Sidor

torsdag 17 april 2014

Håll i hatten! Det blåser!

Helg!
Välkommen helg!
Inte en dag för tidigt! ;-)
Veckan har varit kort, men intensiv. Och lite omtumlande.
Det är svårt att förklara, men att vara företagare är inte alltid lätt. Roligt ja. Lätt, nej.
Just för att man tar alla beslut själv och lever med konsekvenserna själv. Man kan inte luta sig mot någon annan eller skylla på någon annan. (fan.)
Och om besluten blir fel, så missar man inte bara en budget som man fått presenterat för sig, utan det blir jäkligt tomt i kylen också!

Det går aldrig att förstå om man inte varit i den sitsen.
Det är en kompetens man får genom att göra. Det går inte att läsa sig till den.
Eftersom man är ägare och sätter de direktiv en ägare ska göra. Långsiktigt, målmedvetet, affärsmässigt.
Sen säger den ägaren (jag) till styrelsen( jag) vad styrelsen ska ta för beslut, för att delmålen ska fungera och faktiskt hända.
Sen, säger styrelsen (jag) till den anställde (jag) vad som ska ske och varför för att det ska bli bra.
Men, det är inte alls säker att den anställde, tycker att det är så kul att göra/ genomföra det som måste till, för att ledningsdirektiven  ska bli av.
Skitzofrent?  Japp! Mycket!
Det blir jättebra de förändringar som är på gång nu, men blir ändå lite märkligt.
Utmanade.
Och det behövs! Utmanas man inte, så växer man inte. :-)
Så det som har varit glädje, som gick över till oro, till panik, till "det ordnar sig", till nyfikenhet, till mod till förtröstan, till medveten kompetens är tillbaks till glädje igen.
Firo helt enkelt. Rollsökning..
Jobbigt när det är men skönt när man är klar.
Nu ska bara andra lära sig att tågordningen blir en annan. Vilket blir bra och tydligare.

Sen hade jag tur och slapp ta beslutet jag våndats över. Men, när första känslan är "så skönt att jag slapp" när jag får besked om att det tänka inte blir av, då var det rätt att inte gå "all in".
Det hade inte blivit bra och jag kände det direkt.
Men var inte tillräckligt modig och jag hade blivit uttråkad på rot om jag inte gjort på "mitt" sätt.
Det fina med det hela är att jag haft en vecka där jag varit tvungen att tänka.
Vad vill jag, För och emot.
Hur, vad och varför. Och ibland vet man inte riktigt vad man vill, men vad man inte vill. Och det är lika viktigt.
Så, nu har jag landat i en massa saker och fått ny energi och en ny karta.
Det firar jag med att boka in en utbildning i augusti! :-)
För det är så ibland att folk hakar upp sig på att viss kunskap måste finnas. Och glömmer att kunskap och kompetens inte är samma sak!
Vissa saker har jag inte pluggat, nej. Men jag kan det ändå och jag är grym på det! :-)
För jag har lärt mig det "live". Och kompetensen är högre än de som läst det, för dom har kunskapen, inte kompetensen.
Tankevurpa hos många.
Så i höst ska jag påbörja en utbildning som långsiktigt tar mig till det mål jag har satt för länge sedan. Jag ska helt enkelt få papper på det jag redan kan! ;-)
Men det blir roligt.
Det händer grejer.. :-)

Idag var jag uppe med tuppen. Barnen fick sova klart.
Stora sonen och dottern var här, så varför riva upp dem när man inte måste?
Jag hoppade i kläderna och sminket och åkte in på frukostmöte.
Stan är sååå vacker vid 7! Idag var det ingen trafik heller, vilket gjorde det ännu trevligare.
Frukost, mingel, föreläsning, pitch och mingel.
Rätt nya bekantskaper vilket gör att fokus behöver vara 100%. Man blir trött i huvudet av att dra vad man gör för 10:e gången inom loppet av en halvtimme.
Man vänjer sig ja. Men man blir så trött på att hör sin egen röst ibland. Och, man hör vilka som drar samma tugg vecka efter vecka efter vecka...
Det behöver vara fräscht och intressant varje gång. Och anpassad efter var man är och vilka som lyssnar.
Man kan inte slappna av utan behöver vara DÄR.
Det tar energi som är helt sjukt.
Jag fick frågan förra veckan "hur skulle det vara att träffa många nya människor och mingla ibland?"
Och då såg jag nog lite snopen ut.
Det är ju 70% av vad jag gör. Jämt!
Väck mig mitt i natten och jag drar en pitch! Och det var där jag kände att näe, det här blir inte bra. Dom har ingen aning om hur det är att vara företagare och vänder sig mot företag!
Jiises.
Nåja, morgonen var bra och trevlig.
När det var nästan slut, hoppade jag i bilen och åkte hemåt igen för att åka på nästa affärsmingel.
Jag hann prexis!
Trevligt det med! Där höll dock säljaren pitchen och jag behövde bara mingla och tacka för senast.
Sen blev det lunch.
Och det gick inte så bra i köket. :-) Det som borde ha varit lätt blev lite komplicerat.
Vilket blev lite roligt när vi "nördar" berättade att vi kunde ha hjälpt till med processen och avvikelsehanteringen, plus den korrigerande åtgärden! ;-)

Sen åkte vi hem till alla barn. Stora sonen var lite lätt stressad. Han hade skickat ett sms som jag inte sett.
Han hade nämligen tagit lite fel på tiden.
Hans flyg gick inte klockan sju utan sjutton! Lite skillnad! ;-)
Så, av med kavajen, hopp i dojorna och åka till flygplatsen.
Vi åkte tidigt, för jag såg på nätet att påsktrafiken var igång. Vilket ju var en understatement!
Herre jösses.
Vi rullade fram. "Köra bil" var inte rätt ord....

Så det var tur att vi åkte i tid. 3 timmar i bilköer! Najs!
Jag har inte sett så många bilar och långa köer, någonsin! Och jag köar ofta.
Vi hann till flyget, men mer var det inte..

Klockan var mycket innan jag var hemma och maken fastnade i andra köer, när han åkte för att byta bil.
Vi ska köra ut en massa grejer till landet i helgen.
Det blev "pappa lagar mat" i dag. :-)

Jag är helt slut nu. Trött.
Det blir skönt att byta miljö ett tag.
Tänka på annat.
Jag uppmanade alla på möte två idag, att de skulle vara lediga under påsk och inte svara på mail eller telefonen och inte jobba!
Maken brast ut i skratt och sa "så som du ska göra då eller???"
Hm...
Näe, jag ska inte jobba. Däremot ska jag läsa in en jäkla massa fakta.
Men det är kul och lite avslappnade samtidigt.
Jag hoppas på sooooool!

Men, först är det dags för vändan till blåkulla! Det blåser friskt idag, så det lär gå fort!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar