Sidor

söndag 6 juli 2014

Underbart härligt!

Vilken söndag! Även om jag för länge sedan har tappat dagarna och idag även klockan!
Jag lämnade både den och telefonen inne och sen har vi tagit dagen som den kom. Det är semester! :-)
Vi vaknade ganska sent. Jag lät barnen sova och nöjt av den där första morgonstunden.
Det blev så pass sent att vi hoppade över frukosten och åkte direkt till ett kafé i närheten för lunch!
Jag tog den vegetariska buffén. Jättegott! Humusen var galet god!
 Resten av familjen mumsade på det som är detta kafés specialitet. Pannkakor. Så. Löjligt. goda!




Det var rejält varm och ganska kvavt. Lilleman som är både känslig för blodsockerfall och värme, kroknade ganska rejält.
Så det var bara att snällt sätta sig utanför växthuset man annars sitter i och äter.
Minime hittade en kompis! En tjej i samma ålder som hon sprang runt och lekte med. Parken är jättefin och man skulle kunna sitta på en bänk och bara njuta, länge..
Jag köpte med mig två tillskott till mitt "gröna hus"...
De här stövlarna går inte heller av för hackor! Så fina! Men dyra. Och jag kunde inte riktigt motivera inköpet, så de står kvar.
Och väntar på en födelsedag eller så! ;-)
(Eller, rea. Vem vet..)
 När vi kom hem igen tog maken fram motorsågen och gav sig på den rönn vi bestämt att såga ner.
Den är ful och den är rutten. Plus att den stod på helt galet ställe. Dödade hela ytan.
Nu finns den inte mer! :-)
Maken upptäckte att den var ruttnare än vi sett, så det var nog bra att den togs ner nu.
 Vi köpte blomjord och jag planterade tre rosor i mitt däck.
Två är köpta på rean häromveckan och en fick flytta in ifrån spaljén. Rådjuren älskar den och den är så naggad.
Nu hoppas jag att den tar sig lite när den är inne på tomten.
Och - jag tror banne mig att de "kulor" jag strödde ut för ett par veckor sedan hjälper! Nu har flera rosor slagit ut och är kvar!
Så, fler sådana kulor ska införskaffas och strös överallt, hela tiden! :-)
 Den här rosen har jag glömt namnet på, men den är såå vacker!
Som en "riktig" ros och ljust, ljust rosa.
 Flamentazen är på gång nu. Man brukar bara se knopparna innan någon norpat dem. Nu blommar dom!
Men behöver mycket mer näring.
 Valdemar är på gång! Här blir det ett hav av rosa rosor snart.

Det blev en hel del ris ifrån trädet vi kapade idag. Och vår rishög är rätt stor nu! :-)
Till hösten eldar vi den.
Det är så mysigt, när hela föreningen har städdag och alla är här och jobbar. Jag brukar ta eldandet som ändå behöver vara hemma med barnen.
Det lär bli fjutt på den här! :-)
Vi köpte en stor påse näring också, som ska vara särskilt bra för rosor. Men det krävs lite jobb, den ska nämligen grävas ner på ett speciellt sätt och vattnas.
I kväll orkade jag inte. Men i morgon ska det göras.
Många blommor är på gång, men det märks att vissa står lite för sandigt och torrt och behöver mer näring.
Det är helt underbart med så varmt och skönt!
Idag har det blåst ganska mycket, men så varma vindar. Nu tankar vi verkligen värme och energi.
Nästan alla stugor är bebodda nu och det är så mysigt att sitta med ett glas vin på kvällen och höra hur alla pysslar med olika saker och hur grilldoften sprider sig.

Ljuvligt är ordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar