Sidor

söndag 10 februari 2013

Kajsa kavat

När jag var liten och precis lärt mig läsa, var min favoritbok, Kajsa Kavat.
Hon som bodde hos mormor.
Och mormor halkade och bröt benet strax innan jul. Vilket gjorde att Kajsa fick gå till torget och sälja karameller alldeles själv.
Och- till jul storstädar man, det vet ju alla.
Hon hade lärt sig att man storstädar genom att vända upp och ner på allt i huset och sen ställa tillbaks det.

Lite så känner jag mig idag. Som Kajsa Kavat! :)
Men, jag börjar se slutet av tunneln och dammhögarna.
För, även om man städar hyfsat ofta så flyttar man ju inte möbler så ofta.
Man lyfter inte av elementskydd och kikar inte bakom skåp.
När man sen väl gör det, så hittar man ett och annat. :-)

Vilket genererar en jäklig röra.
Samtidigt är det skönt att verkligen gno ända in i hörnen.
Men, när jag stod på knä under badkaret idag (trots att vi lyft av fronten) och svor över en liiiiten spindelmannen gubbe som vägrade att krypa fram från sitt hörn, då undrade Minime "men mamma, vad GÖR du?"
:-)
Det är lite tur att det blir till att Vabba i morgon, så hinner jag göra klart mina projekt här hemma.

Och som tur är har vi en lite lugnare vecka nu, än vi hade tex. förra veckan.
Annars är det lite problematiskt att jobba ihop som vi gör eftersom vi oftast måste vara med på samma möten.
Då är det lite knivigt med sjuka barn! :-)
Men, den här veckan kan vi pussla lite och få det att funka i alla fall.

Det ska bli lite intressant att se hur Minimes feber utvecklar sig.
När jag mätte igår hade hon 38,7.
Hon fick inget febernedsättande då, utan jag gav henne lite Fit Line i stället.
Innan hon somnade på kvällen fick hon en slatt Ipren, för att sova hela natten och det gjorde hon.
Idag har vi inte mätt, men att hon är febrig det ser man.
Hon har fått små drinkar FL ett par gånger om dagen idag med, efter att jag frågat en som kan mer om produkten vad jag skulle ge.
Och hon är pigg.
Det som "ska" hända är att själva sjukdomsförloppet ska gå fortare, iom att man dricker så högdosigt med vitaminer.
Framförallt D-vitamin.
Och bra magbakterier.
Alla produkter är vattenlösliga, så man behöver inte oroa sig över att barn ska få i sig för mycket. Det kroppen inte behöver, kissas ut.
Det största problemet med att ge Minime, är att hon inte klarar att dricka 2,5 dl vätska på en gång, som hon skulle behöva om man gör en "full dos".
:-)
Lilleman drack av min morgondrink i morse, men var inte så förtjust i smaken.
Minime gillar dock den sura citronsmaken.

Det ska bli spännande att se om det gör någon skillnad.
Vi vuxna, som nu är inne på 3:e veckan känner helt klart att det händer grejer.. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar