Sidor

tisdag 23 juli 2013

Surikater och karuseller!

Tiden går fort när man har roligt, sägs det ju.
Mormor har varit här en vecka redan. Vips så gick den tiden.
Det var dags häromdagen att beställa biljetter hem. Hon stannar en vecka till och vi skulle inte ha några problem att fylla ytterligare en vecka! :-)
Men, vi är glada att hon stannade i två!
Det är en omställning att gå från ett ensamhushåll, till ett hushåll med 6 pers. Plus lite vänner på besök.
Det är drag under galoscherna, så risken fanns att hon bara skulle orka en vecka. ;-)

Hon har ju ett pågående målarprojekt, med alla stolar och bord som ska bli vita.
Vilket inte är helt lätt. Vi ska ju kunna sitta under tiden, så det blir en stol i taget. Men bra så. :-)
Jag kommer att ha jobb hela hösten! ;-)

Maken satte upp lite fler spaljéer häromdagen och en Björnbärsbuske har planterats.
De är så goda bär och busken är så vacker när den blommar!

 Häromdagen revs även del två av altanen. Vi planerade först att spara den till nästa sommar, men så började vi riva lite grand..
Och så åkte maken ut och övningskörde med dottern och då rev jag ännu mer! ;-)
Nu är allt borta och nytt virke levereras i morgon.
Det har varit riktigt soligt och fint länge, men blåst så in i norden!
Varmt på dagarna. Barnen har sprungit runt i underkläderna, men på kvällarna är det så kallt!
Jag hoppas att vi får lite varma kvällar snart. Det är ju det som är sommar, liksom!
Igår hade jag en av mina 5/2 dagar. Dvs en fastedag. Vi bestämde redan i helgen att vi skulle fasta på måndagen.
Dottern och mamma hängde på.
Och det gick jättebra!
Mamma åt inget på hela dagen, endast varm buljong till lunch och middag.
Dottern klarade sig till middagen, då orkade hon inte mer! ;-)
Och jag klarade mig bra till middagen jag med, men då åt jag mina 400kcla.
Troligen hade jag inte ens ätit dom, om vi inte hade fått besök av vänner!
Som hade med sig blåbärspaj och vaniljsås!
Då blev det jobbigt! ;-)
Men rätt bra ändå. Det kommer att bli en vana att ha en eller två fastedagar i veckan. Utan problem alls.

Jag fick en jättefin Uggla av vännerna! Det är ett vindspel i glas.
Tjusig!
Den kommer att få flytta in under vintern för att inte bli förstörd..

Idag var vi uppe rätt tidigt, för att åka till Parken Zoo.
Barnen har pratat om det sen tidigt i våras.
Så, idag bar det av.
Jag kan säga att fastan var över! ;-)
När vi fikade på eftermiddagen köpte maken glass till mig.
Man kan säga att han känner mig väl!
Kärlek i en kopp!
Daimströssel!
Just nu har Parken Zoo en utställning om Dinosaurier. Jätte fin!
Man kan läsa om dinosaurierna och rätt många fanns i utställningen och de både rörde på sig och hade ljud.
 Det är en hel del knatande innan man ens är inne i djurparken!
Motion fick vi! :-)
 Lilleman var helt lyrisk över Dinosaurierna! Och önskade att det hade varit fler!

 Minime var livrädd! Hon bokstavligen kravlade sig upp hos pappa och sen satt hon där! :-)
Det var riktigt snyggt gjort!
Alla djur är ju fina. Kattdjuren respektfulla och fina! (jag skulle vilja klia tigrarna mellan öronen...)
Men coolast är ju ändå Surikaterna!
Två stycken satt på spaning i varsin ände av inhägnaden. Jag tyckte lite synd om dom. Eftersom det flanerade förbi folk hela tiden och barn skriker, måste dom ju ha full fart på sina små hjärtan och hjärnorna! :-)
Men söta är dom!
 Efter att vi tittat på alla djur gick vi till nöjjesdelen.
Lilleman hade tjatat sig igenom hela djurparken....
Sen, när vi kom ner dit och han åkt lite grejer så dök "preeteen" killen upp.
"asså här är ju bara bebisgrejer..för småbarn, typ sexåringar, jag är ju faktiskt snart sju!"
Sen blev han skitsur när vi skrattade åt honom!

Nåja, det fanns en hel del att åka för honom också. Och storasyrran blev lite snurrig och fick ge upp efter en stund! ;-)
Minime däremot var i sitt esse!
Hon fick åka karusell! Och lite annat. Tyvärr är hon för kort för det coola grejerna och till och med med vissa där man får åka med en vuxen.
Men hon var klart nöjd med dagen!
Och vi andra var trötta!
Mest trött var plånboken! Man vet att ta betalt på alla dessa ställen.
Men, det hör ju sommaren till det med! :-)

Vi hade förberett oss för ett par dagar av regn nu. Men enligt senaste prognoserna så ska den riktiga värmen komma nu!
Och det är finfint. För jag har lite "nejsemesternfårintevaraslutredanpanik".
Vi är lediga tre veckor till...Men det går för fort!!
(Sen vet jag ju, att när vi väl packar ihop oss för att flytta hem, skolan, dagis och jobb drar igång, så trivs jag ju med det med! :-) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar