Sidor

lördag 10 augusti 2013

Kickoff inför hösten.

Nu har vi landat hemma i radhuset.
Och det känns riktigt bra.
Farmor ville ha barnen för lite äventyr och vi bestämde oss när hon meddelat att hon snor barnen från fredag till söndag, att vi packar ihop och åker hem ifrån landet i samma veva.
Och det har var riktigt skönt. Ett bra beslut.
Vi hinner landa, innan vardagen tar vid.
Andas lite. Vi har varit lediga länge, men det har varit fullt ös hela semester.

Helgen blev som en mini Kickoff, för att känna att man mentalt är tillbaks i jobb mode.
Jag fungerar så att jag måste avsluta en sak för att helt kunna koncentrera på det som är framför.

Och att kunna landa hemma, packa upp, städa, fylla kyl och frys, tvätta och känna att det är skönt att vara hemma igen är viktigt för att jag ska kunna tänka jobb.
Vi ska ha ett par sista dagar nu där vi njuter av lite lugn. Sen drar jobbet igång.

Efter att vi packat bilarna och städat av huset i fredags tog vi oss en finlunch, på Ösmo Plantshop. Dom har en jätte fin och god buffé där varje dag.
Barnen åt pankisar. Det är de godaste pannkakorna man hittar!

Jag tog en sväng genom butiken när vi ätit klart och såg den här fina hyllan. Så, nu ska jag hålla utkik efter en fin hylla på loppis och göra den lite fin!
De har så mycket snyggt i den affären. Man måste skynda sig igenom. :-)
Efter lunchen lämnade vi barnen hos farmor och åkte hem.
Och det var jätte skönt att kunna packa ur bilar och packa upp alla prylar utan att behöva titta på klockan.
Det är ju så när man är småbarnsförälder, att det man uppskattar mest, är att få barnvakt så att man kan göra lite vardagssaker, utan stress.
I alla fall jag är sådan.
Visst, det är mysigt att åka iväg och ha det gott också. Men att bara vara hemma, gå ut och äta gott men inte behöva passa på en massa logistik är jätte skönt!

Så, vi var jätte romantiska och åkte för att storhandla! ;-)
Men innan, gick vi in på vår favorit sushirestaurang. Och - ägaren hade saknat oss! :-)
"är ni äntligen tillbaks ifrån semestern nu?" undrade han!
Han gillar inte att folk har semester! ;-)
Och maten var god, som vanligt!
Han lät oss smaka på lite nya såser han prövar. Ägaren är från Indien och blandar deras kryddor med sushin.
Det blir sjukt gott!
Jag har ju varit lite hostig och snorig, men det gick över efter att jag fick pröva lite goda kryddor!
Starka, men goda.
Man blir lite svettig och det nästan känns hur det driver ut baciller ur kroppen! ;-)

Jag fick med en liten kopp hem, med en grön sås, som man ska shotta när man känner att en förkylning är på gång.
I dessa ml finns det lika mycket C vitamin som i 18 apelsiner!
Vi märkte när vi kom hem, att det blivit mörkt på kvällarna! Vi flyttade ju bara in och sen drog vi till landet.
Men, nu är det dags att dra lite skarvsladdar så att jag kan tända fönsterlampor på mellanplanet, märkte jag! :-)
Det fick bli en massa ljus i stället..
 Jag älskar mina små hus!
Vi passade på att städa garaget(stor prio, för att vi ska få igång hemmgymmet igen.)  och tvätta en massa tvätt, innan vi tittade i kapp en massa serier.
Det är ju knappt att vi har tittat på tv under hela sommaren!

I morse blev det sovmorgon och "brunchs". Frukost vid 10 är liksom nästan mer lunch! ;-)
Jag gav mig på att klippa gräsmattan, som inte är särdeles stor, men jäklars vad den vuxit! Det har kommit betydligt mer regn här än det gjort på landet!
Trimmern orkade bara halva, sen behövde den laddas!
Klematisen, humlen och rosen har vuxit bra!
Nästan lite vildvuxet, så jag fick byta riktning på dem så att de håller sig på vår sida och inte hänger in hos grannarna. :-)
Och Orkidéerna har mått bra!
Jätte bra! Är man borta mycket är det dom man ska ha, som tål att torka ut emellan varven och att det blir ganska varmt.
De blommar så fint!
Den vita på bilden överst, stod på balkongen. Jag ställde ut en tre fyra stycken som det bara var blad och pinnar på, som inte fick plats inne. Tanken var att dom ska kastas. Men se, när jag tittade ut så blommade en för fulla muggar och den fick flytta in igen!
 Man kan inte annat än älska dom!
När min trimmer dog, passade vi på att ta en promenad till centrum, under tiden den laddade igen.
Vi hade planerat att gå på bio, men kände att vi hellre kikar på film hemma, så vi hyrde ett par bra filmer i stället.
Det är så mysigt att dra på sig mjukisbrallor och lägga sig i sängen! ;-)
(Utan att någon hoppar på en eller ropar på mamma var 5:e minut!)

Jag passade på att smita in på KappAhls rean. Men, nu var det inte mycket kvar.
Bland det urplockade hittade jag dock ett par jeans på rea och ett par leggings som jag fick 25% på.

En topp, som var lite lagom fin. Funkar till vardags och om man lägger till snygga byxor och skor går den att ha på jobbet.
Klänningen var jätte söt! Funkar också på jobbet.
Mer höstrea än så blir det nog inte för min del.
Jag kommer däremot att behöva åka och köpa jenans till Lilleman. Han har som alltid, fått hål på knäna på alla jeans!
*suckar*
Det är dags att plocka igenom höst jackor och skor snart också och uppdatera det som behövs.
Nu har jag ganska bra koll, tack vare att vi nyss flyttat.
Men, det kan finnas några kartonger som ännu inte är hitkörda...

Nåja, efter ännu lite mer garage fix och plock, åkte vi på middag vid Hammarby sjöstad.
Det är så fint där!
Vi har bestämt att det är där vi ska bo, när alla barn flyttat hemifrån! För det är en tvåa med kokvrå man har råd med i dessa hoods! ;-)
Men, då blir det ett krypin här över vintern och landet på sommaren!
 Det blev som det brukar, Toast skagen till förrätt...
 och grillad lax till varmrätt..
Dock, hade man stora problem i köket idag. Vi anlände strax efter 18 och fick in varmrätten kl 20!
Jag började undra om man åkt till Norge för att hämta laxen!
Det resulterade i att makens aptitretare och sideorders och min kaffe efter maten inte kostade något! :-)
Tur att vi inte skulle hinna till någon bokad bio eller så..

En riktigt skön helg fick vi, och barnen fick busa med farmor. Alla vann! ;-)

I morgon är det så dags att plocka i ordning Minimes dagisväska. Tänk att hon nu går sista året på dagis!
Sen är det dags att städat min kontorsplats, öppnat jobbdatorn och gjöra en grovplanering för närmaste veckorna så är jag direkt "där" på måndag morgon.
Maken smygstartar, pga att Lillemans fritids har två studiedagar nästa vecka.
Men jag drar igång direkt, med kundbesök och bokföring. Nu får jag sota för att jag samlat på mig flera månadsavslut! ;-)
Efter ett styrelsemöte i slutet av veckan borde vi vara på banan igen! :-)
Lite lustigt är det ju, hur snabbt man är tillbaks i vardagen, trots att paniken var fullständig för bara en vecka sedan.
Då ville jag inte alls! :-) Men, nu känner jag hur jag vill få igång alla höstens projekt!
Jag är redo för hösten! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar