Sidor

söndag 15 september 2013

Fullt Fokus, mot nya äventyr!

Ah, vilken helg!
Jag har ju fastat kroppen under sommaren.
Nu har jag fastat huvudet...

Jag går en kurs, som jag inte riktigt kan beskriva. Den bör upplevas, för att man ska förstå det fullt ut.
Maken har gått flera steg mer än mig, men jag har ändå inte riktigt fattat hur djup det går.
Man kan säga att man får upptäcka vem man är, innerst inne.
Vad man behöver och vad som är viktigt för en. Och, inte minst varför.
Man får aha upplevelser. Över varför det blev som det blev, varför det blir som det blir, varför det är som det är och hur bra det kan bli i framtiden.
Jag har redan märkt flera stora förändringar i hur jag bemöter saker och personer,  hur jag har utvecklats och hur jag genom att bli medveten, gjort saker utan för min komfort zon.
Gör man det dessutom som vi, att båda hittar dessa nycklar, tar man det till en dimension till.

Det blir liksom utan filter. Ärligt på ett sätt som inte många vågar. Man släpper vanligtvis in folk, partners och vänner förbi murarna till ens inre lite olika.
Jag har inte släppt in speciellt många. Sällan ända in.
Och inte ens ända in, med de få personer som kommit en riktigt nära. (I mitt fall är de väldigt få..)
Gör man en sådan här resa, tillsammans med sin partner, då finns det inga murar sen.
Det är coolt!
Att efter 10 år, plötsligt hitta nya dimensioner, är lite galet! ;-)
Att förstå, att kunna sätta sig in i och att verkligen veta.

Nåja, jag har även fått förklaringar på annat...
Varför jag behöver mina strukturer och att jag faktiskt inte ska försöka övervinna det (det räknas ju lätt som ett sjukt kontrollbehov..) utan använda mig av det för att komma dit jag vill.
När jag har full koll på mina strukturer, nästan handfast, då hittar jag mitt fokus, och blir kreativ och alternativ.
Jag är effektiv och driven i vanliga fall, men när jag får allt på plats, då jäklars! ;-)

Det är en orsak till att jag nu bygger ett nazi ordnat kontor hemma.
Med tydliga ramar och rutiner.
Inte ett papper kommer att ligga framme! Maken är aningens oroad över att hans lösa papper kommer att åka i återvinningen..;-)
Ordning i leden! ;-)

Jag behöver också ha tydliga strukturer för hur jag jobbar och när. Tydliga ramar. (Det är ännu viktigare med ramar, när man är sin egen chef..)
Vi, som inte stänger dörren och går hem, utan jobbar hela tiden.
Jag, måste "gå hem". Stänga av. Verkligen säga ifrån. "Nej, jag är ledig nu. Jag återkommer i morgon"..
Sen är det nästan nödvändigt av andra orsaker.
Jag, som ofta är projektledare, ska inte svara på ett mail kl 22. Det gör lätt att de som är i projektet tror att jag förväntar mig svar!
Så, dom får ligga i utkorgen, till morgonen efter! ;-)
Jag är en extern, Se person, vilket gör att jag tar in, allt genom att jag ser det. Jag får energi av det, men samtidigt slösar jag ju på min energi samtidigt.

Så, när vi åkte till landet i fredags bestämde jag mig.
Nu blir det utan datorer!
Har jag dom med mig, kan jag inte låta bli...
Jag facebookar ju rätt mycket privat, plus att jag håller igång två företagssidor.
Jag twittrar, instragrammar, kikar på LinkedIn, läser en massa bloggar, bloggar själv och har sju mailadresser...
Hm...
Och det ÄR jätte kul! Men, ibland behöver huvudet vila.

Så, inga datorer =Ingen blogg, inte läsa bloggar, inte linkedIn, inte twitter, inte jobb facebook. Ingen jobbmail. (5st).
Jag tog med mig telefonen, vilket gav tillgång till facebook och instagram. Men inget mer.
(visst, jag kan blogga, men gillar inte att göra det från telefonen..och facebook är inte samma heller..)

Och - det var så jäkla bra! :-)
Så skönt!
Att vila ifrån alla intryck. Vila ifrån allt jobb. Bara vara!
Maken hade med sig sin jobbdator och jag fick lite uppdateringar om lite olika jobb lägen, men jag stod stadigt i mitt beslut.
"Nej, det tar vi på måndag. Jag är ledig".

Nästa gång vi åker ut, ska jag även stänga av min telefon!
Jag behöver verkligen det.
Och jag behöver ett ställe, där jag direkt går ner i varv och hittar mitt fokus.
Landet är det stället.
Har alltid varit.
Men, har mer och mer invaderats av jobbet det med.
(Man kan inte bo där under 3 månader utan att jobba, åtminstone lite grand!)
Men, nu har jag bestämt att det under de vanliga lediga helgerna, ska vara min oas.
Där jag hittar energi och hinner reflektera.

Vad har vi gjort i helgen då?
"pillat naveln" skulle jag kunna säga! ;-)

Men näe.
Vi hade behövt klippa gräs. Men, gräsklipparen gav ju upp redan förra gången vi var ute och inte gick det bättre nu heller.
Vi fick snällt ta med den hem och lämna den på service i morgon.
Så, jag har gått och irriterat mig en smula på gräset. Det hade varit så skönt att klippa det och njuta av den "nystädade" känslan.
 Men, jag grävde ner rosorna som jag "stal" i våras och som nu fått rötter.
Och vi bar en massa plank och skräp som blivit liggande efter sommarens bygge.
Minime roade sig med att hoppa i de lövhögar jag lyckades kratta ihop..
 Sen har jag njutit av det här.
Solen som glittrar i havet. Vågorna som sköljde in över stenarna...klucket när man låg på bryggan...
Lugnet..
 De vackra molnen, som jagade varandra över himlen...
 Solen som värmde näsan, där jag låg på bryggan och lyssnade på barnen som fiskade och kastade sten...

 God middag och ett gott vin.
Långa och djupa samtal med maken....
 Äggmackefrukosten, som är ett måste på landet.
Och GW Perssons bok. Den som jag börjat på men inte haft ro att läsa.
Nu har jag snart läst ut den...
 Jag la mig för att läsa i fredagskväll, under tiden barnen kikade på film. Jag somnade ju på rot och sov galet många timmar...
I lördagskväll, lyckades jag hålla mig vaken lite längre, men det var en kamp! ;-)

Idag röjde vi runt tomten, ställde in sådant som blir förstört av regn och rusk.
Jag klippte lite rosor och bara njöt av den varma luften och duggregnet.
Och, soffhörnet med kaffe och bok.

 När vi åkte hem, kändes det som att vi haft semester en vecka!

Vi åkte direkt till Lillemans simskola.
Och det gjorde inte ont att sitta där i värmen och titta på när barnen plaskade...
31 grader i poolen gör inte ont! :-)
Och nu börjar det gå bra. Han till och med doppade huvudet! Framgång för någon som hatar att bli blöt om näsan! :-)

Väl hemma kunde jag ju inte hålla mig...utan båda datorerna drogs igång! ;-)
Men, efter att ha vilat lite, så är jag ju galet jobbsugen!
För, det är ju så kul!
Och, jag hade ett avtal jag måste läsa i kväll, för att kunna bemöta det i morgon..och tre avtal att skriva ut och en offert att fundera på.
Så...;-)
Men det känns oerhört skönt!
Att veta att jag kan. Bara stänga av!
Jag kommer att börja göra det oftare. Kanske till och med utan att åka någonstans! ;-)
Stänga av, för att bli ännu effektivare, när jag slår "på" ;-)

Vi har en otroligt rolig vecka framför oss.
6 st möten ska betas av innan fredagen är här.
Två av dem är galet viktiga. Kan vara avgörande för framtiden på flera sätt.
Två är bara kul.
Ett är nödvändigt och roligt. Dags att skruva åt tumskruvarna och visa min hårda sida som projektledare.
Och ett är rent och skärt säljmöte.
Som jag för första gången ska göra helt själv och tycker att det ska bli kul!
Maken åker bort två dygn, vilket innebär att jag får ta lite uppgifter som jag inte brukar ta.
Och som jag för ett par veckor skulle ha oroat mig för.
Nu gör jag inte det!
För, jag har hittat mitt fokus! :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar