Sidor

lördag 7 december 2013

Djupfrusna efter Julmarknad på Drottningholm

Dagen började med att vi försov oss.
Kan man göra det en lördag? Jo, när det går en Adventskalender!
Viktiga saker!
Tur att det går att titta på play sen! ;-)
Minime kom in till mig 7:30, men hon berättade bara att hon har lite för få mjukisdjur (eller hur! Det går inte att få in fler fler i hennes rum!) sen kröp hon i säng igen, och somnade om.
Jag vaknade 9:30 igen!
Så skönt! Tänk om någon hade sagt det för 4 år sedan! Jag hade garvat!
Men, det tar sig! :-)
Jag kan konstatera efter 4 barn, att jag inte är någon småbarnsmamma. Det är mest bara slit och logistik.
Tacka vet jag större barn! ;-)


Nåja, vi kom igång sent och det är ju alltid lite pyssel på morgonen, men efter lite lunch åkte vi på Julmarknad.
Det brukar vara mysigt att åka på marknad, men det är svårt att hitta någon som är "bra". Jag är lite petig, nämligen! ;-) Det måste finnas vissa saker och ha rätt Julkänsla.
Idag åkte vi till Drottningholm.

Mycket folk, så vi fick parkera en bra bit bort och gå.
Då kände vi att det blåste småjäklars. Isande kallt i den stora parken och på slottsbacken.
Isch!
Slottet och parken är vackra...på sommaren!
Lite surrealistiskt är det ju att kungen och drottningen bor här..
Tänk att bo någonstans och när man tittar ut vimlar det av människor på ens tomt! ;-)

Vi tyckte lite synd om de unga killar som står liter här och var. Jösses vad dom måtte frysa en dag som denna!
Själva marknaden var inte mycket att hurra för. Det var lite mat och lite tomtar. Men impad blev jag inte.
Det fanns inte "det" som jag söker!
Utan vi bara frös..
Man kan konstatera att parken är finare och varmare på sommaren! ;-)
Då ska vi hit igen och njuta.
Och troligen behöva ha med oss mat, för parken är enorm! Man kan behöva äta halvvägs! ;-)

 Vi var inte där länge, innan vi kände att vi var bottenfrusna, trots att vi var bra klädda.
Blåsten tog sig ända in i märgen.

Vi funderade på att värma oss med lite fika, men det lilla Café som fanns, var proppfullt med folk, så vi gav upp och åkte hem.
Lite besvikna faktiskt.
Jag ångrar nästan att vi inte bara åkte in till gamla stan och gick på Julmarknad..
Eller åkte till Taxinge när marknaden var där...
Nåja, lite Julfeeling fick vi ändå. För det snöade och var kallt.

Väl hemma igen grävde vi fram gifflar och gjorde varm choklad med grädde på! :-)

Gott! :-) Och troligen billigare än på slottscaféet!
Det har inte snöat speciellt mycket, men tillräckligt för att få det lite vitt och ljusare!
Underbart vackert!
Och bättre för humöret! :-) Det har varit mörkt lite för länge.

Och jag kan konstatera att jag sakta men säkert är på väg in i Jul "mode" mer än jag brukar.
Jag ser fram emot lediga dagar, god mat och att ha hela familjen hos mig.
Dottern skulle ju ha åkt på sin livs resa, till andra sidan jorden bokstavligen. Jätte kul för henne och hon ville verkligen.
Så, det var bara för mamma att svälja klumpen i magen och stötta henne i det.
Men, så blev det lite problem, med själva resan, så det blir inte av.
Synd. Hon är naturligtvis ledsen och besviken.
Inbetalade pengar får hon inte tillbaks.
Men.
Jag, mamman, är inte lika ledsen! ;-) För hennes skull, visst. Men jag är jätteglad att hon stannar hemma, firar jul med oss och jag inte behöver oroa mig för att hon är ute och flyger, mellanlandar och flyger igen.
Hon är hemma. Under mina vingar! ;-)
Så, det ser jag fram emot.
Att vi ska hinna umgås, alla. Spela spel och bara vara.
Det blir en bra jul!

I veckan som kommer ska jag börja förbereda helgen.
Det kommer en 40 årsdag, som vi ska fira lite lätt. Sen drar julbaket igång! :-)

Jag har hittat en hel del recept som barnen kan vara med och göra.
Mysigt!
Det kanske tom blir lite julklappar av det...
Jag har lagt upp en plan, på vilka klappar som ska köpas var och när.
Effektiviteten själv kommer jag att vara.
Så, den 21:a tar jag helg och bara njuter! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar