Sidor

måndag 15 juli 2013

Rosor och hål i huvudet!

När jag vaknade i morse, slog tanken mig att jag skulle dubbelkolla när resterande del av familjen droppar in här på landet.
Jag har tänkt i flera dagar att det är i morgon, men det ringde en klocka om onsdag..
Efter att ha dubbelkollat, så är det ju onsdag alla kommer! :-)
Tur att jag verkligen kollade! Att sitta på Arlanda fel dag är ju lite kiss..;-)

Nåja, det blev inte storhandlingsdag som jag tänkt, utan jag passade på att ta en vända till Bahaus i stället.
Maken, påbörjade kojbygget tillsammans med Lilleman.
Man kan säga att Lilleman är "lite på" i det projektet! ;-)

 Jag tog Minime med mig och den lätta lastbilen, för att köpa mer spaljé.
Minime var inte så sugen på att åka med. Men, för att maken skulle få något byggt alls, så övertalade jag henne.
Redan i bilen började hon gnälla om att det var varmt.
Och jag måste ju hålla med! Vi har ingen AC i den bilen...
Nåja, plattan i botten till Bauhaus.In där..leta spaljé. Fick veta att den spaljén fanns i andra huset, tvärs över gatan.
*sucka*. In i bilen och bort till andra huset.
Väl där är spaljén både grövre och bredare. Wtf?
Ringer maken, som kommer på att den nog är köpt på Hornbach då.. Mäh...
Själv mins jag inte alls var den kom ifrån..
Nåja, vi vände hem igen.
Planerade att svänga in på den lokala plantshoppen på hemvägen, men det ville inte Minime.
Hon var hungrig!
Så, det blev matstop och sen plattan i botten hem igen, för att mata övriga familjen.
Själv körde jag en lätt lunch idag.
(Jag är fortfarande inte direkt hungrig efter fastan och håller fast vid den känslan! ;-) )

Efter lunchen fick jag ungarna med mig till plantshoppen. Kojfiskarna dom har i en damm där är alltid kul att titta på.
Jag gav mig på rosjakt.
Och, lite annat smått och gott.. ;-)
Jag är egentligen inte så förtjust i murgröna, men dom utfyllnadsblomma funkar dom fint och sen blir dom ju nästan vintergröna om dom trivs.

 Jag hade tänkt köpa Flamentanz till spaljén, men dom som fanns, var så taniga och små att jag inte ville betala för dom!
Hade man REAt ut dom, ja.
Men till fullpris? Näe.
Så det blev två andra klänghistorier. Båda ska vara snabbväxande och "maffiga".
En röd och en vit/gul.

Alla tre Waldemar rosor jag satte förra sommaren blommar så fint så! De är ganska taniga, men har vuxit fint!
Jag hann inte göda i år, eftersom vi flyttad ut så sent, men nästa år...
Det ser ut som att Rådjuren inte gillar just Waldemar. Alla andra rosor har dom gått åt rätt hårt nu! :-(
Lite märkligt, för när vi inte var här, hade de knappt norpat nåt alls.
Men nu, när vi är här är det rena Mc Donalds! :-(
Måste snart göra nåt drastiskt på ett ställe, där blommorna knappt hinner ta sig alls.
Jag vet att många gillar rådjur, men jag gillar dom inte. ;-(
Fästingtaxi!

Nåja, jag köpte en Honungsros som heter Rosa Helenae.
Den ska vara snabbväxande och kraftig.
Nu satte jag den precis invid en mindre björk. Min förhoppning är att den ska leta sig upp mot ljuset och alltså "inta" trädet, sådär vackert som jag har sett att klätterrosor kan göra! ;-)
Risken finns att den står lite för mörkt, men jag håller tummarna!
 Jag satte en buskros till, men den är på vinst och förlust. För den står väldigt skuggigt. I värsta fall får jag flytta den.
Minime hjälpte mig att skotta jord! :-)
Hon har rätta knycken redan!
 Om ni undrar varför jag hade järnspettet, så beror det på att det är så inibängen torrt, att det var rena betongen på vissa ställen!
När jag grävde ner en Klematis vid terrassen undrade tom maken om jag inte grävde i den gjutning han nyss gjort.
Men så var inte fallet.
Det var torr lera!

Barnen har hållit ovanligt sams senaste dagarna och gått på diverse äventyr.
De är för söta när dom travar iväg!
Jag är så glad att vi haft möjlighet att ge dem en sådan barndom, som det är att knata på grusväg och plocka smultron längs vägen...
 Det är sånt man mins, när man blir stor. Att vägen var lång och smultronen jätte stora och många! ;-)
 När vi planterat klart, blev det då vattning för hela slanten!
Rosorna jag flyttat mår inte bra, alls.
Det är bara att gilla läget och ge dom vatten och omsorg och gödsla mycket nästa vår..


 Under tiden jag vattnade, ropade maken på hjälp.
Han var klar med själva kojunderredet och skulle sätta stöd under. Jag höll i en regel och två stod lutade mot själva bygget..
 Jag höll och maken skruvade och då, gled plötsligt de två reglarna iväg och den ena slog i den andra som kom farande och nockade mig rakt över ögat!
"Tjong i medaljongen" kan man säga!
Jävlars vad ont det gjorde! Som en rak höger.
Jag hann inte ens reagera eller få upp en hand.
Men, jag höll det jag skulle..
Sen säger Lilleman "men stackars mamma, du blöder!"
Och visst!
Kanten på regeln hade slagit upp en fint snitt på ett par cm rakt över ögonbrynet!
"drippelidropp" liksom.

Fint då! Och inte hade vi några plåster som funkade heller!
Sårkanterna måste ju dras ihop.
Som tur är, jobbar närmsta grannen på sjukhuset. Iofs med små barn, men tja...
Och hon hade sårtejp.
Så hon tejpade ihop mig så fint så! ;-)
Jag kommer troligen att se fin ut om ett par dagar. Typ gul och blå!

Vi är ena riktiga olycksfåglar i familjen just nu!
Sonens flickvän stod på öronen häromdagen uppe hos mormor där dom är på semester och går med handen i gips!
Nåja, som tur är så är jag ju ganska hårdskallad och hårdhudad, så jag överlever! ;-)

Det blir rätt mörkt på kvällarna redan!
Och då njuter jag av alla lyktor som jag ställt ut!



 Förbanna inte mörkret - tänd ett ljus! :-) Eller fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar