Sidor

måndag 7 oktober 2013

Med risk för brandlukt!

"Måndag morgon och mitt huvud känns så tungt" ;-)
Det är verkligen så idag!
Inte för att jag varit ute och festat, men jag är såå trött!
Man börjar bli gammal.

Snortidigt gick vi upp i söndags. Innan tuppen! In i dimman! ;-)
Race in till stadsgårdskajen. Sena, som vanligt nuförtiden...
Vi parkade bilen och svor en stund i parkeringsautomaten, som inte ville ta våra betalkort!
Väl inne i avgångshallen stod vårt BNI gäng och väntade på oss.
För det var en BNI konferens vi skulle åka på.
BNI står för Business Network International. Livsnödvändigt för folk som oss.
Vi som inte säljer en klockren produkt. Som bananer eller glasögon!
Vi som inte bara säljer och säljer in ett varumärke, utan ÄR varumärket.
Man anlitar oss, för att vi är just de vi är.
Kompetensen vi har, när vi är just vi två. Den är unik.
Den är svår att marknadsföra på ett lätt sätt. Även om vi gör det med.
Men för att vi ska få jobb, behöver vi känna en massa människor och bli rekommenderade.
Få förtroende.
Få förtroendet att glänta på dörrar till både bolag och personerna i dessa bolag.
Så, nätverk är en del av jobbet.
Även om det ibland känns som något annat. När man ibland känner att vi hinner inte gå på den lunchen, eller det frukostmötet eller det minglet.
Men, det ÄR jobb.
Och, i vårt jobb kan man bli väldigt ensam. Vi är unika ur den synvinkeln också. Att vi är två.
Man är oftast ensamkonsult i vår värld.
Det kan bli oerhört ensamt.
Vi har tex påbörjat ett samarbete med en konsult som gör nästan exakt det vi gör. Men han orkar inte dra hela lasset själv, så vi hjälper honom och han hjälper oss.
Och så gläds vi med varandra när det går bra.
För så är det med den mesta glädjen, den vill man dela med någon!

Så, att åka på BNI konferens för oss, är som att åka med företaget på kick off som andra gör.
Här träffas rätt många egenföretagare, även om det finns anställda som är med i BNI också.

Nåja, vi fick äntra båten vida VIP ingången, på grund av att vi var rätt många! :-)
Jag vet inte exakt hur många vi var, men det var Stockholm, Uppsala och Västerås. Så ett par hundra personer var vi nog.
Från vår grupp var vi bara 7 av ca 30. Så, hade alla kommit ur alla grupper, då hade vi fyllt båten! ;-)

Vi hade en jättemysig hytt och - fazers blå välkomnade oss! :-)

Vi åt frukost och njöt av det fina vädret!
Dimman slog till precis när vi var på väg ut ur hamnen, men sen tittade solen fram!
Vi såg dock inte mycket av solen. Vi satte oss i Konferensrummet och sen hade vi teamutveckling fram till lunchen!
Det var en kö av båtar in till Mariehamn! ;-)
Efter lunchen fortsatte vi och fick lyssna på lite föreläsningar bland annat.
När vi var lagom möra i knoppen var det dags för det roligaste!
121 möten!
Man får alltså en utskriven lapp i handen och ska sedan göra ca 6-7 möten med andra BNI medlemmar.
Innan kryssen fick man önska bransch eller yrke och sen kopplades man ihop.
Vi som var två fick 12 möten.
121 står för one-to-one.
Man sätter sig alltså med varandra och sen ska man lära sig så mycket som möjligt om den man har framför sig och sen veta vad den personen söker för business.
Så att man sen ska kunna hjälpa personen och ge referenser.
Det är alltså givers gain som gäller.
Man marknadsför egentligen inte sig själv, utan man ska ge affärer till de man lär känna.
Det innebär att man får sjukt många personer i sitt kontaktnät som man kan rekommendera jobb till, eller plocka in själv när man behöver förstärkning.
Samtidigt, så marknadsför man ju sin egen business.

Efter 6 sådana möten på två timmar, är man ganska slut!
Mitt sista möte, visade sig vara med en tjej som är med i ett annat kontaktnät! :-)
Vilket var skönt.
Vi fnissade mest under våra 18 minuter!

Efter det hade vi exakt 45 minuter på oss innan nästa mingel började.
Vi älgade ner till butiken!
Man kan ju inte komma hem till barnen utan godis!
Och lite gott vin behövde vi ju och muta till farmor som passat barnen!
Det blev lite snabba ryck och sen sprang vi ner till hytten.

In i duschen, på med nytt smink, en borste genom håret, hopp i klänning och skor och sen upp igen.
Efter lite prisutdelning och lite...tja "halleluja moment"
Jag och kompisen C kunde inte hålla oss, utan fick lite fnissanfall när alla hyllade alla som mest..
Men det är ju så det är och det BLIR mycket energi i rummet när alla tjoar, tjimmar och är glada för andra som det gått bra för.
Nåja, sen var det middag.
Då satte vi oss med de andra i vårt team och åt gott, drack gott och tjattrade i nästan 3 timmar!
Maten var suverän!
Vi hade jätte mysiga servitriser och servitörer som skämtade och skrattade både med varandra och oss!
Vissa bordsgrannar ville inte vara med på bild! ;-)

Min teamkompis som satt mittemot mig fotade maten och hotade att lägga upp bild på fejjan och tagga maken, i varje bild! :-)
Bara för att! ;-)
Pumpasoppa till förrätt, oxfilé till varmrätt och äppelpaj till efterrätt. GOTT!
Efter maten, satte vi oss i baren en stund.
Men, de flesta började sloka direkt!
Alla hade ju gått upp vid 5 på morgonen och haft full spätta hela dagen. Plus att många skulle upp och jobba idag!
Så, det var ingen jättelivad skara som intog dansgolvet direkt.
Hade vi däremot åkt vid lunch på lördagen och åkt hem på söndagen, då hade det varit drag, misstänker jag! ;-)
Själv gick jag och la mig när vår Teamledare tittade på mig och sa "men vännen, gå och lägg dig!" ;-)
Då var klockan prick 00.
Maken tassade in en stund senare.
Och sov gjorde man ju inte.
Man låg och bearbetade dagens intryck. Och sen ringde klockan!
Väckning 5:30!
Tjena!
Vi gick upp och åt frukost, men många hoppade den och gick av direkt.
En kille som vi träffade igår kväll, konstaterade vid frukosten "det hade varit kul att se själva båten". :-)
Vi åkte nämligen nya Grace, men hann inte se speciellt mycket annat än konferensrummet och restaurangen! :-)
Väl hemma, ställde jag presenterna i trappen och la mig en stund i sängen.

Maken åkte iväg på ett tidigt möte.
Jag försökte sova, men först ringde barnen hem, sen ringde en kollega och meddelade att jag hade ett besök på kontoret! Som visade sig vara klockan 13 mötet som tagit fel på tiden!
Sen kom farmor och bytte bil, när hon lämnat av barnen på dagis och skolan.
Och sen var det ju lögn att somna..

Så, jag jobbade undan lite grejer som låg. Mail och lite finlir. Jag pallade dock inte att skriva nåt jättekomplicerat! ;-)
Jag åkte på 13 mötet, fakturerade lite och pep sen hem igen.
Maken och jag reflekterade lite över konferensen och ändrade lite i våra rutiner efter tips vi fått.
Vi drog lite strategier och säljsnack, men sen blev hjärnan överhettad! :-)
Så, barnen hämtades tidigt.
Nu ligger de i makens säng och tittar på tv. Jag antar att han har somnat! ;-)

Själv har jag en liten jobbgrej som jag måste göra klart, så att han har den i morgon.
Sen är det till att ladda om lite och få en bra natt inför kursen jag kliver på i morgon.
Det blir tre dagars manglande igen.
Även om jag inte tror att det blir lika omvälvande som förra modulen, men hjärnan lär bli trött ändå!

Gud så skönt det ska bli när det blir helg och jag ska vara eldvakt!
Bara stå med en vattenslang och titta på när en jättestor brasa brinner! :-)
Just nu, brinner det i mitt lilla huvud! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar