Sidor

fredag 26 juli 2013

Rosenböna, stockrosor och träsmak i rumpan!

Den som väntar på något gott...får tillslut virke! :-)
Man måste beundra de som kör dessa stora bilar, på vår pyttelilla väg! Och man ska ju inte bara in på tomten, man ska vända och åka tillbaks med!

 Lilleman satte sig på den bästa utsiktsplatsen för att övervaka avlastningen!
Nu kan altanbygget fortskrida! :-)
Under tiden maken väntat på virke, så har kojbygget fortsatt. Till Lillemans stora glädje!
Storebror och storasyster har varit engagerade och hjälpt till.
Och den blir faktiskt så stor att alla fyra kommer att kunna ligga där och läsa! ;-)
Minime var inte lika engagerad i bygget....Hon åkte till England!
Men sen missade hon flyget och kom hem igen! ;-)

Jag har fortsatt med mitt målande. Det står mängder med grejer på målning..Jag älskar att saker blir vita! :-D
Eftersom Lilleman prompt ville ha en postlåda, så svängde jag ihop sen sådan. När jag nu målat den vit, tyckte jag att den såg ut som något man kunde plantera blommor i!
Så, jag ska bygga ihop lite olika storlekar på lådor vad det lider och måla. Perfekt!

Mamma och jag skulle så fint titta på Ernst igår vi. Men ack vad vi bedrog oss! Det är ju någon jä-a fotboll på tv!
*sur* Men, jag missade förra veckans, så vi tittade ikapp det på play istället.
Och, han planterade rosenböna.
En böna jag helt missat! Dumt nog! Den är tydligen snabbväxande och blir hög som tusan. Finns flera olika.
Tydligen är dom ettåriga men kan bli fleråriga..
Om inte annat så kan man ta själva bönorna som frön till året efter.
Så, dom ska jag ha!
De ska sättas lite här och där nästa sommar! Och ska drivas innan så att dom är rätt stora när jag flyttar ut dom!
Den ovan skulle göra sig fint på samma ställe som krasse!

Sen, ska jag fröså stockrosor till våren också! Jag ska sätta dom lite överallt, har jag bestämt. För att fylla upp hålen där alla mina klängisar inte hunnit täcka.
Även krasse och luktärter ska sås i förväg till våren!
Det är lite knasigt att jag sitter och planerar vad som ska sås i Mars, jag vet!...men, tja jag ligger ju alltid steget före! ;-)
Det är ju rätt deprimerande att sommaren går mot sitt slut och då måste jag planera lite aktiviteter till vinterhalvåret!

Och, nu har jag grävt ner allt jag har planerat här på landet. De perenner som ska finnas finns, rosorna likaså.
(nåja, en ros per sommar, kommer jag alltid att köpa, sådeså! ;-))
Nu behöver jag grejer att fylla ut med så att det blir frodigt.
Våra balkonger i radhuset ligger i direkt söderläge, så med små växthus i plast, kan jag odla ganska tidigt på säsongen!

Nåja, idag klev vi upp med tuppen igen och drog på äventyr. I alla fall halva familjen.
Det var en bra bit att åka och jag ville bespara de två små det. Att åka flera timmar för att sen göra nåt kul, ja..
Men att åka flera timmar och sen sitta och lyssna på oss vuxna som pratar gamla minnen...mjä..;-)
Så jag tog mor och det två tonåringarna och åkte två timmar rakt in i landet, till min Moster!
Även en kusin dök upp.
Och varje gång man träffas, vilket inte blir så ofta, så bannar jag mig själv över just det faktumet. Att det inte blir så ofta!
Så långt är det inte! I alla fall inte till kusinen.
Det är för dåligt!
Jag har lovat att bättra mig på den fronten! ;-) Jag har så få släktingar häromkring så de jag har borde jag var rädd om! Basta!

Nåja, Moster bor i för oss, nytt hus. Och en fin trädgård!
Deras kaprifol var inte att leka med. Dock glömde jag att fota den!

 Men en massa annat fint hittade jag!
 Så vackert!
Och varmt! 30 grader..
Här hemma hade det åskat.
Men inget regn får vi..

I morgon ska vi pipa iväg och träffa lite annan släkt och på måndag ska jag skjutsa stora sonen till sin far och mamma till flyget.
Sen kommer jag troligen att vägra köra bil på ett par dagar! ;-)
Missförstå mig rätt, allt bilåkande har varit frivilligt och väl planerat, men man får lite träsmak i rumpan ändå! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar