Sidor

söndag 1 december 2013

Så speciellt stark är inte genetiken för huslighet...

Första advent.
Första ljuset tänt.
December. Lite galet.
Samtidigt som det känns som ett par veckor sedan vi packade ihop oss och flyttade hem ifrån landet, så har det hänt så galet mycket under hösten, att det lika gärna kunde ha gått ett år.
Samtidigt som December inte direkt är en favoritmånad, så är det ganska mysigt, ändå.
Det är upploppet till nyår. Nyår som jag älskar!
Nu ska vi trassla oss igenom ännu en födelsedag, lucia och julklappshandling.
Jobb och planering inför nästa år.
Det är lite så i vår bransch, nu händer inte mycket annat än de jobb som rullar på. Alla planerar sina julfester, julklappar och bokslut.
Mycket möten och förberedelser nu, handlar om Q1 nästa år.

Jag är inte så stressad, vare sig över jobb eller jul just nu.
Eftersom jag tycker att det gått lite överstyr med klappar och hysteri, så coolar jag ner mig. Jag funkar lite så.
När alla andra börjar hönsa runt och stressa, då blir jag lugn! ;-)
I morgon har dagis studiedag, så Minime ska vara med mig under förmiddagen. Då passar jag på att åka och handla julklappar till våra kunder.
Så är det gjort.
De andra klapparna har jag planerat in en eftermiddag till. Då ska allt inhandlas.
Sen blir det inte mer!
Alla har mer än dom behöver, det ska vara speciella saker om jag ens ska överväga att ge bort det.
Och ungarna, dom har så det räcker och rinner över!
Idag tog jag mig i kragen och rensade ur och städade deras rum.
Kastade alla leksaker som var trasiga, förstörda, McD grejjer osv. Ur minimes rum kom det 1,5 sopsäck!
Jädrars vad mycket krafs hon har!
Ur Lillemans kom inte lika mycket. Han har mest lego och det tar inte plats på samma sätt som dockor och dockkläder.
Så, nu är deras rum fina.
Jag kommer inte att köpa speciellt mycket åt dem i julklapp. Det finns andra i familjen som har en betydligt större shoppingnerv än vad jag har! ;-)
Till stora sonen får det bli klappar som inte tar plats, eftersom han reser lätt och ska tillbaks ner till södra delarna igen.
Och stora dottern, hon behöver ha med sig fickpengar till sin resa, så där får vi fylla på hennes betalkort! ;-)

Nåja, jag fick en paus i röjandet när svärmor dök upp.
Hon har varit på resa till Sydafrika och visade jättefina bilder på djur och natur.
Dit ska man ju åka någon gång!
Se Zimba live, liksom! :-)
Vi fick jättefina hantverk. De har ofta så vackra färger på konstverk, hantverk och kläder.

Jag känner mig otroligt nöjd med helgens pyntande och fixande! :-)
Till middagen fick jag hjälp av Minime.
Hon retar skiten ur mig med jämna mellanrum och ger mig gråa hår dagligen, men, hon är den av barnen som är klart husligast!
Det tog liksom 4 barn, innan jag fick en som gärna städar (förutom sitt rum!) och är med och lagar mat! :-)

Det är nog det som är mest fascinerande med att ha fyra barn. Att dom är så löjligt lika till utseendet, trots att dom är halvsyskon, men så otroligt olika som personer.
Jag trodde innan jag fick barn, att barn är likadana, typ. Sen blir man en person med tiden.
Men alla har haft sin personlighet redan i magen och är helt olika. Vilket är jäkligt coolt! :-)
Så, alla tre fick inte min städ och pyssel gen! ;-)

Nu, är Minime äntligen så stor att man kan ge henne en kniv utan att riskera några större skador!
Så, idag fick hon veva ihop köttfärs till köttbullar, där hon bara fick hjälp med att knäcka äggen och krydda lagom.
Sen rullade hon perfekta små köttbullar.
Hon påstår att hon ska ha restaurang när hon blir stor, där jag ska få äta gratis!
Det är ju snällt! ;-)
Och det skulle inte förvåna mig, faktiskt.
Energi har hon till max! Och hon är grymt kreativ.

Frustrationen hon har, hänger oftast ihop med att hon är för liten, endera på längden eller i ålder, för sådant hon vill göra.
Men jag hoppas att hon behåller sin kapacitet, även när hon blir tonåring, när de flesta brukar bli lata och sega! ;-)
Då händer det grejer för henne!
Och, jag misstänker att den som kommer att komma hem till gamla mamma och pappa, för att hänga dekorationer och fixa julmaten, det blir nog hon! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar