna.
Det var iskallt!

 På berget hade det frusit jättevackra istappar...

Det blev ingen lång vistelse. Och jag är otroligt nöjd med att vi inte har havstomt...som man annars drömmer om! ;-)

Det är rena Narnia här nu!
Som alltid när vi är här så äts lunchen ute. Det går inte att inta det på annat sätt! :-)
Året runt!
Ved på grillen, T-röd på veden och korv på glöden! :-)

 Det är lika mysigt med brasa utomhus som inne!
 Det blev ju rätt varmt vid grillen. Det gäller ju att elda en hel del ved för att få glöd.
Plötsligt rasade det ner snö av taket!
Och - is ur hängrännorna!
Mitt eldande resulterade i att det blev varmt och satte fart på snö och is! :-)

Barnen roade sig ganska många timmar ute, när dom hittade pulkor och tillverkade en liten backe i slänten.
Det är ju annars grymt platt här ute och man skulle behöva ha lite bättre snöröjningsgrejer för att kunna göra en backe.
Sen var vi både trötta och blöta och det var skönt att vara inne en stund.

När vi torkat alla kläder och ätit lite mellis, såg jag att det plötsligt låg på nollan.
Igår hade vi -6 när vi kom ut.
Jag skickade ut Lilleman för att kolla om det gick att göra snöbollar. Och det gjorde det!

Så, man ur huset!
Maken var inte så sugen, men gav upp när vi kastade snöboll på fönstret! ;-)

Det blev ett par snölyktor.

 En stor och en liten....
 Och en snögubbe! Olof på besök helt enkelt!
Och lite snöbollskrig!
Sen blev det plötsligt mörkt! Det går fort här ute när det inte finns gatlampor.

Det var hungriga barn som ylade om middag.
Köttbullar i god sås, blev det.

 Och bär till efterrätt...
..men inte bara. Lite gott måste man ju också få!
Chokladmousse! :-)

Jag tänker aldrig sluta njuta av livet! Både kaffe, god mat och choklad kommer att gå ner.
Men man behöver inte äta allt och alltid.

Men kombinationen av träning och det goda livet, passar mig utmärkt!

Det var verkligen så skönt att hinna ut hit en vända. Jag borde ha lärt mig att det är ett måste!
En helg i månaden minst.
Det går inte att förklara vad som händer när jag landar här ute.
Mörkret. Lugnet. Tystnaden. Luften. Havet.
Det är som att jag läggs på snabbladdning!
Även om jag som nu vet att det innebär att jag har en massa som ligger och väntar hemma. Exempelvis flera fulla tvättkorgar.

Både maken och jag är rörande överens om att vi skulle kunna bo här ute.
Men, jag som är uppvuxen såhär skulle aldrig utsätta mina barn för det. Det är inte kul som tonåring att bo långt ifrån allt och alla.
Och jag är inte helt säker på att vi skulle vilja gräva ut bilen på morgnarna heller. Så, det är nog perfekt precis som det är. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar