Sidor

lördag 5 juli 2014

Skitäckligt och jättegulligt!

Nu är högsommaren här! :-)
Så varmt och skönt!
Dagen blev inte alls som vi planerat, idag heller!
Planen var att jag skulle vila mitt knä, som är mycket bättre idag! Rena mirakelmedicinen jag fick igår!  Det är till och med så att jag vaknade utan att ha ont i ryggen i morse!
(Men magen är inte lika förtjust, som alltid med starkare medikamenter..)
Nå, vila knä, var tanken.
Maken skulle vila ryggen. Vi skulle göra så lite som möjligt alltså.
En sommarfrukost blir inte bättre än såhär.
På trappan, i solen. Ahhh...

Vi bestämde oss för att lasta skrindan och dra ner alla böcker vi inte ville ha till Biblioteket.
När vi kom travande för att vända ut på vägen säger maken "nämensepåfan, stå still!!"
Och, där på trappan till garaget ligger en rätt stor huggorm och solar sig.
INTE kul!
Vi har inte sett en orm här på de fyra år vi varit. Men vi är ju på landet, så jag har alltid ögonen öppna där det kan finnas orm.
Och försöker hålla gräset kort. Vi har inga stenrösen eller så runt tomten.
Grannarna har flyttat en massa sten av samma orsak och vi trimmar gräs så att det är öppet mellan alla oss fyra som bor nära.
Men, garaget står på plintar och på ena sidan har vi haft massor med takpannor liggande med brädor ovanpå.
På baksidan har det stått glasskivor och annat jox som "ska fixas" ....
Klart att orm trivs där.
Och ja, jag vet, den är fridlyst. Men- man vill inte ha ett ormbo under garaget, inte med barn i huset och små barn på besök.
Vill någon komma och flytta den som man "ska" är dom välkomna!
Men ligger de på min tomt, så dör dom. På rot!
(Ser jag däremot en på allmänningen eller på vägen, vid stranden eller i skogen, skulle jag aldrig göra något åt den..)
Och det ödet gick även denna till mötes, innan den hann ringla ner under trappan.
Den var inte liten! Usch!
Sen hade vi ju inget val.
Det var bara att sätta igång med att röja runt garage.
Takpannorna, som vi länge tänkt lägga på taket till cykelskjulet blev nu lagda. :-)
Brädhögen är flyttad och i morgon ska jag köra trimmern överallt och flytta bärbuskarna.
Ormar ska inte gilla denna tomt!

När maken satt på taket och la pannorna hör jag hur det piper i närheten. Jag tittar runt lite och på en eker satt en liten fågelunge och pep.
Det var verkligen "hjälp" pip.
När jag pratade med den plirade den på mig med sina små ögon och när jag sträckte fram handen så hoppade den upp och satte sig på min tumme!
Så söt!
Den pep och pep. Jag försökte titta och lyssna om jag skulle se var den ramlat ner ifrån och gick bakom huset.
Plötsligt så ändras pipet mer till "sång" och vips så kom en större fågel och satte sig på en gren en bit bort.
Fågelungen började flaxa och pipa och jag kunde se att det var mamma som kom och mötte oss! :-)
Jag satte ner ungen som direkt hoppade iväg och mamman kvittrade och hoppade i närheten.
Sen försvann dom in i ett buskage.
Man blir ju alldeles varm i hjärtat! Tulle...

Nåja, vi har röjt och grejat hela dagen.
Barnen har hjälpt till och badat emellanåt.
Det är verkligen sommar, när dom sitter helt utan kläder och äter glass! :-)


 
Efter middagen påbörjade jag mitt nya projekt. Jag gillar ju att göra om saker som finns till något helt annat.
Förra året blev det ju stolen..
Nu har jag tagit ett kasserat växthus och tänker göra om det till något helt annat.
Ett grönt hus! ;-)
Maken har idiotförklarat mig för länge sedan, men jag ska pröva. Jag ser bilden i mitt huvud! ;-)
Själva "skelettet" är inte så snyggt men grönt.
Det smälter bra ihop med omgivningen.
Nu har jag planterat ett par murgörnor, flera klematis och en humle. Jag har också satt två rosor.
Varje gång jag hittar en billig klängväxt så ska den ner i backen här..
Tanken är att den ska bli helt täckt i växter och mossa.
Tänk er att ni står en bit ifrån, där skelettet knappt synds. Det enda som syns är klematis som blommar uppe vid nocken och längs sidorna.
Blir inte det coolt?
Blir det inte bra, så är det ju bara att flytta blommorna! :-)
Min stora dröm, är ju att ha en gammal eka stående, som man fyller med blommor!
Nu har jag ju inte det, men dock ett gammalt däck!
Det ska nu fyllas med jord och rosor.

Det gäller att ställa saker så att det inte är i vägen när man ska klippa gräs. Och uppe till vänster har vi en grind som man behöver kunna öppna när slamtankarna ska tömmas.
Snart är alla ytor upptagna! ;-)
Tur att vi har börjat öppna upp på baksidan, så att vi kan flytta bärbuskar och göra ett grönsaksland där så småningom.
Det finns en stor del av tomten som är lite "glömd" just för att den ligger mycket i skuggan och är lite svår.
Men det tar sig sakta men säkert.
Nu har jag ju hela tiden planerat och planterat på solsidan, det blir ett annat tänk på skuggsidan.
Så dagen som skulle vara helt lugn och semester blev ju inte det...
Få se hur det går i morgon. Kan det bli en vilodag, tro?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar