Sidor

lördag 28 september 2013

Goda Grannar.

Vi pep iväg ut till landet igår, så snart vi bara kunde. Det är alltid skönt att komma ut innan det blir mörkt och att man hinner få lite värme i huset innan det är läggdags.
Minime, som somnade 18:15 på torsdagskvällen och sov tills jag väckte henne kl 7 i fredags morse, somnade inte på vägen ut, som hon annars brukar göra. :-)
 
Maken, hade inte sovit riktigt lika många timmar som Minime. Han hade sovit ungefär 10 timmar mindre, så han var rätt krokig när vi väl satte oss med varsitt glas vin.
Han har alltid ett snortidigt frukostmöte på fredagarna och det är inte helt bra. Veckorna är fullmatade och allt extra sälj och minglande görs ju framåt kvällskvisten, som han deltar i.
Mest för att han är vår säljförmåga och för att vi inte kan vara borta båda på kvällarna. 
Vi måste fundera på hur vi ska lösa det framöver, för det är ohållbart som det är nu.
Han går in i helgen med sömnbrist hela tiden.
 
Nåja, vi handlade mat på vägen ut och det blev pasta, köttfärssås och kantareller. Mums
Kantareller är gott!
Allt blir gott med pesto och dolmio! ;-)
Sen kroknade vi i säng.
I morse vaknade vi till bara ett par graders värme och lite smådugg.
Vi paltade på oss och gick ut för att ta itu med det träd vi fått donerat av grannen.
De tog ner 10 björkar på sensommaren. Det blir otroligt mycket ved av 9 björkar, blev dom varse!
Så, vi donerades ett träd mot att vi forslade bort det.
Det var inte så långt, eftersom trädet vält precis in på tomtgränsen. Man kan säga att roten stod på grannens tomt och björkens topp la sig mot taket på vårt vedskjul! :-)

Grannen själv dök upp i morse och hjälpte till, vilket nog var bra. Han hade mycket bättre motorsåg än va vi har.
Det har jag fått höra ett antal gånger idag, så jag vet precis vad maken ska få i 40 årspresent! ;-)
Efter att Maken och grannen P sågat och sågat, släpade jag ris och började klyva ved.
En stund in kom regnet!
Bara att dra på sig regnjackan.
 När halva trädet var väck fixade jag lite lunch till oss.
Under tiden vi käkade och drack kaffe, dök solen upp!
Jätte varmt och skönt!
Jag satte mig med näsan i solen en stund och fick tom lite färg!
(dvs jag är nu "svedd" på kinderna)

Sen blev det mer sågasågasåga och klyva klyva.
Det som händer här på landet, när man är ute och fixar är att grannarna kommer för att se vad man pysslar med! :-)
Jag har garvat idag så att tårarna runnit!
Vilka härliga grannar vi har här ute!
(Ja, det har vi hemma i radhuset också, faktiskt!)

Vi är ju "nya" i alla bemärkelser. Alla andra här ute är endera uppvuxna här, eller flyttat hit för en massa år sedan.
Alla är bekanta sen länge, eller tom släktingar.
Men, vi har blivit mottagna med öppna armar och välkomnade i gemenskapen.
Det är jätte kul!
Här där vi bor, är det som en fyrkant, där fyra tomter möts i mitten, bakom vårt hus, liksom.
Och alla tre grannarna är suveräna och skitroliga! :-)

Det är skönt att veta, att alla nästan alltid är här, om något skulle hända.
Man är aldrig ensam, trots att det känns så när man kliver ut på terrassen såhär på hösten.
Det är bäcksvart, stjärnklart och knäpptyst.
Men, det lyser här och var mellan träden och det finns hjälp runt hörnet om det skulle behövas.
Det känns tryggt.

Det blir löjligt mycket ved av en björk!
Jiises!
 Det doftar underbart gott! :-)
Nysågade vedklabbar, doftar nåt alldeles speciellt.


Det var prefekt väder! Om man satt still, blev det kallt, men det var perfekt jobbväder.
Och klyva ved, är så avslappnande.
Man står där med en hög, som ska bli en större hög. Man behöver inte tänka, man bara gör.
Tömmer huvudet och vilar!

Jag tog inte med mig några datorer ut denna gång heller. Skulle vila ifrån det.
Men, se, vi hittade en gammal dator i en garderob!
(Vi har varit i branschen tidigare och tom haft butik, så det står lite datorer och tv ite här och var.)
Maken tyckte att jag skulle pröva dra igång den.

Så, nu sitter jag här och bloggar! Trots att jag inte skulle! ;-)
Det är inte lika lätt att koppla bort jobb den här helgen, känner jag.
Jag är för mycket "I" just nu.
Men, i morse skrev jag en "att göra lista" till måndagen, sen försökte jag lägga den åt sidan och inte tänka på den mer.

Nu ska jag njuta av den varma brasan och att vi fått en massa gjort idag, samtidigt som vi haft jätte kul under tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar