Sidor

onsdag 23 juli 2014

Legolandsäventyr!

Så drog vi på lite äventyr i helgen. Lite semester på semestern.
Barnen, mest Lilleman har tjatat och tjatat om Legoland. Så tidigt i lördagsmorse packade vi in oss i bilen och åkte.
Vi hade funderat fram och åter vilket tid som var bäst att åka. Det är långt och varmt.
Det skulle passa med annat vi har bokat in efter helgen, så till slut var tidig lördag morgon bäst.
Men, helt ultimat var det inte.
Barnen väcktes tidigt, tidigt. Pirriga och spända.
Lilleman lider av åksjuka. Det bästa för (mot) åksjuka är en full mage. Och åksjuketabletter.
Men han är ingen frukostmänniska, så trots att jag väckte honom i god tid och trugade och trugade frukost gick det inget vidare.
Det värsta man kan göra med en åksjuk person är att åka bil både med tom mage och väcka den tidigt...
Vi hann inte långt på vår slingriga resa ifrån landet innan han mådde illa.
Det blev bara att stanna och lufta lite. Peta i lite salta kex och uppmana honom att sova.
Minime slocknade på rot.
Vi fortsatte och det var lite halvknackigt...Men han somnade så småningom.
Lagom när han gjort det, behövde jag akut på toa!
Sådär som i filmen "Vi hade i alla fall tur med vädret", precis när man fått flyt så behöver någon på toa! :-)
Sagt och gjort. Och då vaknade han ju.
Och efter ytterligare en stund behövde han kräkas. Precis när vi var på motorvägen!
Men, jag hade räknat med det och han hade hela laddningen med påsar, vatten och blöta handdukar bredvid sig.
Och som alltid, när man är åksjuk, så släpper det ju sen.
Så han kräktes (vi kunde inte stanna just där och då...) drack lite vatten och moffade sen in flera bullar!
"Nu mår jag bra!" :-)
Och ungefär lagom där, så behövde vi tanka!
Så, inom loppet av ett par timmar hade vi stannat tre gånger! Det kändes lite drygt.
Men, sen satte vi fart.
I bra marschfart, ett lunchstopp och en tankning nådde vi Malmö.
Nu fick vi se Malmö från "den andra sidan" mot när vi var där i början av sommaren.
Där tankade vi igen och bytte chaufför.
Maken är inte heller jätte morgonpigg och sov stora delar av vägen ner och jag körde. Men där blev det hans tur.
Barnen hade lyssnat på lite ljudbok och hade det rätt gott där bak.

Sen åkte vi över bron. Och den är imponerande! Lång, hög och stor!
Maffig!

Även bron mellan Korsör och Nyborg var mäktig. Väldigt vackert!
Men Danmark är så otroligt platt att det blir lite tröttsamt att åka bil länge.
Man är liksom i en "grop" hela tiden och kan inte se något av landskapet. Jag fick lust att liksom "lyfta" över hela alltet för att se mig omkring! ;-)
Skåne är också platt, men det är ändå lite böljande så att man ser horisonten ibland. Det gör man inte i Danmark!
Men det skiljer sig ganska mycket på faunan på de olika öarna.
Det var kul att åka förbi Midelfart, som sonens fd tjej bor i. Det är så vackert!

Lilleman somnade när vi var mitt på bron ungefär och sov ända till hotellet. Minime, började vid det laget ruttna.
Och jag kan hålla med henne!
Ner till Malmö gick det bra, men när man väl åkt över bron så kände man ju liksom att vi borde vara framme!
Men, det tog ju nästan 3 timmar till. Och vår GPS fick lite frispel och ökade tiden ibland och minskade den ibland.
Det var inte så bra psykologiskt! ;-)
Jag började noja lite över att det inte dök upp några skyltar trots att GPS en visade att vi var en 20 minuter bort.
Men, inte förrän 7km innan vi var framme, kom en Legolands skylt!
Sen lärde vi oss att man inte skyltar överdrivet i detta land! :-)

Där var hotellet!
Man kan inte missa att det var hotell Legoland!

När vi klev ur bilen fick vi en chock! En värmechock!
I bilen var det ju behaglig värme, men när vi öppnade dörrarna kändes det mer som kontinenten än Dk!
Oj!
Vi släpade in vår packning och möttes av lego och drakar överallt! :-)

Mycket trevlig personal överallt och otroligt smidigt i incheckningen!
Vi skulle bo i ett piratrum och redan när man gick ner för trappan såg vi att vi kommit rätt! Pirater, pirater överallt!
Det kändes som att vara ombord på en båt!
I barnens sängar låg det små välkomstpresenter. Lego förstås! ;-)
Och en hel låda med lego som de kunde bygga med. Vilket dom gjorde på direkten!
 Tom dörrarna på den allmänna toan var lego! :-)

 När vi packat upp gick vi ut på upptäcktsfärd. Parken är gratis från 18:30 så vi knatade dit för att "reka" hur och vad vi skulle göra dagen efter.
Jag började med att köpa en keps!
Det var galet varmt! Och ganska mycket folk i parken..

 Jag passade på att fota alla hus och fina parkanläggningar när vi gick omkring, vilket var helt rätt tänkt.
Dagen efter ville jag inte släpa på kameran!
(Det blir ett eget inlägg med bilder ifrån parken..)
Vi "oade" och "aade" över hur gulligt allt var. Så fantastiskt fint!
Alla åkattraktioner var stängda men man kunde gå över allt. Vi kikade på vad vi skulle göra först och vad barnen skulle tycka var kul.
Parken var betydligt större än vad vi föreställt oss.
Hotellet låg bokstavligen I parken...
 Vi tog en sväng i butikerna för att kika lite.
Men jag vara bara inne en liten stund. Det var packat med folk! Och varmt! Ingen syre fanns och folk luktade inte smultron!
Urk!
Jag var ute och fotade medans barnen och maken tittade på lego och planerade inköp..
Sen gick vi tillbaks till hotellet för att göra oss i ordning för middag.
När vi packade upp, såg jag att vi hade en dörrstopp i rummet. Jag undrade över den...
Vilken dörr skulle man behöva den till?
Men, när vi återvände efter parksvängen blev jag varse. Det var otroligt varmt i rummet!
Bara till att öppna fönstret på vid gavel och ställa upp dörren till korridoren med stoppen.
Längst bort i korridoren hade man öppnat en dörr ut.
Vi drog för gardinerna så gott det gick och drog igång en lite fläkt som stod strategiskt placerat.

Middagen intog vi 20:30 vilket inte var dumt alls.
Sen var det march i säng och jag tvär dök. Så trött...
Vi hade jättetjocka täcken som jag direkt drog ur påslakanen och vek ihop.
Barnen sov i våningssäng och minime hängde upp sitt påslakan så att hon kunde sova i ett "tält" sen somnade hon utan täcke.
Jag duschade iskallt innan jag lade mig.
Natten gick rätt bra, trots allt.
Men, jag vaknade med dunderhuvudvärk. Troligen av vätskebrist och dåligt med syre!
Jag var vaknade ju långt innan alla andra, så jag tassade till badrummet och svalde en ipren, blötte en handduk och la på pannan och kröp i säng igen.
Jag hade planerat att gå upp, väcka alla och köra tidig frulle för att vi skulle vara tidigt i parken, men jag pallade inte utan somnade om.
När jag vaknade en timme senare mådde jag bättre och körde upp alla andra! :-)

Det bästa med hotell är ju frukosten! Att bara plocka åt sig och inte behöva diska efteråt!
Trots att vi var lite sega och velade lite runt vad vi skulle ha på oss, så checkade vi in i parken precis när dom öppnade!
Lilleman hade satt spökhuset som första stopp. Där var dock Minime för kort för att få gå.
Hon surnade till rätt rejält på det.
Det visade sig att hon var för kort för ganska mycket på nöjesparkssidan, så vi delade upp oss och hon och jag roade oss på de grejer hon kunde åka.
Jag gillar inte saker som snurrar och far, så jag var inte så ledsen över att det var maken som fick åka berg och dalbana med Lilleman! ;-)

Vi gjorde lite lugnare saker, som flodbåt...
 Legotåg, radiobil och lite annat.
 Redan på morgonen hade hon sett att det fanns ett slott, det visade sig att man spelade teater där ett par gånger om dagen.
Den första uppvisningen missade vi för att vi åt lunch, men de andra två föreställningarna hann hon med att se! :-)
Även Lilleman tyckte att det var kul.
 Och jag skrattade gott jag med! Det var duktiga skådisar som utspelade ett helt "prinsen får prinsessan" utan att prata alls!
Jag vet inte hur många gånger de druttade i vattnet. Och på slutet slog dom volter och hade sig.
Lyckat!
 Parken är ganska stor och vi hade full rulle hela dagen...


 Plus att vi fick gå till hotellet och byta kläder efter lite vattenkrig! :-)
Vilket var en av de roligaste aktiviteterna.
Så genialt!
Att ge vuxna människor verktygen (vatten kanoner) och sen låta dem sköta hela nöjet själva!
Det var alltså legobåtar som kunde ta 6 personer åt gången, med varsin kanon.
På land, fanns det också kanoner på lite olika ställen. Kanonerna vevade man tills dom sköt vatten.

Och man skulle kunna tro att det var barnen som tyckte att det här var skoj. Men se riktigt så var det inte.
Pappor, tyckte att det här var lattjo! :-)
Redan när vi stod "på land" såg vi hur i stort sett alla pappor som gick förbi, stannade upp och sen blötte ner en och annan båt.
En pappa gaddade ihop sig med lite äldre barn, som fick sikta och sen vevade han utavbarahelsicke..
Killen i båten som åkte förbi hade inte en suck!
Det fanns inte en torr bit på honom! :-)
Maken gick också all in och dränkte ett par båtar! :-)

Sen åkte vi själva den. Och, det var ju lite så, att om man satt i båten och blev dränkt, då kunde man ju hoppa ur, springa runt och sen ställa sig på en bra plats, tills den som stått på land satt i båten.....*heheh*
Nåja. vi åkte på däng! I den båten vi klev i blev det bara vi fyra! Jag menar, minime var inte mycket att ha till hjälp!
Maken och Lilleman hade det liiiite bättre.
När vi åkte ur hamn, stod det en pappa och en son kvar och bara skakade på huvudet. "ni är så döda"...
Yes!
Vi hann bara runt första kröken, så fullkomligt dränktes jag av en pappa som satt bakom en mur!
Man brukar prata om "sitting duck" men så var det!
Men vi hade kul!
Som sjutton!
Det blir ju så att vilt främmande människor "gaddar ihop sig" eller blir fiender en stund. Och garvar så att man ligger dubbelvikt!
Sen var det så galet varmt, att det var skönt med en dusch! :-)
Men, jag var blöt ända in på trosorna, så vi fick snällt klafsa till hotellet och byta till lite torrare kläder innan vi drog ut igen.
Då lurades tom jag upp i en liten berg och dalbana och sen åkte vi en flotte, som flöt genom jättefin miljö för att sen rasa rakt ner i plurret och så var vi blöta -igen! :-)

Vi hann göra nästan allt i parken och avslutade med lite lugnare grejer, som ett litet tåg som åkte ovanför parken och en "hiss" som tog oss upp så att vi såg hela parken och flygplatsen bredvid.
Vi avslutade hela dagen med att barnen fick byta till badkläder och vara i en vattenpark.
Så genialt!
Det sprutade vatten via olika vattenfall, vattentunnor och kanor. Men ingenstans fanns det någon drunkningsrisk, för det fanns inga pooler. Allt vatten rann bort. Trots det var alla genomblöta.
Helt perfekt och barnen som var ganska varma och möra piggnade på sig.

Vi hade bokat middag till klockan 18, som visade sig vara lite för tidigt, barnen var inte speciellt hungriga..
Till lunch hade maken och jag ätit en pulled pork burgare som var jättegod och barnen kötbullespett.

 Vi unnade oss ett glas rött till middagen, trots att åtminstone jag var helt slut av både alla aktiviteter men även värmen..
 Jag åt en löjligt god förrätt på lax...

Och en rödspätta till varmrätt som var "sådär"....
Sen drog vi till butiken.
Barnen hade fått pengar av farmor att shoppa för och vi la till lite, så att dom fick varsin större grej.
Jag köpte även Lego förvaring att ha här på landet.
Lego är kul att bygga om inte allt ligger i en hög.

Vi kom till rummet vid 20:30 och det fanns inte en droppe syre!
Så samma visa igen. Upp med fönster, på med fläkt och in med dörrstoppen.
Jag "skulle bara läsa lite" och slocknade när jag la huvudet på kudden!

Mitt i natten vaknade jag och trodde att jag skulle rinna ur sängen! Det var bara att blöta en handduk och lägga den på mig för att kunna sova.

Morgonen efter sov vi lite längre. Efter frukosten packade vi ihop oss och checkade ut innan vi tog en sista vända i parken.
Barnen fick välja varsin grej dom ville göra. Minime ville få en ansiktsmålning, men vi var lite för tidiga, så vi åkte en äventyrsbåt innan.
Jättefina legofigurer var uppbyggda i en grotta, med krokodiler och hajar.
Sen tog vi en sista vända i berg och dalbanan.
Minime fick sin ansiktsmålning och lilleman vann en nalle. (till sin stora glädje en större än den Minime vunnit kvällen innan! :-) )
Barnen åt varsin korv och vi satt och tittade på dagens drabbning vid vattenkriget!:-)
Det var lika roligt att bara titta på!

Sen påbörjades färden hem.
Både Minime och Lilleman sov en stund medans vi var kvar i DK, men var vakna hela vägen hem sen.
Vi stannade och köpte lite öl, för det "ska" man köpa i Danmark! ;-)
Sen tuffade vi på med bara ett par tankningar, en middag och ett par korta kisspauser och var hemma strax efter 22.
Vi kunde konstatera att det var lite väl långt för att vara optimalt och Minime påstod att hon aldrig mer ville bila till Legoland. ;-)
Och jag håller med henne. En 6-7timmar i bil är helt ok. Men 10 är lite för länge.
Vi hade behövt ha med oss fler ljudböcker.

Vi hann hem precis innan det började skymma vilket var ett önskemål. Det är inte kul att åka ut till landet i mörker när vi har så mycket vilt.
Det sista man vill göra är att krocka med en älg ett par kilometer hemifrån!

Idag har vi njutit av att vara hemma, barnen har sorterat och byggt lite lego och maken har njutit av kall öl! :-)
Jag förvånades över hur lummig och fin parken var och fick flera idéer för den egna trädgården.
Ett sådant inlägg kommer.....;-)
Parken är så fin så den förtjänar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar