Sidor

söndag 18 maj 2014

Vem är livsnjutaren?

Så var helgen slutt.
Vips, i vanligt ordning.
Men det känns som att stället är storstädat nu. Utomhus alltså.
Inomhus ska man inte ens prata om, när man varit mycket utomhus. Iofs har barnen varit ute 99% av dagens timmar också.
Men ändå. Är jag inte inne, så ser det ut som en tromb dragit igenom....
Nåja, allt gräs klipptes ju igår.
Och idag räfsade jag undan flera skottkärror med barr, ris och kottar. Det blev så fint mellan träden.
Det tar sin lilla tid.
Maken passade på att såga ner grenar från ett träd som mer eller mindre vuxit över taket.
Och, när man ändå sågar, så sågar man gärna lite mer.
Det blir lite som när man rensar en hylla i en garderob. Vips så har man städat hela.

I år är det verkligen skönt att hinna "i kapp" och till och med ligga steget före, om man jämför med förra året.
Då allt växte mig över huvudet innan jag hann ut och göra något åt det.
Nu hinner jag städa undan vintern innan sommaren drar in.

Det var jättevarmt idag! Nästan lite kladdigt, men skönt!
Jag krattade, maken städade förråd, stora dottern förberedde lite träkonst och Lilleman hjälpte till lite här och där.
Minime. Hon solade! :-)
Varför  jobba om man kan ligga och jäsa?
Livsnjutare av rang! :-)

Lagom tills vi var klara kom de första regndropparna och sen kom ett underbart stilla sommarregn!
Jag satte mig under tak och drack kaffe.
Det är så mysigt när det regnar lite lätt och är varmt!

Vi fick massor gjort den här helgen.
Men, om det var endast jag som hade ångest när vi åkte hem förra helgen, så pep hela högen idag.
Maken ville inte åka hem, han ville bygga uthus...
Barnen ville inte åka hem, de ville bygga på kojan och leta mask.
Stora dottern, som nu har vårtentor ville inte alls åka hem!
Hon går i Engelsk skola, där man tentar av året på våren. Så nu sitter hon med näsan i en bok 24-7
På torsdag och fem dagar framöver har de studiedagar.
Och man är ju van vid att studiedagar, brukar innebära korta dagar och lediga dagar.
Men inte där.
Nu har dom fem dagar på sig att plugga och sen tentas allt av i början av nästa vecka.
Så hon har meddelat att hon inte ens svarar i telefon under dessa dagar. Endast akuta samtal.
Hon är alltså som bortspolad tills tentorna är över.
Den här sommaren har hon inte lyckats få något sommarjobb, vilket jag tycker är bra!
Hon behöver vila lilla huvudet.
Och vi kommer att behöva barnvakt.

Nåja,  hem åkte vi. Och veckan kommer att bli kul, bara vi kommer igång, liksom! ;-)
Jag behöver fixa lite i trädgården här hemma också.
Bara för att jag har en massa jobb på ett annat ställe, så kan det ju inte förfalla här heller.
Även om jag försöker att ha bara sådant som klarar sig själv.
Förhoppningsvis kommer en kille och kikar på uppfarten igen i morgon.
Nu måste den fixas.
Man skäms som det ser ut nu.
Det blev rätt mycket blommor av alla "bebisar" jag planterade från frö också, så lite blev över som jag kan peta ner här hemma.

Så, ny vecka nya äventyr. 4,5 dag tills vi är där igen! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar