Sidor

fredag 5 december 2014

Date med Karl!

Ojoj. What a week!
Intressant, spännande, lärorikt, roligt...och rätt intensivt!
Jag har inte vågat sätta rumpan i soffan förrän nu, för risken var stor att jag skulle somna på rot! :-)

December är här med med besked.
Tomtar har vi i alla hörn! :-)
Vi tog oss i kragen när vi kom hem ifrån landet och tillverkade ett par pepparkakshus.
Barnen dekorerade ett.
Eller mer 3/4 delar. Sen tröttnade båda.
 Jag tycker att det är ganska kul. Eller rättare sagt väldigt kul!
 Klistrandet med varmt socker är inte lika kul.
Det är mest varmt!
 Men det blev både två hus och en hel liten by!
Två pepparkakshus och andra små hus och figurer. Det blev riktigt sött..
 Barnen fick "snöa" med både pudersocker och cocos.
 Så  tände vi första ljuset och välkomnade första advent.
Barnen fick varsin Legokalender. nu har vi små legobitar i hela huset! najs! ;-)

Måndagen blev en drygt12timmars arbetsdag.
Jag tog gympadojor på fossingarna, vilket jag sällan har på jobbet.
Men jag hade ont i fötterna ändå!
Men kul hade vi och när vi blev trötta framåt kvällen blev det mest bara fnissigt.
Själva tillställningen blev en succé!
Jag tog nästan 500 foton och nästan alla som ligger ute på olika hemsidor nu är mina bilder! :-)

Vi var lite lätt krokiga morgonen efter, men det var bara att köra på.
Onsdagen blev det ännu mer jul!
Mingel på eftermiddagen med spännande människor. Jag hade velat stanna längre än jag kunde, men fick mest titta in, presenterar mig, prata med ett par människor, som iofs var jättebra att jag hann prata med.
Sen hoppade jag på tåget och åkte till stan för att gå på julmiddag.
Ett ställe där jag aldrig tidigare varit, men det var galet fint!
 Högt uppe var vi och hela stan låg för våra fötter.
Vi åt god mat och hade jätteskoj! spelade julklappsspelet på 40 personer!

Det blev inte så sent, men man börjar ju bli gammal! ;-)
Upp tidigt morgonen efter och iväg på möte. För ett projekt som jag blivit ansvarig för.
Och mer eller mindre vägrat att göra något åt innan vi har hunnit utvärdera det och få svar ifrån ansvariga vad man vill att projektet ska ge.
så nu samlar jag material så att jag får ett underlag att jobba med.
Men de ska bli en riktigt spännande erfarenhet, kan jag säga.
Nåja, upp med tuppen idag med. Snortidigt event.
Kul!
Som gav mersmak.
Det händer grejer kan man säga! ;-)
Efter eventet blev jag kvar. Eftersom vi var i värsta köpcentret, hade jag inte alls lust att åka hem för att sen åka tillbaks.
Så jag passade på att mingla med lite andra som hade samma tanke! ;-)
Sen blev det långlunch, där jag hann med 8 ställen på ett par timmar! :-)
Så nu är alla julklappar inhandlade!
Yey!
I morgon ska maken ut på jakt och sen är vi nog klara! :-)

Jag kunde inte låta bli när jag var inne på IKEA att köpa lite "fejk" blommor att ha ute.
Man ser faktiskt ingen skillnad!
 Julstjärnor tål ju inte minsta frost. Men dom här tål minusgrader! ;-)
 Jag fyllde på ljusförrådet igen. Det sjönk drastiskt när vi hade strömavbrott och jag tog ut en del till landet.
Men nu, nu kan vi elda igen! :-)
Synd att det inte syns på bild, men jag hittade röd "sand" som glittrar som galet.

Huset känns juligt nu. Bara granen som fattas och den får inte komma upp förrän ett par dagar innan jul.
I morgon blir det pepparkaksbak. Mest för doftens skull! ;-)

I kväll är det dock som sagt skönt att sjunka ner i soffan och bara vara.
Jag hann med att städa upp och fixa till en massa underlag till nästa veckas månadsavslut innan det var dags att hämta barnen.
Det har legat och gnagt i bakhuvudet hela veckan men jag har inte hunnit, eller orkat.
Att sätta sig och sortera och scanna papper när det bara är gröt är ingen idé. Det blir bara fel.

Maken har också haft tidiga morgnar och sena kvällar, så vi har mer eller mindre gått omlott..
I morse kom han som besökare på evente jag var med och planerade och även med som deltagare. Då sa en gemensam affärsbekant "det är ju tur att ni ses här i alla fall!" ;-)
Och lite så har veckan varit.
Men bra!
Kul!
Jag har så jäkla kul! Och jobbar med fantastiska människor! Diskussionerna på luncher och fika går höga.
Vi är många i samma ålder och med samma livspussel.
I stort sett varje dag garvar jag så att tårarna rinner. Oftast med min chef!
Vi har fått flera helt hysteriska skrattanfall där vi knappt får luft.
När vi var på julmiddagen dök det upp en person som är ledig just nu, men som jag haft en del att göra med genom mitt företag.
Personen sken upp och jag fick en kram som gjorde att jag bara försvann i famnen! :-)
Sånt värmer!
Och nu blir vi kollegor ett tag framöver. Sjukt kul!

Jag lär mig massor varje dag. Nya saker, nya metoder och får insyn i en massa som man i vanliga fall inte får.
Och jag träffar så mycket nya människor!
Helt galet!
Och det är också lite coolt att se vissa saker från andra sidan!
Det är inte utan att jag längtar till julledigheten. Att få vila huvudet lite.
Men, jag ser också sjukt fram emot alla event som ska ske under nästa års första tre månader.
Jag undrar lite när jag ska sova! ;-)

Men det löser sig.

Vissa andra saker har också löst sig. Plötsligt.
Eller, rättare sagt efter en hel del tjat och nästan hot.
Jag blir så irriterad när personer uppför sig som att det är en uppoffring att betala tillbaks sånt man lånat.
Rejält försenat.
"Ok då om ni tjatar.." Fan, man borde skämmas.
Det blir mer och mer uppenbart att det hela är sjukt. så sjukt.

Och ibland ramlar polletter ner, direkt när man hör vissa rykten. Direkt visste jag vad det handlade om.
När människor som varit "försvunna" ett tag hör av sig.
Ur tomma intet.
"Kan vi ses". Då vet man.
Ok, nästa person har åkt på en näsbränna.
skiten har träffat fläkten.
Men, jag tror på karma. Det man ger får man.
Visst stan är stor, men inte SÅ stor. Rykten går. Rykten kommer att nå ut till slut.
Men egot är nog för stort för att vissa ska ta det på allvar.
Men, man kan inte skita i folk och behandla alla som kommer i ens väg som skit utan att det förr eller senare biter en i svansen.
Det är jag säker på.

Men det är fascinerande. Att insikten inte finns.
Jag har sett det förut. När allt bara havererar, vad man än tar i, vem man än jobbar med.
Alla är bara dumma. Man blir oense och kommer i konflikt med alla.
Och blir ett offer för att alla bara är dumma.
Men, vad är den gemensamma nämnaren i alla konflikter?
Varför kliver alla av, hela tiden?
Det borde man fundera på.

Nåja, snart kan jag skita i allt det där och bara njuta av alla nya människor jag har runt mig just nu.
Kompetenta. Seriösa. Kunniga.
Och jag vet att min magkänsla oftast är rätt. Numer.
Nu vet jag också, att jag ska lyssna på den där klockan som ljudligt ringer, när människor inte är intresserade egentligen. utan bara vill utnyttja en.
Tyvärr har en person som jag tycker mycket om fått lära sig det den hårda vägen nu.

Nåja.
Man lär sig! :-)
Nu är det ett glas vin, en bit av kära herr Karl Fazer.
Förhoppningsvis sovmorgon i morgon och en hemmalördag. Det behövs på flera nivåer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar