Sidor

fredag 8 augusti 2014

Home sweet home!

I natt är första natten på evigheter som jag sovit med täcke! :-)
Det är betydligt svalare i vårt lilla radhus, som är av sten, än vårt trähus på landet! Det märks väl!
Där ute är allt så uppvärmt nu att det nästan gör ont att gå på gräset!


Nåja, sista natten fick vi så att vi teg igen. Jädrars vad det åskade. Men det var regnet som höll mig vaken.
Det öste och öste... Vi fick ca 18mm på ett par timmar.
 Santana, som blommade som mest klarade inte trycket! :-(
Jag borde ha bundit upp den bättre...
Men nu ska jag försöka få rötter på den i stället..
Vi packade ihop oss efter frukosten och det kändes riktigt bra. Ändå.
Vi var ivriga att se köket, nu när det är klart...och faktiskt komma i lite rutiner.
Barnen har längtat hem ganska länge.
Leksaker man inte lekt med på 6 veckor, är som nya! :-)

Och vilken fröjd att backa in på min parkering! Ingen grop. Inget slask, ingen risk att underredet skrapar i, ingen risk att backa ner postlådan!
Ny uppfart! Och ny trappa!
När vi planerade så var vi inne på en rundad trappa. Men mitt i arbetet så ringde svågern som höll ett öga på markkillen och sa att det inte blev snyggt.
Så det blev en fyrkantig och jag gillar den!
Framförallt blev den lite större.
Och, bilen får plats utan problem, den förargliga kanten mellan bilarna, som gjorde att man inte kunde parkera närmare och att man slog i tårna och stod på näsan, är borta!
Yey!
Så nöjd!
Nu kan det snöa och regna bäst det vill!
Sen kom vi upp i köket! Som var turkost. Eftersom att alla luckor var inplastade...
Stora dottern fick uppgiften att dra bort all plast och putsa med fönsterputs. (Det blir statiskt när man drar av plasten)
Det var lite mickel och att dra bort och under skåpen var det inte helt lätt... Vi garvade åt dottern som plötsligt låg på bänken! ;-)

Jag fick snällt leta fram vatten och trasa. För det var ju byggdamm i hela huset, förstås.
Och, även finsand! Det som las på framsidan hade letat sig in i vardagsrummet! ;-)
Så jag städade, maken monterade innandöme i skåpen och dottern drog plast.
Minime försvann som en avlöning för att vända upp och ner på sitt rum. Det tog ca 15 minuter.
Lilleman drog upp och satte sig vid X boxen. Sen satt han där hela dagen! :-)

Till slut, hade vi städat av och kunde känna hur köket blev.
Skitsnyggt! Jag är så nöjd! Otroligt nöjd!
Kyl och frys flyttades från platsen där dottern ligger (;-) ) till kortväggen. Där var bara en liten bänk förut som mest bara innehöll skräp.
Nu fick vi en hel, lång bänk. Toppen!
Och längst bort, där det förut var ingång till vardagsrummet, har det nu byggts ett skafferi/städskåp!
Underbart!
 Först, när vi planerade, så sa jag att jag inte ville stänga. Flödet igenom hela huset var fantastiskt.
Det var det verkligen!
Men, sen hälsade vi på hos vänner som köpt hus i närheten och där hade man stäng och gjort skafferi.
Och då tog ju det praktiska över.
Det blev för bra för att inte göra det! :-)
Första huset maken och jag ägde tillsammans hade ett skafferi under en trappa. Och som jag njöt av det skafferiet!
Vi har också en fiffig hylla för olja och andra flaskor. Smart! Så slipper man ha dem stående på bänken.
Vi hann packa in och upp en hel del porslin innan vi kroknade igår kväll...
Jag rensar hårt nu.
Massor med glas och porslin packas inte ens upp utan ska köras direkt till landet.
Sen ska vi ha lite nytt hit.
Det är inte kul att ställa in gammalt och skavt porslin i nytt och fint kök! :-)

Det fattas även hyllor till skafferiet och en bokhylla till kokböcker och sånt. Så idag blir det en sväng till IKEA.
Golvet är så fantastiskt fint, så mängder av tassar behöver vi också ha för att inte repa golvet..
Jag skulle kunna kyssa golvet!
Efter att ha haft en plastmatta från -70 talet där allt fastnar, njuter jag nu hejdlöst av trägolv!
Yey!
Och som alltid när man varit borta länge, så är den lilla trädgården vildvuxen och hela huset behöver städas.
Så, jag har att göra det två veckorna som är kvar på min "ledighet"...som även innehåller inskolning av barn och lite sånt....
Men, idag njuter jag för fulla muggar av mitt snygga kök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar