Sidor

lördag 31 augusti 2013

Vardag är lika med tråkigt? Eller, är vardagen en fest?

Veckan avslutades på bästa sätt..
Vi satt i möte hela dagen. Bra möte. Vi fick en massa gjort och bestämt. Det är alltid lika kul när punkten "beslut" är större än "rapporter" ;-)
Det blir en fantastisk höst och vinter, kan jag ana. :-)

Jag pep iväg hem och maken satte sig i ett annat strategimöte. Jag kör sällan bil i stan. Mest för att jag hatar att jaga parkering.
För, det finns inga!
Men, det var skönt att ha bilen på hemvägen, för jäklars vad det regnade! Knappt att vindrutetorkarna orkade svepa bort regnet.
Men -jag gillar ju regn! Det är mysigt!
Barnen hämtades och sen tog vi helg. Big time!
Av med dräkt och skor, på med mjukisbrallor. Helg!

Lördag, blev sovmorgon.
Det finns klara fördelar med lite större barn! ;-)

Jag vaknade i natt, eller framåt morgonen tror jag det var, av att något lät. Efter en stund slog det mig att det ös -regnade.
Och - vi hade takkupan i badrummet öppet!
Jag hann bli lite blöt, innan den var stängd! :-)
Idag ska barnen till farmor och vi ska på kräftskiva. Blir kul!

En fundering som jag burit med mig en stund och som vi faktiskt pratade om på mötet igår är följande.
VD i det bolag vi hade styrelsemöte i skrev såhär på sin fejja häromdagen.

"Jag höll en föreläsning igår. Ställde frågan rakt ut vad alla i publiken associerade till ordet Vardag. Samtliga utan undantag refererade till arbete och tungsinthet. Det påverkade mig djupt. Är det så illa?"

Och jag undrar det samma! Är det verkligen såhär illa?
När man hör Vardag, hör man "arbete, tung, jobbigt, tråkigt" ??

Hur blev det så?
Har man så otroligt jobbigt i sin vardag? Lever man bara och endast för det som inte är vardag?

Vaknar man på morgonen och tänker "usch, vardag"..?
Längtar man konstant till helg?
Hur orkar man med det?

Det är ju lite det som är orsaken till att min blogg heter "ninas guldkant". För det finns ju så många guldkantar i  vardagen.
I varje dag. Roliga saker, roliga upplevelser, härliga möten, spännande möten..
Visst, varje dag är inte lika roliga. Man har tråkiga uppgifter, tunga möten, stressiga morgnar osv osv.
Men att associera hela sin vardag, med tungt och tråkigt...

Det låter lite deppigt.

OM det är känslan i ens vardag, då kanske man behöver sätta sig ner och se över sin vardag. Man kanske behöver göra en drastisk förändring, på något sätt?
Eller, så ser man inte allt som är roligt och spännande i sin vardag. 

Hm...det drar igång en hel del funderingar...

Det finns ett ordspråk som följer "när festen blir vardag, då är festen slut"....
Men om man tänker efter. Varför då? Man kan väl ha fest hela tiden? Varför inte?
Man säger också, att det bär bra att ha lite tråkigt, för då ökar man kreativiteten.

Är det så?
Jag tror iofs att det beror lite på hur man funkar. Om man drivs till det som är kul eller från det som är tråkigt.
Jag, visar det sig är en utpräglad "från" person.

Efter att länga ha trott att jag är en till person! :-) Jag har länge trott att jag strävar till, till målet, till ordning, till något nytt.
Men ack vad jag bedrog mig!
Det visar sig att jag är en otroligt stark "från" person!
Det är därför jag är grym på uppföljning, revisioner och riskbedömningar! :-)
Och det är därför jag är sådan "pessimist" som maken brukar säga.

När han hoppar och dansar och har en massa bra idéer, då säger jag "apappapap, nu måste vi se vilka risker som kan följa med här för att undvika dåliga saker!" :-)

Och det är därför bloggen heter som den gör, för jag strävar från det som är tråkigt! :-)
Det förklarar en hel del! :-)

Nåja, funderingarna får inget svar...Inte idag! :-)
Jag ska leta fram sopsäckar till kvällens fest. Det blir blött på många sätt! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar