Sidor

lördag 29 november 2014

Där Julen bor.

Att vakna på landet är helt underbart! Även om det innebar att vi åkte ut jättesent och jag sen tvärkroknade på soffan.
Men, jag fick vakna här ute idag! :-)
Det har varit en intensiv vecka. Men som alltid, rolig och intressant.

Vi har haft 2,8 timmar sol under november och jag har faktiskt blivit rätt påverkad av det!
Det är sååå mörkt!
Men, en kväll när jag klev ut från jobbet så var himlen blå!
Det gäller att suga åt sig det!
 På  jobbet hade man levererat pepparkakor! Mums!
Det fick bli frukost en av dagarna! :-)
 I onsdags var det så dags för Mamma boosten. En kompis bokade in oss i början av hösten och jag hade helt gömt bort det!
Så det blev lite panik att hitta barnvakt! :-) Men, storebror ställde upp!
De är verkligen så skönt att han bor här uppe igen. Vet inte vad jag skulle göra utan honom.
Han ställer upp titt som tätt när det inte går ihop sig.

Nåja, kvällen var fantastiskt rolig!
 Petra Mede  var konferencier, Anders Lundstedt sjöng och Thomas Järvhede gjorde standupp.
Det var jätte kul! Och en massa bra musik!
Jag träffade också en kompis som jag inte sett på flera år!
Galet.
Men kul. Väldigt kul. Man borde unna sig sådant oftare..
Det blev inte jättesent, men man är inte van vid att vara ute och sudda...;-)
Som tur var hade jag första mötet dagen därpå klockan 10.
Det blev en liten urladdning på torsdagen, med en massa mingel, möten och diskussioner och jag kände hur trött jag var. Lite brandsläckning och lite bokföring....

Jag kom på att jag glömt att köpa chokladkalendrar till barnen och fixade det.
Det är ju första advent på söndag och 1 december på måndag!
Tänk krisen om vi inte har kalendrar! ;-)
Coop säljer jättesöta pepparkaksburkar! De blev en blå!
Peppisarna var sisådär goda, men burken är fin!
 Kalendrar blev det.
Varsin till barnen och en till mig och stora dottern! ;-) Kom kära jul!
Skolan efterlyste glasburkar till julpysslet och vad gör man?
Jo man gräver i återvinningen och diskar en hög! :-)

I fredags, vaknade jag med huvudvärk.
Helt slut.
Det var som att kroppen ställt in sig på att åka till landet!
Men, det var ju bara att skölja ner en ipren med lite kaffe och hoppa i kläderna! ;-)

Solen tittade fram, en liten stund!
Jag hade jobb i stan och passade på att åka lite tidigare, för att hinna strosa lite och få lite julkänsla.
Och den hittar man på Åhléns!
Hela atmosfären är Jul. Trots att jag inte gick upp på plan 2 där julen tydligen bor! ;-)
Men, en julklapp blev det och lite spaning till mig själv...

Jobbet var kul och gick jättebra. Tydligen. Jag kände mig seg och inte helt fokuserad, men fick bra feedback efteråt, vilket är kul!
Nu har jag varit med på så många sådana jobb att det blir lättare och smidigare för varje gång.
Men, jag blir lika "hög" efter de intensiva samtalen som första gången.

Jag hade lite tid på vägen hem också och smet in på Dea/Axelsson.
Efter mycket letande så har jag kommit på att i denna "tant" butik så hittar jag mina jobbkläder!
Utan att bli ruinerad.
Nu var jag ute efter en vinterkappa. Jag letade redan förra vintern utan att hitta någon bra.
Jag ville ha en som gick ner till knäna för att kunna ha kjol och så pass rymlig att jag kan ha kavaj/ dräkt under.
Min vanliga kappa är för trång för det och vinterjackorna jag har är liksom "vardagsjackor" som är med i lite olika sammanhang. :-)
Nu behöver jag en som bara är jobb.
Och jag hittad en. Inte så "speciell" men rymlig, går till knäna med lite fickor. Och  -jättevarm!
Nu ska jag pröva den lite mer hemma och se om det är rätt storlek.
Det är svårt när man är utrustad med "hylla". Det mesta blir för trångt över byst och rygg.
Och sen jättestor i övrigt.
Det är svårt med jackor...
 Nåja, det fanns mängder med olika och jag ska nog åka på lite rea sen. Köpa lite fina kavajer och så...
Jag hittade en jättefin kofta. finare i verkligheten än på bild! ;-)
 Och - min julbordsklänning! Den blir nog både julmingel, julbord och julafton! :-)
Så skön att ha!
 Jag köpte en vinterkjol. Som jag kunde ha i storlek 38! DET är bra med tantbutiker! ;-)
Man kan ha mycket mindre storlekar! *SS*
Det blev också ett par toppar. Jag har ofta svart kjol till kavaj och varierar toppar.

Så, det blev en del julklappar till mig också! ;-)
Nu har jag kläder till de event som ska till under vintern.

Väl hemma igen hämtade jag barnen och packade ihop oss.
Maria fick följa med också! ;-)
 Vi väntade in maken och åkte ut. Vi brukar inte åka så pass sent som vi gjorde igår, men vi ville som sagt vakna här idag.
Och redan på vägen ut, kände jag hur tröttheten och sista veckornas spänningar kom i kapp.
Det är så mycket som gått i lås senaste tiden.. Många nya människor och sammanhang.
Även om det är positiv stress, så är det stress.
Jag blev såå trött och nästan vimmelkantig och illamående.
Och längtade bara till att få lägga mig ner.

Minime somnade så henne var det bara att bära upp och peta i säng. Med dubbla filtar.
Sen blev det brasa och soffan.
Jag tvärdök  under ett täcke och låg där ganska länge.
Helt slut.
Det blir inte många knop idag.
Lite promenader. Kanske pyssla lite ute.
Mest bara vara och vila.
Vi behöver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar