Sidor

torsdag 17 juli 2014

2 timmars sömn per dygn, kan det vara nåt?

Idag fick vi en underbar högsommardag igen.
Redan i morse förstod man att det skulle bli varmt. Exakt hur varmt vet jag inte...
Men frukosten på trappan var helt fantastisk!

Jag hängde ut tvätt ganska tidigt och det är ren lycka!
Att stå med tårna i gräset och få sol på näsan och hänga tvätt som sedan doftar helt underbart när man tar in det.
Vardagslyx och vardagslycka!
Ibland nyper jag mig i armen, över att vi hade möjlighet att köpa det här stället och att vi kan tillbringa somrarna här.
 Minime och Lilleman njöt ohejdat över att storasyster var hemma igen.

Dom envisades alla tre med att sitta i solen, men efter en stund drog sig alla i skuggan.Minime bäddade med dockor och kuddar ute, men lilleman satt inne och byggde lego. Vilket bara var bra...
Han besväras väldigt av soleksem i år.
Efter att han varit hos farmor och legat nonstop i poolen (Där det är minimalt med klor, men dock...) och i solen, kunde man igår kväll se badbrallor av eksem på de små låren...
Men jag köpte Canoderm när farmor berättade att han kliade och efter en rejäl smörjning igår kväll var huden jättefin i morse.
(men aj, vad det svider!)
Så nu smörjer vi massor av solkräm och de har mer kläder på sig än vanligt....
Den bleka dottern utrustades med solkräm OCH hatt! :-)

Maken åkte på att åka till IKEA och byta lite köksgrejer. För, naturligtvis var ju inte köksleveransen komplett.
Är jag förvånad? Nope.
Det både fattades grejer och skickats saker vi inte skulle ha..

Jag gav mig på mitt "lilla" projekt.
Där jag började med att trimma bort gräs. Och se på fasen! Den lilla fjäder som min sekatör tappade för ett par dagar sedan låg plötsligt där i gräset!
Yey!
Jag klippte ner så mycket jag kunde av grenar och "löst".
Sen flyttade jag en kompost med gräs och ris som jag samlat i det här hörnet av trädgården.
Jag frös inte kan jag meddela!
Sen hämtade jag den nya eldrivna motorsågen och gick loss! :-)
Den är så lätt och smidig och känns säkrare att köra än den riktiga motordrivna när maken inte var hemma.
Den är både tyngre och starkare.
Dottern var hemma och alla grannar, men ändå. Ska jag köra den vill jag att maken är här.
Av säkerhetsskäl.
Han kör den inte heller om inte jag är här.
Jag tog ner en liten gran och en massa grenar på ett par stora granar.
Sen gav jag mig på alen.
Jösses vad stor den ÄR. Den har inte sett stor ut, men när man börjar såga så tar den inte slut!
Nu är det bara höga delar kvar.
De ville jag inte heller fälla när maken inte är här.
 Men jag är stolt över att jag fick ner så pass mycket ändå! :-)
Men, när jag stått här ett par timmar, kändes det som att jag hade spån, spindlar, fästingar och andra kryp precis överallt...usch!
Aldrig har en dusch varit sååå skön! :-)
I morgon ska jag muta stora dottern att ställa sig med vedkapen och kapa till allt som går till ved.
Sen blir det löjligt mycket ris...igen....

Idag var jag tvungen att avbryta för att vi åkte på kalas och firade minsta kusinen.
Men det var nog bara bra.
Jag kommer att vara ledbruten i morgon! ;-)
Men det blir bra!
Jag gillar egentligen inte förarbete till större projekt. Det brukar maken göra och så valsar jag in och gör "finliret"....
Men nu har han inte tid.
Och jag kan...jag brukar bara inte gilla det! ;-)
(Dock blev det lite komiskt när vi idag berättade att jag fällt träd och maken varit på IKEA, lite omvända könsroller där! ;-))

Men, nu ska hela alen bort och underlaget grävas ur och jämnas till så att jag kan lägga plattor.
Sen ska själva pergolan monteras ihop och ställas där den ska stå.
Och då gäller det att tänka till.
För den ska inte flyttas sen. Någonsin.
Och sen, kommer det roliga.....Planteringsplaneringen! :-)
Men det är några veckor bort.
Det stora planerandet blir troligen inte förrän nästa sommar. Eller sista veckan på semestern....
Jag är mer än nöjd med dagen.
Vi fick tokgod mat på kalaset och fikade tills magen stod i alla hörn!
Nu är det sussilura..
Och jag läste idag om en man som sover ca 20 minuter var 4:e timme dygnet runt. Det blir 2 effektiva timmar.
Hm....tänk om man funkade så! Plötsligt skulle man hitta de där extra timmarna per dygn!
Tänk vad man skulle hinna med! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar