Sidor

fredag 23 maj 2014

Blommor och blader....

Vilken dag!
Nu är det sommar!
Redan igår var det ljuvligt varmt! Sådär så att man knappt tror det.
Jag premiärade med att ha kjol på jobbet. Jag älskar kjol!
Vilket min mamma troligen är jätteförvånad över, för när jag och min syster var små, bönade och bad hon att vi skulle ha kjol/klänning åtminstone på skolavslutningarna. Men icke.

Men nu gillar jag kjol. Det känns liksom välklätt! ;-)
Den här kjolen såg jag i skyltfönstret för ett tag sen och gick rakt in och köpte. Den är lite fulsnygg! ;-)
Egentligen lite för mycket tom för mig..och gult gillar jag inte. Men den går att kombinera så bra med olika kavajer och skor: Plus att den är skön - och har fickor!:-)

 Nåja, jag kombinerade den med svart kavaj och rosa scarf och skor, när jag åkte på businessmöte.
Och - premiär för nakna fötter i skorna!
 Jag fick flera komplimanger för att jag var så färgglad och inte bara glad! ;-)
Mötet gick bra och var riktigt trevligt. Flera nya bekantskaper och ett genuint intresse för det jag pysslar med.
Och ett och annat höjt ögonbryn inför min nya titel. Men inte på ett negativt sätt. Kul!
Jag hade med mig två gäster och jag tror att även dom gillade det hela.
Varje möte innehåller en punkt där den som haft en längre presentation lottar ut något. Ofta en produkt man säljer eller en bok som hör ihop med ens tjänst.
Nu var det en firma som jobbar med inomhusväxter som hade sin presentation.
När vi satte oss såg jag vad hon bar in och jag viskade till min bordsgranne "Åh vad jag vill vinna idag!"
Och se på fasen!
När första kortet drogs, så blev det just bordsgrannen!
Och när nästa drogs, så vann jag!
Yey!
Och alla var muntra över att blommorna matchade min klädsel för dagen!
Efter det mötet åkte jag och träffade min  säljare. Han har inte så många veckor kvar på sin praktik nu.
Vi uppdaterade oss lite och han fick sina arbetsuppgifter för sista veckorna.
Våren har gått fort!
Jag hann åka hem till vårt centrum och lägga min EU röst, innan jag hämtade barnen och drog på mentormöte.
I, som är mentoransvarig hade fixat korv med bröd till barnen! Och hon fixade fram pennor och block så att dom kunde sitta och rita under de två timmar vi hade möte.
Och dom skötte sig exemplariskt!
Då blir jag ju stolt som sjutton. Eftersom dom kan vara i luven på varandra så att jag blir galen hemma.
Mötet gick ut på att vi mentorer fick presentera oss och våra kompetenser.
Sen berättade adepterna vilka de var och vilken affärsidé och bolag dom driver.
Vi åt lite mat och drack kaffe och sen fick adepterna välja mentor.
Och det var riktigt kul att den som blev min adept, kom fram till mig redan vid fikat och sa att hon jättegärna vilje ha mig som mentor! :-)
Lite mallig blev jag! För två av de andra är riktiga rävar både som affärsdrivare och mentorer.
De har varit med länge!
Men det kändes jättebra! Det är en intressant person och företag hon driver.
Vi ska följas åt under ett år.
Det svåraste kommer att vara att inte bli kompisar. Det "får" man inte. Man ska hålla sig proffsig.
Men jag kände med flera av dem är så otroligt intressanta personer, så det kommer att vara svårt att hålla sig alltigenom proffsig.
En kille hade en helt galet spännande grej på gång. Så det är kanon att vi även kommer att ha flera rundabordet möten, där alla är med.
Så att jag får följa även honom.
Vi bokade in ett uppföljningsmöte innan semestrarna drar igång och min adept fick lite uppgifter hon ska fundera på till dess.

Idag började dagen med ett frukostmöte som kommunens näringslivsenhet stod bakom. Det är ett jätte trevligt arrangemang och har blivit lite starten på sommaren.
Det blev rena kramkalaset när vi träffade folk som det vare ett tag sen vi såg.

I år var det också lite speciellt, för det är nästan på dagen ett år sedan som en händelse vid det mötet, gjorde att vi träffade en person, fick till ett nytt möte som gav oss en chans att visa vad vi går för.
Som gav oss ett jobb som nu gett oss ett stort uppdrag som tar all makens tid.
Det är kul! :-)

Efter mötet fixade jag lite ärenden innan jag åkte hem för att jobba lite.
Det var fantastiskt varmt!
Och nu är det grymt vacker även i den trädgård jag inte lagt så mycket tid på. Det blommar och växer.
 Färgen på den här, floxen som jag tror att det är, riktigt lyser!
 Jag grävde upp en del av alla marktäckande växter som frodas i slänten och tog med ut till landet.
Det behövs en hel del marktäckande växter och jag gillar de som finns. Så varför köpa nya?
Många av dem sprider sig näsan som ogräs, så jag hoppas att de gör det på landet också! ;-)

Jag hämtade barnen tidigt och så drog vi ut.
Det är värsta lyxen att kunna göra det!
Och det var minst lika varmt här ute! :-)
För första gången blommade rhododendron  så att vi hann se det! Den blommar ju inte så länge, så ofta har man sett att den ska slå ut och nästa gång man kommer har alla blommor ramlat av.

 Blomman jag vann igår, passade perfekt!
 Vi grillade lite middag och njöt av värmen!
Märkligt nog, så behövde det klippas gräs idag igen!
Trots att jag ägnade hela förra helgen till just det. Jösses vad det har vuxit på bara en vecka.

Det var även skönt att se att alla blommor jag flyttade på förra helgen har överlevt.
Man kan aldrig veta när man gräver upp och flyttar något som precis blivit grönt. Men det ser ut att gå bra.
Jag behöver köpa lite gödsel till rosorna, för dom är lite taniga nu.
Men klematisen och humlen kommer fint. Håller vädret i sig blir det en härlig trädgårdssommar! :-)
(alla sniglar jag hittade idag, förtränger jag för en stund! ;-) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar