Sidor

söndag 21 december 2014

Vinterdagjämning.

Om jag inte missminner mig, så är idag årets kortaste dag.
Sen vänder det.
Och vi hade en fantastiskt fin dag! Det hade varit en toppendag att ta en långpromenad på!
Dock hoppade jag det....

För, det var inte bara Lilleman som kroknade. Även jag lyckades få bacillen.
Men, ska det vara så är det ju lika bra att bli rutten innan julhelgen! :-)
Lilleman var sjuk drygt ett dygn.
Mest matt och trött.
Samma med mig.
Jag har bokstavligen sovit bort ett dygn!
Det är verkligen otroligt träligt att vara sjuk! I alla fall så skruttig att man ligger nerbäddad. Det är liksom timmar man aldrig får igen! 
Men idag mår jag bra igen! :-) Och det där hundra grammen man blev av men under dygnet man sov bort, det har jag raskt ätit upp mig igen!
Nu håller vi tummarna för att ingen övrig i familjen kroknar.
Men jag tror inte det. Det borde ha märkts redan.
För, jag tror att det vara Minime som började, med lite halvtjorvig mage under dagen och så somnade hon galet tidigt. För att vara hon.
Stora dottern kom inte ens hem på kvällen utan jag ringde och beordrade henne att åka till pappa.
Med lite tur så är vi pigga nu!

Klart, det blir jul ändå. Men det är ju alltid kul om man kan umgås som man planerat.
Jag är glad över att jag alltid ligger steget före, just med tanke på att man kan bli sjuk.
Att göra saker i sista minuten skulle stressa ihjäl mig.
Jag har tillbringat stor del av kvällen inlåst i tvättstugan, där jag slagit in klappar.
Och Minime har stått utanför och ropat "Mamma, vad gööör du??"
Det ska bli så otroligt roligt att se henne på Julafton.
Hon har nämligen räknat ut att det är min svägerskas pappa som brukar vara tomte.
Vi har funderat länge på hur vi skulle kunna överraska dem med en annan tomte och plötsligt så löse det sig med att en av hennes systrars pojkvänner ska fira med oss i år.
Så, nu har vi byggt upp en förväntan om att minime ska försöka sitta och hålla honom i hand för han har alltid satt sig på toan när tomten kom, för att han tycker att det är lite läskigt.
Och jag ser verkligen fram emot att få se hennes min, när hon håller hans hand och tomten kliver in! :-)

Jag hade planerat att åka och storhandla idag, men ville helst vara i karantän dagen ut, så maken fick åka.
Men, det saknas lite småsaker, så det får bli lite komplettering i morgon.
Jag ska jobba i morgon men bara till lunch och göra det allra sista efteråt.
Några småsaker till julmaten och lite annat hemligt.
Men, vi är julklara! :-)

I morgon kväll är det dags för att veva ihop lite köttbullar. Ingen jul utan köttbullar.
Dagen innan julafton, är det dags för jansonsfrestelse och skinka.
Att sätta sig sent på kvällen med en macka med skinka, senap och en julöl. Det slår liksom allt!
Då är det jul!
Båda stora barnen kommer hem och jag längtar verkligen till just den kvällen...
Det blir ju så ju äldre man blir, att det som är mysigast är att ha alla hemma. Umgås och mysa.

Minime fick göra lite rockyroad idag som blev lite misslyckat för att jag glömde att ha bakplåtspapper under! Inte helt lätt att få loss dom då, liksom.
Men, gott är det ju ändå! :-)
Och det enda julgodiset vi gör i år.

Helgen känns ändå lång, på något vis, när det är en helg, innan jul.
Jag känner mig ovanligt lugn.
När barnen är stissiga undrar jag varför! :-)
Att det bara är ett par dagar kvar är lite svårt att förstå.
Ett par dagar till jul och inte alltför långt till nya året.
2015.

Just nu är det lite smårörigt på olika ställen.
En massa frågor som kräver svar.
Jag undrar verkligen vad 2015 kommer med för överraskningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar