Sidor

måndag 8 juli 2013

Det ska bli ordning i kaoset!

Idag har vi varit effektiva som få! :-)
Tydligen var det måndag.. Fast det kändes som lördag. Igen...
(Jag har gett upp och tittar på datorn, vad det är för dag.)

Det var ju grymt varmt igår. Det innebär att det blir löjligt varm i våra sovrum som ligger direkt under taket.
Huset är en finsk stockstuga, byggd för vargavintrar.
Dvs tätt som tusan.
När vi är här mitt i kalla vintern, så stänger vi dörrar och fönster, eldar ett par brasor och sen går vi runt barfota! :-)
När det är varmt, är det inte riktigt lika kul.
På bottenvåningen är det hyfsat svalt och sovrummen är som en bastu.
I barnens sovrum har vi ställt in en gammal AC som faktiskt funkar riktigt bra.
När man drar igång den och stänger dörren, så är det nästan kallt efter en stund.

I vårt rum har vi en takfläkt bara.
Jag vaknade mitt i natten av att jag höll på att rinna ur sängen. Bara att klä av sig och sparka av sig täcket.
klockan 3 kom Lilleman in, sjöblöt av svett och törstig.
Efter lite vatten öppnade jag deras dörr, med AC:n på och vår dörr mitt över korridoren öppen och drog igång takfläkten som maken stäng av när han somnade.
Med balkongdörren öppen blev det ok.
Men, jag vaknade till och ifrån.
Klockan 8 vaknade jag av att Minime grät. Varför? Jo, hon fick för sig att hon skulle ha pyjamasen hon haft på sig efter duschen kvällen innan, men dragit av sig precis när hon skulle sova!
Hittade jag den?
Nope. Efter lite tjafs (Läs: ge f-n i att väcka hela huset!!) Så accepterade hon en annan pyjamas.
Under tiden hon ylat hade hon ju väckt storebror, som såg lagom pigg och glad ut.
Jag drog igång tv:n och kröp i säng igen.

Efter en stund kom Minime tassande, utan pyjamas (!) och la sig i min säng. Det var som att få en varm vetekudde lagd mot ryggen!
Sen somnade vi båda.
Jag vaknade framåt 10 när Lilleman kom in och hojtade om frukost.
Pigg kan jag inte påstå att jag var.
Huvudvärk och allmänt "off".

Men, men. Upp och hoppa. Efter en Ipren kände jag mig som människa, nästan! ;-)
Maken hann bygga lite under tiden jag utfordrade barn och städade lite.
Nu när vi är ute och fixar, så ser det ut som ett bombnedslag inne. Jag hinner inte plocka vartefter ungarna river!
Plus att vi saknar förvaring.
Kläder vi har med oss ligger i kappsäckar. Och Minime som byter kläder 5ggr per dag minst, river ut allt varje gång hon ska byta.
Jag. blir. galen.

Maken föreslog att vi skulle ta en IKEA vända idag, när vi ändå skulle upp till civilisationen.
Sagt och gjort. Efter lunchen packade vi ihop oss och åkte.
Först för att lämna dottern vid tåget.
Hon åker med sin pappa och storebror till släkten i Finland i morgon bitti.
(Jag fick ett meddelande av sonen att han och flickvännen landat på svensk mark, för att nästan direkt sätta sig på båten till Finland dom med!)
Sen åkte vi hem till radhuset en sväng.
Tömde postlådan och fick hicka när den var full med räkningar!
Bläh..
Men, sedärja! Det var en drös med kreditfakturor!
På vatten, sophämtning, el och larm! :-D
Det är kul att byta ner sig i boende!
Och, elräkningen vi fick gjorde mig tårögd!
Så lite el som vi betalar för maj, har jag inte sett tidigare!
Tresiffriga summor har aldrig förekommit under våra år som husägare kan jag säga! ( under 9 år!)
Nu älskar jag radhus ännu mer! :-)

Sen drog vi iväg för att köpa 30 års present och till IKEA för att lösa vårt akuta klädproblem.
Jag har länge irriterat mig på att det fina PAX garderoberna som stod i sovrummen när vi flyttade in saknade inredning.
Två garderober har en hylla och en stång vardera. En har bara en stång.
Jaha? Jag hänger inte alla kläder.
Några klänningar och några skjortor, ja. Men underkläder, t-shirts, ungarnas kläder...
Nu köpte vi en massa backar.
Ska bli så najs!
Och en byrå till vårt sovrum. Det står en byrå där. Med samma usla innanmäte. EN hylla.
Fattar inte hur man tänkt alls.
Så den ska in i barnens rum som leksaksförvaring.

När vi sladdade in på parkeringen hade vi ca 45 minuter på oss tills vi skulle vara på kalaset.
Goda råd var dyra.
Vi var lite busiga och gick in bakvägen, genom kassorna. Maken sprang och hämtade en vagn och jag knappade in det vi skulle ha på informationsdatorerna.
Sen lubbade vi iväg och plockade allt, satte ungarna högst upp och racade till självscanningskassorna.
"blipp, blipp" så var det klart. Det tog inte mer än ca 20 minuter, trots att parkeringen var proppfull och det var fullt med folk inne.
In med ungar och backar i bilen och byrån på takräcket och sen full fart till kalaset!
Vi hann! :-)

Under kvällen har vi ätit gott och tjattrat med familj och släktingar.
Barnen tog sig ett kvällsdopp.

Lagom tills den höggravida 30 åringen blev trött, tackade vi för oss och åkte hem.
Jag ser fram emot morgondagen, när jag ska montera möbler och få ordning i kaoset i våra sovrum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar