Sidor

fredag 23 augusti 2013

Kommunikation och påverkan.

Ah, skönt med fredag!
Veckan har varit smått galen och har känts såå lång!
Mitt huvud är lite mossigt! ;-)

Det är inte direkt smygstart efter semestern utan full fart. Precis som de ska vara! :-D
Vårt otroligt hårda gnetande under våren och försommaren har så smått börjat ge resultat. Vilket är jätte kul!

Onsdagen, ägnade jag mig åt att sitta på kurs hela dagen.
Spännande och givande. Det är så intressant att träffa andra företagare, denna gång endast kvinnliga och få höra deras historia.
För mig är det även intressant att höra vilka problem man har och vad man skulle behöva för att utvecklas.
Vilka tjänster vi kan lägga till i vår portfölj.
Dagen blev dock lång och svettig, bokstavligen.
Eftersom kursen låg mitt inne i stan, ställde jag bilen. Det går inte att parkera i stan och alla köer gör att man omöjligt vet om man kommer i tid.
Så tåg it is.
Vilket i sin tur betydde att jag fick gå upp hyfsat snortidigt och väcka barnen tidigare än vanligt för att det blev apostlahästarna till skola och dagis.
Maken han var ju på kurs han med, "långtbortistan" så vi kunde inte hjälpas åt med lämningen.

Jag var lagom svettig när jag lämnat Lilleman, lubbat med Minime till dagis och sen till tåget..
Som var smetfullt och varm.
Och -jag kom ju på varför jag inte gärna åker tåg.
Folk doftar inte - dom luktar!
Man undrar hur många hushåll som saknar dusch?
För, dagsgammal svett, luktar inte. Jag menar om det är så att man inte har råd med deo eller parfym.
Duschar man och har tvål, så luktar man inte illa samma dag.
När man väl luktar, då borde man ha duschat i förrgår!

Nåja, jag hann i tid och hade sån tur att stora dottern kunde hämta båda barnen på eftermiddagen så att jag kunde vara med ända till slutet.
Tåget hem var galet varmt. Urk..
Väl hemma var jag både utsvulten och svettig! ;-)
Maken hade precis dykt upp hemma och hade varit smart nog att ta med sig hämtmat!
Stora dottern, började sitt nya gymnasium samma morgon.
Lite nervöst var det allt!
Men det hade gått bra och det var en massa hon behövde få berätta och lufta...

Lilleman hade haft sin första riktiga skoldag och även där bubblade det över..

Maken i sin tur hade varit på en tre dagar lång kurs.
I Kommunikation & Påverkan, språkmönster och NLP.
Han var _trött_.
Men samtidigt full av ny kunskap som han ville dela med sig av och testa på oss.
Jag vill ju också höra och lära mig så mycket jag kan, även om jag ska gå den kurs han nu varit på om en inte alltför lång framtid. Men, jag är för nyfiken för att vänta! ;-)
Och vi är ju så ivriga på att få in hans kunskap i våra projekt.

Sen fortsatte veckan med kundmöten, nätverkande och styrelsemöte./
Jag har även haft ett möte med den som byggt vår hemsida.

Genom åren har jag ju fått höra mer än en gång, att jag är för flitig användare av sociala medier.
Men, på kursen jag gick på, fick jag höra att det är inte möjligt.
Vi företagare ska ösa ut vårt budskap på alla kanaler vi kan! ;-)
Så nu ska vi optimera hemsidan! :-)

Veckan har också kantats av en massa kommunikation, på flera plan.
På vissa ställen rena krismöten och "damage control".
För det är inte lätt.
Kommunikation kan vara oerhört svårt och miss i kommunikationen kan resultera i ganska jobbiga efterdyningar.
När man antar att saker är på ett visst sätt.
När man tror att man kan låta bli att prata om saker. När man inte vågar, för man är rädd för reaktionen man kanske får.
När man tror att man vet vad andra tänker och behöver.
När man undviker det som är viktigt för att slippa problem. Vilket sedan ger problem.
När man inte förstår att det man säger, inte bara är det man säger. Utan tolkas av den som tar emot det.
Och det mottagaren tycker att den hörde, inte alls är meningen att tas emot som det gjorde.

Man kan utan större problem såra människor utan att riktigt vara medveten om det.
"Det är väl inte ditt beslut?"
Näe, det kanske det inte är, men ibland blir det effekter på den som egentligen inte har med saken att göra.
Och kan man inte prata om det, vad effekten blev och vad orsaken var, då kan det bli oerhört jobbigt.
OM man sedan känner att man inte vill, vågar eller orka ta i det som blev en konflikt, direkt, när det är färskt, utan skjuter på det, då innebär det att den bollen inte längre är en boll, utan en halv planet när den väl, någon gång ska bearbetas.
För hur gärna man än vill sopa saker under mattan, för eller senare kommer man att behöva prata om det.

Har man sopat riktigt duktigt, så är det så att vid nästa konflikt som kommer, för vad man än tror, så kommer det en konflikt.
Det gör det, när människor umgås. Det är inget konstigt.
Finns det inga konflikter, är människorna troligen helt döda inombords! ;-)
Nåja, har man inte tagit i problemet när det uppstod, så har man det i botten nästa gång och har inte bara den nya konflikten att reda ut, utan även den som förut sopats bort.

Sen beror det ju på hur man funkar som person. Om man vill undvika problem eller komma till en lösning.

Hur som helst, så har vi lärt oss galet mycket den här veckan. Både om om själva och i jobbet.
Och, i kväll åkte maken på ett jobbrelaterat mingel, där jag hade velat sitta som en fluga på väggen! ;-)
Det ska bli sååå spännande att höra om när han kommer hem.

Nu ska jag sjunka ner i soffan och dricka både hans - och mitt vinglas! ;-)
För det är jag fan värd! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar