Sidor

söndag 3 mars 2013

Kethupeffekten.

Ojoj. Det är tur att man inte säljer hus (eller köper, för den delen) så särdeles ofta.
Risken finns att jag skulle bli ännu gråhårigare.
(Ja, jag vet. chocken är total, men maken har hittat gråa hår på mig!)

Vi har bott i huset i 6 år och nu har vi lovat varandra att bo dubbelt så länge i nästa hus, minst! ;-)

Processen köpa hus gick rätt fort. Tips -kontakta säljare - titta- komma överens - klart.
Processen sälja hus har varit betydligt längre.
Förra hösten bestämde vi ju oss. För att sälja nu till våren.
Vi valde mäklare och fotograferade utemiljöer.
Sen gick hösten.
Nyåret kom.
Jag började röja, städa och fixa.
Det drog ut på tiden.
Vi bytte mäklare. (lång story, som jag lagt bakom mig. ;-))
SEN hände det grejer!

Ny mäklare.
En rätt proaktiv sort.
"Vi fotar om 3 dagar, annons om 5 dagar och så säljer vi!"
Öhh, jaha. Hur länge brukar själva försäljningen ta? Från visning?
"Tja, jag har för vana att sälja innan."
????
Ursäkta, va?
"Tja, jag har så många som står på kö till området, så jag brukar oftast inte hinna ha visning."
Nähe? Så tråkigt...eller inte...
Nåja.
Vi röjde.
Vi fotade. Bilderna blev jätte bra.
Plötsligt började vi undra varför vi skulle sälja? Huset är ju skitfint! ;-)

Dagen efter fick jag ju det där samtalet ni vet...


Sen, kvällen efter så ringer han igen.
Vi hade fått bud! Två stycken till och med.
Öhh,,oj...Men huset är ju inte ens besiktat!
Vi fick vänligt säga att vi inte tar något bud innan vi besiktat. Vi vill veta vad vi säljer.
Inte för att vi trodde att något var galet, men man vill gärna ha ett protokoll som säger att det inte finns några större fel.
Eller hittat något som vi inte visste om.

Nåja, en vecka går. Vi besiktar en dag och gör energideklaration dagen efter.
Och, på fredag kväll ringer mäklaren igen.
Vi hade fått ett ännu bättre bud, när han delat med sig av besiktningsprotokollet!
Wow.
Där fick vi nåt att tänka på.
Två dagar innan visning.
Hur fasen gör vi nu?
Det var ett bra bud. Men, vad händer vid visningen?
Kan vi få ännu mer?
Vi tangerade dröm priset. Det vi sagt "oj, tänk om ..."

Vi funderade och meddelade mäklaren att om man går upp lite till, så ställer vi in helgens visningar.
Vinna eller försvinna.
Och på lördag morgon fick vi ett sms. "Drömpriset uppnått, om vi skriver papper på söndag morgon".
:-D
Och, man får inte vara dum!
Vi hade uppnått drömpriset och det ska man inte sjabbla bort.
Man vet aldrig hur en visning går.
Vi hade kunnat halka ner till utgångspriset lika snabbt som vi fick drömpriset.

Så där satt jag igår, och tittade i en vägg!
Jag skulle ju visningsstäda och barnen skulle till farmor i ett par dygn. Då behövdes ju inte det..
Vad gör vi nu??
Det jag planerat göra frös ju inne!
Mina processer blev inte av. Jag knatade runt lite lätt förvirrad.
Maken garvade åt mig! 

Efter en stund släppte chocken.
Barnen tittade på mig som att jag var galen! Dom hade planerat att vara hos farmor flera nätter och det backar man inte hur som helst.
Så, det var bara att skjutsa iväg dom! :-)

Sen sjönk det sakta men säkert in.
Vi hade sålt huset! På EN visning! på knappt nio dagar!
Yey!

Sen städade jag i alla fall.
För säkerhetsskull.
OM köparen plötsligt ångrade sig i sista minuten, för då skulle det ju bli visning ändå.
Och sen var det lite skönt att få ut all energi jag gått och sparat på!
Men, det blev ju inte den där "alltmedtandborste" städningen, så det var ganska fort gjort.

Så, jag passade på att ta ett pass i gymmet. Det var jätte länge sedan jag tränade nu igen. Ryggen har gjort sitt. Allt slit och släp med packandet och faktiskt en massa jobb har gjort att träningen frusit inne.
Men nu så. Jätte skönt med ett tungt pass som släppte på både spänningarna och gav mig chansen att bli av med lite rastlöshet. 

När jag var klar, tyckte maken att vi inte kunde slösa bort en hel lördagskväll, när vi ändå hade barnvakt!
Så, vi firade lite i förväg med att åka på "fin restaurang" och äta middag! :-)

Toast Skagen..mmmm...

 Grillad Lax! mmmm...


Varm chokladkaka med glass..dubbelt, mmmmm..

Vi rullade hem..bokstavligen.. :-)

Och efter en god natts sömn är det så dags att åka och träffa de som köpt huset! :-)
Det ska bli spännande att se vilka det är som kände att huset är perfekt för dom.
Även om jag inte är "känslig" på så vis, så är det alltid kul om man gillar de som ska ta hand om huset efter oss..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar