Sidor

måndag 22 september 2014

Dagen när hösten kom!

Hoppsan. Hösten kom över natten mer eller mindre.
Det har varit underbart väder så länge, så nu är det väl inte mer än dags att hösten kommer antar jag.
Men man är ändå lite förvånad!
Som när första snön kommer i december...Va? Snö?? NU?? ;-)
Det har regnat i sidled hela dagen och blåst halvstorm.

Men det är ganska mysigt ändå...
Jag har fyllt på förrådet med te och skorpor! ;-) Skumt det där, hur jag går ifrån kaffe till te på hösten.
En stor kopp te är underbart när det är kallt och ruggigt..

Och en skorpa med ost, det är ju mumma! :-)

Jag hoppas att det inte blir vinter på direkten. Jag vill hinna se de underbart vackra färgerna på träden...
 Det var inte så mycket att vänta på. Dags att bära in utemöblerna. Blött som fan, men in behövde dom komma för jag antar att det ska ösa mer..
Jag har tvättat nästan alla filtar och lagt ut "höstfiltarna" i vardagsrummet. Lagt alla utekuddar i förvaringspåsar.
Tvättat av ljuslyktor som stått ute under sommaren och flyttat om lite. Den jag haft på baksidan i flera år har nu fått ny plats. :-)

Så, nu är detta hus höstklart, kan man säga.
Så skönt att veta att mycket är klart även på landet. Det är "finlir" som behövs där. Men jag längtar ut dit för att göra det allra sista och njuta av öppen eld.

Det är väl det som saknas i detta hus - en öppen spis att elda i när det är blött.
Men, vi får nog inte plats med en.

Jag får nöja mig med ljus. I alla former och dofter! :-)

 Jag fick hem två ganska fuktiga barn också.
Min miss när det gäller Minime. Hon hade inga extra brallor och blev lite blöt. Men roligt hade dom haft.
Det är så mysigt att hämta henne för det är sån skön stämning. Dom har kul!
Och - vi hinner bara hem, så dyker bästisen upp.
Som ler och långhalm är dom. sötnötter.

Nu följer jag stenhårt mitt matschema. Jag ruttnade på den eviga frågan "vad ska vi äta" och jag tycker intet att matkassarna jag köpt funkar helt optimalt.
Så nu har jag planerat 8 veckor framöver. Så skönt!
Idag blev det ugnspannkaka. Och som ungarna äter! Tre portioner fick Minime i sig.
Jag ska göra en annan variant nästa gång, tror jag.

Det slutade regna framåt kvällen, men nu kändes det otroligt kallt i stället.
Nästan så att jag undrar om det är fruset i morgon när vi vaknar...
Vår termometer har dött, så jag har ingen aning om hur kallt det är. Vi får gå på känsla! :-)

Idag dog min telefon också! Eller, inte dog. Den har lite dödsryckningar.
Den håller inte batteri mer än några timmar.
Sms kommer lite när den känner för det.
Ibland kan man ringa och ibland inte.
Den har helt enkelt sagt upp sig, kan man säga.
Så, jag har beställt en ny idag.
Jag gillar inte att byta telefoner. Hitta alla nya finesser. Hitta alla lösenord för att hoppa igång den nya.
Bläh. Men jag har inget val så det är bara att bita i det sura.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar