Sidor

tisdag 24 juni 2014

Rea på rosor..

Åskan hänger i luften idag och gör att det är ömsom varmt och ömsom kallt..och kommer ett par droppar då och då...
Jag började dagen med att åka till däckverkstan. Makens bil gnällde om dåligt tryck i ett däck.
För inte så länge sen byttes ventil. Nu pep samma däck igen.
Men, vi hade inte samma tur.
Nu har vi kört på något som gjort en reva i däcket. Surt. Bara att beställa ett nytt och åka hem igen.

Jag fiskade med mig alla barn och åkte till IKEA. Och man äter inte lunch billigare någon annan stans!
Vi åt 4 rätter (stora dottern tog en liten förrätt ) två kaffe och glass till barnen för 177:-
Inte ens 200:-!
Och mätta blev vi! :-)
Jag skulle ha kaffeskedar, för vi har typ tre på landet. Men, se det hade dom inte!
Det är något problem med leverantören av alla bestick, så det var rätt ynkligt med alla de slag.
Jahapp..
Men, det gick ju ingen nöd ändå! ;-) Ikea är fullt av roliga saker.
Det blidde nya lakan i stället. Vi har specialmått på våra sängar som göra att det är helt galet svårt att hitta lakan som är bra.
Ofta är de för korta. Men nu köpte jag stoooora lakan, så får vi vika in i stället...
Helst skulle jag vilja ha "drag över lakan" men där går jag bet.

Eftersom vi ska riva ut köket, typ snart, tog jag en vända runt den avdelningen också. Men det är galet mycket att välja på och tänka på..
Jag vet vad jag INTE vill ha...men sen orkar jag liksom inte tänka! ;-)
Det blir nog bra..Jag överlåter planeringen åt någon annan... Men jag hittade inredning till det skafferi som ska byggas.
Det ser jag mest fram emot. Att få ett riktigt skafferi kombinerat med städskåp och återvinningsförvaring.
I övrigt är jag inte så petig. Vitt vill jag ha. Jag är ju tok romantisk i min smak, men det passar inte här med ett "lantkök".
I gamla huset blev det ju det, men det var ett helt annat hus.
Här blir det troligen högblanka helt släta luckor. För en gångs skull " less is more" även om det strider emot min natur! ;-)

Den här söta lykta ropade på mig..Så söt!
Den går man inte ifrån!
Sen hittade jag jättesmart förvaring för ute dynor och kuddar. När man viker ihop påsen blir den pytteliten men jag fick utan problem ner 6st stolsdynor så påsen är rätt stor.
Jag köpte två till radhuset och en till landet. Men jag ångrar att jag inte köpte fler! De är "glatta" och skulle gå att ha som förvaring i förråd och garage också.
Och till vanliga täcken och kuddar i gästhuset.
99:- styck är ju snorbilligt!
Det var också bra pris på blommor nu.
Jag har ett projekt på gång på landet (igen) som jag behöver ha murgröna till. Såhär pass stora brukar kosta runt en 150-200:- men Ikea tog 50:-. Som hittat!
När vi ändå var i krokarna, svängde vi in på Zetas handelsträdgård. Ofta är det så sjukt mycket folk där, men nu såg det rätt tomt ut på parkeringen så vi chansade.
(När vi varit där en stund vällde dock en hel busslast med pensionärer in...Folk åker långväga för att besöka den..)
Det är så mysigt att bara gå runt och titta på deras planteringar. Få inspiration..

Och fika! :-)
Det är otroligt fint..

Jag skulle kunna gå runt hur länge som helst.. Alla träd och buskar har en lapp med namn så att man lätt kan hitta växterna.
Jag letade bland rosorna och hittade till min glädje en Waldemar! Det är den enda ros som rådjuren inte äter!
Och den växer både fort och blommar enormt. Den var inte så fasligt dyr heller..
Plötsligt såg jag en lång rad med rosor längs en vägg som hade röda lappar på...What??
Alla möjliga varianter av buskrosor för 70:- styck! Taget!  Fyra stycken plockade jag åt mig. De var inte så stora, men såg kraftiga och helt friska ut.
En bit bort, stod flera backar med Klematis för 30 och 40:- styck! Tack! :-) Tre sådana fick följa med hem.
Lite ynkliga ja, men med lite pyssel brukar de komma igång.
Jag hittade även en liten näva till stenen jag fyller med blommor..
Ett lyckat besök!
Zetas är ett ganska dyrt ställe, men har alla möjliga sorter av allt och bra kvalité, så klart att det kostar.
Men, glad blir man när det reas! :-)

När vi kom hem, såg jag att de som bygger mur och altan hos en granne var på plats. På vinst och förlust knatade jag över och frågade om de gör markjobb också.
Japp, det gör dom.
En av dem kom och kikade på vår uppfart och lovade ett pris om ett par dagar...
*suck* Jag är nu inne på offert nummer TRE!
Det verkar vara svårt att hitta någon som vill göra den..Visst det är ganska mycket jobb för inte jättestor peng.
Men, ändå.
Killen garvade och frågade hur det blir när det regnar, eftersom min bil står i en grop.
"Jag har fyrhjulsdrift" förklarade jag! ;-)
Men, det skulle vara så skönt att få det där fixat nu. Det ser för jävligt ut på ren svenska.
Och vem vet, nästa vinter kanske det kommer en del snö...
Även om det just nu känns som att vi kör samma årstid året runt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar