Sidor

lördag 12 oktober 2013

Why ooo why??

Det känns lite som att det gått troll i Casa Plupp nu.
Eller, så är det helt enkelt bara så att vi har bott här tillräckligt länge nu så att saker börjar gå sönder.

Vi har ju haft elproblem ett tag, som är fixat.
Sen pajade ju vattenpumpen. En gök (ja, jag kallar honom gök eftersom det är en röris som jag blir förvånad om han båda kan gå och tugga tuggummi samtidig. Men, han var den som fanns närmast...man får liksom ta det som finns! ;-) åkte ut för att kika på pumpen.
Han konstaterade att det inte är nåt fel på pumpen, så det måste vara nåt elfel.
Vilket elektrikern sa att det inte var, utan nåt fel på pumpen.
Suck.

Sen idag, så försvann plötsligt allt varmvatten!
Vips.
Jaha? Vattnet funkar ju om vi bara fyller på manuellt. Förra gången vi var ute gjorde vi ju det också, men då fanns det varmvatten.
Nu. Inte så mycket.
Så, endera har göken gjort nåt när han var här ute och pajat varmvattenberedaren eller, så har vi vår vanliga tur när det kommer till sådana manicker.
Vi har bytt varmvattenberedare i alla hus vi bott i. Förutom radhuset. Än.
Den som står här bör ju vara drygt 10 år och det är ungefär där dom brukar dö.

Nåja. Det enda som blev meckigt med det är att vi inte kan duscha.
Efter två dagars eldande, hade det varit rätt najs att ta en dusch i kväll.
Men, näe.
Jag tänkte på min farmor idag, när jag värmde vatten på spisen.
Det blir ju så krångligt direkt allt det där som "ska" funka inte funkar.
Hon bodde på landet med 6st barn. Utan el, utan vatten och utan toa, förstås.
Och farfar han drog ut i krig han.
Till fronten.
Jag kan bara föreställa mig vilket jobb det var att fixa mat till barnen, städa, tvätta och hålla ordning på kossor och en trädgård full av bär och rotfrukter.
All måste ju ha tagit en evinnerlig tid!
Ifos så slösade ju inte hon bort tid på bloggar och facebook! ;-)

Fantastiskt när man tänker efter....

Nåja, vi drog igång två brasor på förmiddagen.
Man gick ut påpaltad för att inte frysa och efter en stund fick man börja skala av sig!
Det blir galet varmt när man står mitt emellan två stora brasor!
Grannens...

 Och vår....
 
 Vi njöt av det vackra vädret med strålande sol..
Det man såg mellan molnen av rök! ;-) Det blev jättevackra "strålar" av rök mellan träden när solen sken..
 
Vi grillade korv och njöt av kalla öl!

 
När jag gick in för att fixa middag, kändes det som att jag suttit i bastun hela dagen!
Bara att byta alla kläder jag haft under dagen! :-)

Maken tog en sväng ner till stranden med barnen under tiden jag svängde ihop middag.
Det var fantastiskt vackert där nere idag!

Hösten är en vacker årstid!

När vi vilat på maten en stund var det dags att veva igång brasorna igen.
Det glödde lite grand bara men när man rört runt lite så puttrade dom igång.


Det är så underbart att stå där ute, när det är bäcksvart och bara njuta av mörkret, den stjärnklara himmeln och lyssna på knastret ifrån brasorna.
Och glöden är fantastiskt vacker!!

 


Jag kan stå och titta på lågorna i timmar. Det är så rogivande!
Maken och grannen njöt av lite andra saker än bara mörkret och elden...
 
 
Jag antar att någon kommer att ha ont i håret i morgon. Och det är inte jag! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar