Sidor

torsdag 15 augusti 2013

Ordning och reda.

Så är det helg! :-)
Vi fuskar ju lite vi.
Vilket iofs inte är riktigt sant. Vi kommer att behöva jobba i helgen, men vi har ju sån tur att vi kan göra det nästan vart som helst! :-)
Vi har en folder som ska ut snart och den är inte helt klar.
Men den skriver jag medan barnen och maken bygger koja! :-)

Jag hann inte riktigt klart med min bokföring idag, som jag tänkt. Men, jag är jätte nöjd med det jag hunnit.
Det var ingen liten hög jag sparat ihop över sommaren.
Nästa sommar, kommer jag att vara smartare! Tro mig! ;-)

Under ganska många år, jobbade jag som "golvkosmetolog" ;-) Dvs jag var städerska.
Och trivdes kanon! Jag har aldrig fattat de som nedvärderar det yrket. För det är ett hantverk.
Alla kan inte städa, alla kan inte utföra golvvård och alla klarar inte av den stress, som det numera innebär att vara lokalvårdare, som det väl heter numer! ;-)
Och, vad många inte förstår, är att det är ett serviceyrke. Man måste klara av att möta kunden och göra den nöjd.
Ibland till löjligt låga priser. Jag hade troligen blivit kvar i branschen, om jag inte fått förslitningsskador.
Nåja, nu kom jag av mig lite...:-)
Det som var kul med det yrket, var att man klev in där det var rörigt eller smutsigt och när man gick ut var det ordning och fint.
(Tänk er bara, om alla städare försvann. Hur skulle er arbetsmiljö bli? Eller offentliga miljöer? Sjukhus osv.)

Det är lite samma med bokföring. Det är också ett hantverk. (När jag pluggade företagsekonomi, för en herrans massa år sedan, sa min lärare det första dagen. "Det här är inte matte, det är ett hantverk" :-) )
Det är lite rörigt och man får ordning på det hela och får räta rader, liksom.
Idag var det riktigt roligt, trots att jag gnällt flera dagar innan! ;-)
Anledningen till att jag gnäller, vid varje bokföringsdag, är just att jag inte har hundra koll hela tiden, utan måste göra det mesta vid ett par tillfällen. Och så ligger det och gnager, att jag inte är helt klar.
Och då blir det rörigt i huvudet. För man kan inte göra allt på en gång.
Jag skulle ju gärna göra hela processen i ett flöde jag. :-) Men, man måste ju liksom vänta på att kunden ska betala fakturan också! ;-)

Men, när jag väl sätter mig och kan konstatera att det går ihop sig på slutet, då är det en skön känsla! :-)
(iofs, gå ihop sig, är ju inte alltid sant. Man kan ju gå back en månad också, men när bokföringen stämmer med bankkontot, då är man nöjd! )
Sen svär jag alltid över momsen. Inte själva momsen. För den plockar man ju ur systemet och betalar. Tjopp.
Men, sen ska ju själva skatteskulden bokas av mot lite olika konton.
Och där rör det till sig.
Jag har ju inte jobbat med bokföring på en massa år, så det sitter inte i ryggmärgen än. Jag måste alltid tänka ett par vändor. Jobbigt juh! ;-)
Men, det kommer. :-)

Nåja, jag hann klart med det bolag vi är delägare i. Det var huvudsaken. Där vill jag ha stenkoll.
Vårt eget, får vänta till måndag.

Väl hemma, var det jättevarmt! Jag tog mitt kvällskaffe i solen på baksidan.
Härligt!Sommaren är inte slut!
Sen var det bara att ta sig ann dessa, som jag fiskade med hem.
VAR kommer alla grejer ifrån? Var hade vi dem? Vi stod faktiskt och tittade på varandra idag och undrade om någon brutit sig in och ställt grejer där som inte är vårt!
En kartong ska till landet.
Jag är ju lite knasig jag och älskar sånthär ...Koppar grejer.





Jag har haft turen att få ärva flera kannor, krukor och olika sorters kakformar osv...
(bla har jag fått ärva ifrån makens mormor. Alla andra tyckte "men guuud så 1980"...medan jag hoppade av glädje! ;-))
Men, det går liksom inte riktigt att ha här hemma. Det är ju inget lantkök precis. Men, på landet kan jag ha dem!
Det börjar bli lite fullt nu när jag tar ut allt ifrån gamla huset.

Men, jag har smugit in några ytte pytte små i kryddhyllan! ;-)

Vi får se sen när vi renoverat köket. Risken finns att dom måste flytta då...

En kartong var lite roligare. Doftljus och lite sånt. :-)
Sakta men säkert blir det ordning här med! (Är det någon som missat att jag är en riktig strukturnörd..??)
Nu längtar jag tills gymmet blir klart.
Jag måste komma igång med träningen igen.
Maten går jätte bra nu och jag loggar varje dag. Det värsta sötsuget har försvunnit och jag kommer i mina jens igen!;-)
Men, man måste ju ha lite kondition och styrka också.
Har jag hört....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar