Sidor

torsdag 17 oktober 2013

Oväntat, men najs!

Så närmar sig fredagen.
En fredag som blir lite stressigare än tänkt.
Lite på grund av att jag planerat lite dåligt. Och på grund av att jag liksom missat att vi är i mitten av oktober och det dyker upp en födelsedag!
Och sen måste jag reda ut en miss. En irriterande miss.
Det ordnar sig, men är irriterande för en "från person" som jag.


Jag tänkt jobba undan det som ligger i pipen hos en liten kund. En kund som jag har tokdåligt samvete över.
Stackaren halkar längst bak i listan hela tiden när de större pockar på uppmärksamhet.
Inte bra! :-(
Jag hade planerat att jobba med det idag, men så kom ett frukostmöte i vägen.
Ett väldigt bra möte!
Det är så coolt vilken statistik man kan plocka fram om man vill och kan!
Och bara tanken på vad man kan göra med den statistik som den som kan plocka fram, plockar fram gör mig lyrisk!
Sen, tog vi en sväng, bara för att kika på en liten lokal. Som kanske skulle kunna vara nåt...
Jomenvisst!
Vi klev in, hälsade på personen som har lokalen, som vi känner sen tidigare.
Och jösses.
Vi knatade omkring och kikade in i mötesrum, konferensrum, kök, innergård och arbetsplatser.
Jamendetvarjubara kört! Ah. Vilken atmosfär!
Och - det visade sig att det företag som nu tog upp ganska stor del, alldeles snart ska packa ihop sig och flytta vägg i vägg.
Så, det finns plats över!
Och då kände ju vi...Oj! Vilken chans!
Vi som funderat, vridit och vänt på hur vi ska jobba och var. Kunde det här vara stället?
Nära till pendeltåget, så om vi inte vill ta bil eller tycker att trafiken är åt h-vete, så tar det ca 25 minuter från dörr till dörr, trots att det är "mitt i stan".
Tja, lite längre lär det ta för den som lämnar barn, men ändå. Det funkar att åka kommunalt!
Perfekta rum att ha coachning i, Perfekt konferensrum att ha möten och utbildning i.
Perfekt läge och rätt bra pris!
Vi kunde inte stanna så länge, för vi hade ett lunchmöte, men vi sa "åååh, vad vi vill sitta här och jobba" när vi åkte därifrån.
Det skulle vara ett coolt sammanhang och ge oss utveckling. Jag kan ju känna att vi är lite utvecklings junkies just nu!
Nya människor!
Nya möjligheter! Nytt! Omväxlande!
Samtidigt är det lite lattjo.
För, jag hade ju bestämt mig att jobba bara hemifrån nu, förutom det jag behöver göra i bokföringen.
Det blir ett par timmar i veckan på gamla kontoret.
Men, det som funkar för mig, funkar inte för maken.
Han kan inte coacha i våra gamla lokaler. Det går bara inte. Plus att vi snart måste ut därifrån.
Så, han har ingen mottagning.
Vilket resulterar i att han åker som en liten råtta fram och tillbaks över Stockholm. Vilket gör honom ineffektiv.
Vi har inte möjlighet att ha kundmöten hos oss.
Vi kan inte planera en utbildning, för vi vet inte var vi ska ha den!
Jag missar en massa info och nätverkande, på grund av att jag sitter hemma och jobbar och maken är ute hos sina kunder, som jag borde kunna träffa en liten stund.

Vi åkte iväg på ett lite längre lunchmöte och sen hem för att förbereda en dragning i morgon bitti.
Sen kom mailet med priset för en arbetsplats och tillgång till all annan facilitet i lokalen.
Det var ok och väldigt förmånliga "ånger villkor"
Vi har listat för och nackdelar. Och räknat fram och baklänges.
Och sen bestämde vi oss!
Jo, vi måste pröva! Vi måste våga! Vi måste satsa!
Så, det verkar som att vi nu kommer att sitta på ett kontorshotell! Första gången som jag kommer att ha en arbetsplats i stan!
Jag, förortsbruttan! ;-)

Det ställer dock jättestora krav på att jag är strukturerad och fokuserad de dagar jag sitter där.
Men, att sitta i ett sammanhang med andra småföretagare kommer att vara grymt kul!

Jag träffade även på en kollega från mitt "tidigare liv" idag. Vi har inte setts på sisådär 7 år!
Men, det var ju som att vi var tillbaks där vi lämnade.
Härligt! :)
Med lite tur, kommer jag att träffa henne ganska ofta framöver. ;-)

Så, det blev en oväntad sväng i vårt företagande och en härlig avslutning av veckan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar