Sidor

söndag 20 oktober 2013

När är man som modigast?

Söndagen går mot sitt slut.
Och jag är lite sockerhög! För att inte prata om vad Lilleman är! :-)
Men han har badat och jag ska snart gå en långpromenad.
Eller, lång och lång, vetekatten.
Vi ska dela ut Lillemans kalasinbjudningar och när jag tittar på adresslistan så blir det runt kvarteret.
Det är inte en stor radie hans kompisar bor på. :-)
Jag kan bara tänka mig hur kul dom ska ha när dom blir äldre!
Lite frisk luft, lär det i alla fall bli.

Lilleman har haft en spännande dag! Förutom två kalas, så hade han som sagt simskola.
Han gillar inte vatten så värst.
Och absolut inte att få vatten i ögonen, näsa eller öron.
Och det har han dubbelt i genetiken.
Ingen av oss är speciellt badande. OM det inte ingår värme, bubbel och öl! :-)
Jag gillar vatten och bor gärna nära vatten. Njuter av dofter och ljud av vågor. Men bada? Näe.
Maken badar inte.
Punkt.
Men, man vill ju gärna att barnen ska kunna simma.
Det går rätt bra för Lilleman, bara han slipper doppa huvudet. Och det måste man liksom göra...
Så han har doppat sig till näsan.
Och han har inte velat hoppa ifrån kanten.
Varför, när det finns trappa, liksom! :-)
Vi har inte gjort så mycket åt det, men nu behövde han komma vidare, var vi alla överens om.
Maken har pratat med honom lite då och då om hans rädsla.
Och alla är vi rädda, för något.
Det finns ingen, som inte är rädd. Vi har blivit väldigt medvetna om hur många människor som är rädda, för så mycket.
Och, att många är starka, men inte modiga.
Och det är skillnad på det.
Bara för att man är stark, behöver det inte betyda att man är modig!
Många är de stora, starka män vi träffat på, som är allt annat än modiga. De är fega. Och då naturligtvis även rädda.
Hur kommer man då över sin rädsla?
Jo, man måste utmana den. Göra sådant som är obekvämt, obehagligt och som man är rädd för.
Vad är det värsta som kan hända?
Hur gör man för att utmana sig själv? Jo, man frågar om hjälp i de flesta fall.
"Hjälp mig att komma över min rädsla.."

Jag önskar att fler vågade prata om sin rädsla. För att misslyckas, för att bli sårad, för att visa sig osäker eller inte tillräckligt kompetent. Alla är rädda för något.

Och det har maken pratat med Lilleman om. Alla de barn som är i hans grupp, som far runt som små sälar i vattnet och hoppar ifrån kanten som små kanonkulor. Även de är rädda, men inte för vatten!
Utan för något annat.
Och idag bestämde han sig. Idag skulle han övervinna sin rädsla och hoppa ifrån kanten.
Så när lektionen var slut, blev han och maken kvar med simläraren och sen peppades han att hoppa.
Det satt långt inne, men tillslut hoppade han. Inte en gång utan fyra! :-)
Och det var en lycklig och glad kille som dök upp hemma!
"Nu var jag modig, mamma!"
Och det var han! Vi är så stolta över honom!

Alla borde lära sig av vad Lilleman gjorde idag. Inse´att man är rädd och sen pröva att utmana sig.
Och bli modig!





1 kommentar: