Sidor

torsdag 28 augusti 2014

Varför krångla till det om man inte behöver?

Idag fick vi plötsligt en riktig sommardag.
Vi tog apostlahästarna till skolan i morse och det var jätteskönt! En morgonpromenad är inte alls dumt.
Jag spenderade förmiddagen med en Excelfil. Sånt som jag verkligen behöver motivation för att göra! ;-)
Nu hade jag det och passade på.
Sen blev det en sväng till Naprapaten igen. Nu går själva "knaket" fortare. Jag är inte lika stel längre, men däremot flyttar det ju lite på sig.
Det blir betydligt bättre i knäet! Så najs!

Sen drog jag på mig kavajen och åkte in till stan.
Jag åkte en bra stund innan jag egentligen behövde vara där, för att hinna fönstershoppa lite.
En sväng i min favoritbutik blev det och där hängde mycket fint!
Jobbkläder.
Men, jag har lite inköpsstopp nu. Jag behöver verkligen inget. Men så kul att kika!
En ny vinterkappa kommer jag kanske att behöva om det blir kallt. Jag letade hela förra vintern efter en kappa som jag kunde ha kavaj under, utan att lyckas.
Men, nu vet jag var den hänger !;-)

Sen gick eftermiddagen och kvällen i styrelsearbetets tecken.

Vi var på ett Advokatkontor och man tror ju lätt att det ska bli lite "torrt".
En advokat som drar ett sånt torrt ämne.
Men det blev så skoj!Och alla andra 14 deltagare var störtsköna!
Det är länge sen jag skrattat så gott!
Advokaten hade roliga storys ur verkliga livet och vi fick fundera runt händelser och berätta egna erfarenheter.
Och gruppen var väldigt blandad, från folk som suttit i styrelser i en massa år till ett par som inte hade en aning om vad det innebar alls.
För mig var det inte nytt, men intressant och bra att få bekräftat att jag tänkt rätt.
Och faktiskt kunde upplysa de andra om saker som dom inte visste!
Riktigt kul!

På hemvägen fick tåget tekniskt fel och det hann bli riktigt varmt innan vi rullade..
Farmor hade hämtat barnen, matat dem och levererat hem dem. :-)
Maken, han drog på konferens i morse och kommer troligen hem i morgon. Om dom inte har värsta festen! ;-)

Sen hände en festlig grej. Jag pratade med en "kollega" i morse. En äldre herre som är i samma bransch som mig. Vi träffades för ett par år sedan och har aldrig sett varandra som konkurrenter, utan burkar höras för att dela med oss av case och erfarenheter.
Han ringde i morse om ett case som han troligen inte kommer att hinna med och undrade om jag kunde ta över...
Och jag berättade om vad jag har i pipen...och lovade att han skulle få veta pronto, om det blir av.
Nåja, han berättade då om en konstig förfrågan han fått häromdagen.
Ett case som han inte riktig förstod vad man ville ha ut av eller vem kunden var, för att förfrågan kom i tredje led.
Han hade tackat nej för att det var så oerhört luddigt.

I kväll när jag öppnade min mail, så hade jag fått samma förfrågan!
Ett akut case, som man ville ha svar på senast på tisdag nästa vecka.
Bara det är ju larvigt.
Jag lämnar aldrig någonsin en offert utan att ha träffat kunden, vet vad behovet är och hur dom vill göra med hela grejen.
Och varför.
Det går inte att ge en vettig offert på något annat sätt.
Sen var det liksom ett företag, som frågade för ett annat företags skull, som i sin tur skulle rapportera mot ett tredje.
Och jag blev inte klok på vad dom egentligen ville ha.
Jag läste mailet säkert fem gånger.
Sen svarade jag personen i fråga att jag inte fattade vad dom ville. Och vem är beställaren??
Det roliga var att då fick jag precis det svaret.
"jag förstår inte heller, riktigt"
Och sånt blir jag så trött på.
Många krånglar till det så förbannat, för att vara lite viktiga. Det är fina ord och långa invecklade förklaringar och saker som inte är logiska alls.
Och ingen vågar säga "va? Ta det på svenska tack"..
Jag har blivit mycket modigare när det gäller det på senaste tiden. För så ofta är det fler som inte hänger med eller fattar galoppen, men ingen jäkel vågar fråga eller ifrågasätta.
Och så är det "kjejsarens nya kläder" över hela linjen.

Nåja, jag tackade nej jag med. I alla fall tills jag fått lite besked om lite saker.
Så, jag fortsätter att gå och vänta...och vänta...
Tur att jag har sånt fint tålamod! ;-)

Nu ska jag lägga mig på tvären i vår stora säng. Sen är det fredag, minsann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar