Sidor

fredag 14 juni 2013

Valdemar vann!

Så, äntligen.
Rumpan i soffan -på landet!
Skum känsla, för det är så länge sen vi var här senast! Då låg det snö lite här och där. Det gör det inte nu kan jag avslöja! :)
Maken var ju ute häromdagen och avslöjade när han kom hem att vi har en hel del gräs att ta hand om.
Jag var mer oroad över att jag inte skulle ha några blommor kvar! ;-)
Och att det ihållande regnet som började droppa igår morse skulle hålla i sig över helgen.

Det regnade verkligen hela dagen igår! Jag satt hemma och förberedde en presentation på fm och det var rent sövande att lyssna på regnet mot altantaket.
Vi drog in till stan på möte efter lunch. Köade in...Det regnade ju. Då blir det så segt i trafiken!
Det visade sig att de vi hade möte med, precis hade avslutat en sommarlunch med sina investerare och partners, så när vi slog oss ner, så bjöds vi på jordgubbar och champagne!
Vi har påbörjat möten på sämre sätt! ;-)
Sen köades det hem igen. Segt, segt.

Det var skönt att stora dottern hämtade barnen, så att vi slapp stressa till det. Dom blev dock "en aning" blöta! ;-)

Sen var det till att packa pappas kappsäck, för att kunna åka ut så fort som möjligt idag!

I morse ringde klockan 5:30...För att vi skulle vara i stan, igen, på frukostmöte 6:30.
Jiises.
"Vi gör affärer när andra sover"..jo tack. Zzzzz.. (Tur igen, att stora dottern var hemma...)
Och vad gjorde det i morse? Jo, regnade....
Väl hemma hade alla barn precis vaknat och vi packade bilarna, käkade lunch och åkte.
Maken, tillsammans med svågern för att hämta båten som varit på "spa" över vintern. Man har kikat igenom motorn, kletat på ny bottenfärg och lite allmänt fix.
Jag och barnen åkte direkt ut.
Molnen skingrade sig och vi såg solen nästan hela vägen, men någon km innan, så öppnade himlen sig och det kom en redig skur.

Men, väl framme kändes det inte som att det regnar speciellt länge.
Jag kan säga att maken hade inte överdrivit när han förberedde mig på att gräsmattan var grön och frodig.
Vi hade behövt en 6-7 kossor!
 Det var inte bara långt, utan även väldigt välmående! Grönt som tusan.
Och aningen blött..
Vi bokstavligen hivade in väskor och mat, hoppade i stövlar och långbrallor och gav oss sen på projektet.
Det går liksom inte att göra något annat, när man inte kan gå mellan husen.
På vissa ställen nådde gräset mig en bit upp på låren!
Och då sätter man sig inte på åkgräsklipparen och "bara kör". Det går inte.
Skiten lär ha lagt av efter några meter.
Så, fram med liten eldriven trimmer, en eldriven gräsklippare och en bensindriven trimmer.

Ett antal timmar senare, så var vi nere på "vildvuxennivå" på en tredjedel av ytan.
Då, rullade vi ut åkgräsklipparen.
Det skulle vi inte ha gjort! Plötsligt hur vi hur det mullrar, sen mullrar det lite mer och så kommer regnet!
Vi orkade inte rulla in klipparen igen, utan slängde bara över en pressening och så gick vi in och kokade kaffe! :-)
Det brukar annars vara det först jag gör när vi kommer ut hit. Kokar kaffe.

Nåja, det slutade regna efter en stund och vi fortsatte med slitet.
Maken och svågern dök upp med båten..
Och sen kom det en skur igen.
Då gav vi upp och jag tog en runda runt "ägorna" för att inspektera förfallet.
Men, till min stora glädje så växer det mesta!
Två klematisar har gått åt och det var ju väntat. Jag köpte ju tom två nya häromdagen! :-)
Det brukar vara så att någon fryser bort över vintern.
Till min förvåning såg jag dock att två som jag var övertygad om inte skulle överleva, dom har små gröna blad och ser ut att ta sig bra!
Och -alla rosor jag satte förra sommaren har klarat sig och växer riktigt bra!
Det är kul!
Vid portalen har humlen vuxit på riktigt bra! Lite för bra, tyckte nog rosorna som nästan "kvävts".
Humlen hade snirklat sig runt rosen på båda sidorna och nästlat sig in så att dom var helt krokiga.

 Jag drog loss rosorna och gav dom ny klätterväg.
Däremot blev jag snopen över att piprankan bara hade en liten, liten grön kvist nu. Den som brukar växa som ogräs..
Flamentanz har vuxit riktig bra! De har vuxit snabbare än det jag haft tidigare och en nästan två meter höga redan! Skoj!

 Den här är lite tunn och inte så frodig, men har ju vuxit på bra den också! Dubbelt så hög som i höstas.

Men, Valdemar vann! Jag såg förra sommaren en bild på en portal med en ros som var helt otroligt fin.
Jag frågade vad det var för stort och lärde då känna Rosen Valdemar.
Den kan tydligen bli enorm om den trivs.
Så, jag letade upp en och planterade.
Och som den växer!
Det är en dålig bild mot solen här, men, rosen är redan lika hög som stängslet och växer åt sidan och upp.
Låter bara rådjuren den vara ifred, kommer den att bli otroligt fin!
Jag är bra sugen på att sätta den på fler ställen!
man kan inte få för många klängrosor! :-)


Så, nu kan jag sova sött, när jag vet att det mesta av mina bebisar har överlevt! :)
Jag och dottern, lär vara möra i kroppen i morgon!
Bara att klafsa runt i stövlar, får man ont i vaderna av!
Och så en massa frisk luft på det! :-)
Sömntabletter behövs inte.

Barnen har cyklat runt, runt i regnet och fick en hel del frisk luft de med och sonade utan knot.
Jag hoppas att vi vaknar till sol i morgon...annars hinner vi aldrig det vi behöver hinna med innan det är dags att åka hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar