Sidor

fredag 7 juni 2013

Hur man tar sig ann motgångar...

Varma, sköna lördag.
Maken var uppe och steppade tidigt och blev hämtad vid 7:30
Själv halvlåg jag i soffan och tittade på morgon tv till närmare 9 innan några barn vaknade.
Det är så skönt att få en lugn start på dagen.

När de väl vaknade, var lyckan stor att få rostade mackor! Med mycket smör! :-)
Mimime som är liten i maten överlag, petade i sig två stycken!
Rekord.
Sen drog vi på lite inköp.
Jag är ganska orolig över hur det ser ut på landet nu! Det lär vara vildvuxet, torrt, uppätet och frodigt i en stor hög.
Jag har ingen aning om vad som överlevt.
Så jag tog det säkra för det osäkra och köpte ett par klematis. För någon har garanterat frusit bort, torkat bort eller blivit bambimat.
Och några krukor vill man ju ha. Tid för inköp kommer inte att finnas när vi är där ute nästa helg och sen är det midsommar, så nu köpte jag och ställer på lager. :-)
Lite ditten och lite datten.

Sen kunde jag inte låta bli..
Det växer ju en massa olika vita blommor i vår slänt, så nu fyllde jag på lite! :-)
En vit lupin!
Lupiner finns ju lite överallt, oftast blå, lila eller rosa.
Jag vet inte om jag sett vit förut.
Jättefin tycker jag!
Och en vit Klematis.
Som jag petade ner i slänten med lite växtstöd.

Jag fastnade för denna med fjärilar och löv på.
Nu hoppas jag att blomman trivs och växer fint.
En liten rabattros blev det också, som reades bort.
Röd. Den satte jag högst upp, för den blir inte högre än 60-80cm hög.

Under tiden jag grävde blommor, sprang ungarna hit och dit i solen.
Grannen på andra sidan lilla berget har en pool. (Eller "pöl" kanske är rättare sagt)
Och det plaskades hejvilt under dagen.

Vips så var det bara en klädhög kvar i köket och Lilleman var borta. Och när jag tittar ut så ser jag bara lockarna dansa bland grönskan av Minime.

 Det ser bokstavligen ut som att ungen smält..

Efter middagen tog vi en prommis till parken lite längre bort. Den parken ligger betydligt närmare nu när vi kan smita ner mellan husen.
Det blåste småstorm, men varmt. Jätte skön sommarvind!


Det finns mängder med jättevackra träd i parken och nu fröar det rejält. Det blåste upp små tromber av frön som satte sig överallt. Det såg nästan ut att snöa! :-)

 Det är den här trappan man smiter ner mellan husen på. Eller, säger man i?
Nåja. Ner är det ju himla smidigt.
Men upp. Det tar på "rympmusklerna" kan jag lova!

Den är både lång och brant!
Tar man vartannat steg, på tå (rekommenderat av min svåger..) så får musklerna jobba! :-D

Väl hemma, blev belöningen kaffe och jordgubbar med grädde.
DET är sommar!

Så blev det kväller.
Lilleman pep iväg till grannen, igen, för att fika!
Ungen är aldrig hemma! :-)
Minime följde också med, men kom hem igen rätt fort. Hon stod på näsan en stund innan och skrapade knät.
Och nu är hon lite invalido.
Ska helst bäras..
Lilleman lyckades riva sig han också på handleden och är skitstolt över sitt plåster.
"Sårad i strid" liksom..
Alla tar vi våra motgångar olika! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar