Sidor

måndag 25 februari 2013

Jag -Unik?

Oj, vilken dag.
Gick upp i morse och nu är det middag. Typ.
Det är lite kul nej, jätte kul, när man är konsult. För på en och samma dag, träffar man folk från vitt skilda ställen.
Första mötet, en koordinator mellan en kommun och näringslivet.
Andra mötet, en ordförande i en företagarorganisation. Dränkt i olja och spolarvätska, typ. :-)
Två skilda världar.
Och vitt skilda problem.
Men båda fantastiskt intressanta möten. ;-)
Vilka härliga människor man lär känna.

Efter att vi farit fram och tillbaks genom staden, så levererade vi ett lass flyttgrejer till förvaring.
Tok stressade.
Och då slog det oss.
Varför gör vi så här?
Varför far vi runt som tokar, hämtar barn på dagis, åker hem och fortsätter jobba?
Så att vi är hemma men faktiskt inte MED barnen.

Dom är 4 & 6 år. Dom har haft en soft start på förskola och skola.
Båda var hemma med mig tills dom var dryga 2 år.
Sen har dom gått korta dagar.
Och hämtats senast 15:30
Medan vi stressat som galningar och inte blivit klara på nåt ställe alls. Allt är halvdant. Både jobb och barn.

Galet. Men det dåliga föräldrasamvetet gnager.
Idag bestämde jag mig, att dom faktisk kan gå hela dagar. Som andra barn! Och få mindre stressade föräldrar.
Nu utökar vi dagarna.
Så att vi hinner jobba klart och verkligen kan vara hemma i huvudet när vi hämtat dom.
När jag informerade barnen om längre dagisdagar, så blev reaktionen enorm!
"jaha, vi ska bygga lego, kan du gå nu?"
:-)
Men, jag vet att det blir problem.
För, man kan inte öka timmarna på dagis men inte inkomsten. Det borde ju hänga ihop, liksom.
Det förstår inte tjänstemän. Oftast inte.
Att man som egenföretagare jobbar gratis en massa, innan man byggt upp en verksamhet som rullar.
Vi företagare lever ju på kärlek allena! :-)
Det vet ju alla. :-)

Sen fick jag en annan fråga idag.
Som för en gångs skull fick mig tyst.
Jag ska var med i ett nätverk för kvinnliga företagare.
Och fick frågan:
Vilka fem saker gör dig unik???

Öh..say what??
Jag har en massa bra egenskaper, men jag kan inte påstå att dom är unika!
Jag har en massa unika erfarenheter, men det är en annan sak. Och de är fler än fem! ;-)

Vad gör mig Unik? Att jag har stor hylla och kan lyfta en tung skivstång?? ;-)
Jag är unik för min man! Hoppas jag..och för mamma! ;-) Det är alla barn för sina föräldrar.
Men, i jobbsammanhang?
Vad??

Så skulle man inte formulerat frågan till en man!
Där skulle man fråga efter de fem bästa egenskaperna. Inte vad som gör en unik!

Så jag svarade på vilka mina bästa egenskaper är och så får jag se om det var så man menade.
Om inte annat, så får jag väl hävda att den var min manliga sida som svarade! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar