Sidor

lördag 19 januari 2013

Förgiftad

Redan i veckan som gick, bestämde vi oss för att lördagen skulle bli en "outdorsy" dag. Det var så länge sen vi gjorde nåt ute och allt "utelek" kan inte vara på landet. 
Vi måste bli bättre på att vara ute även här hemma. För det finns otroligt fina platser häromkring.
För både vinter och sommaraktiviteter.
Att det var -19 grader när vi vaknade, det gav vi sjutton i! 
Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! :-)

Vårt date sällskap, hoppade dock av. Både för att det var kallt och för att det saknades utrustning. (Iofs saknades utrustning på grund av kylan...;-) )
 
Det fanns en fundering på att träffas och leka inomhus, på något lekslott eller dylikt, men det ville inte jag.
Är det någonstans det florerar förkylningsvirus och magsjuke virus dessa kalla dagar, så är det där.
Sånt har jag inte tid med just nu.

Nåja, vi utrustade ungarna med dubbelt av det mesta. Underställ, strumpor, vantar och kragar.
Och så gjorde vi det samma med oss.
Nackdelen är att innan man har klätt alla och är ute, så rinner svetten! ;-)

Väl framme, så blev man tårögd av hur vackert det var! 
Solen sken ifrån en klart blå himmel. Frosten hängde i träden, snön glittrade och det singlade små glittriga snöflingor.
Vi var inte ensamma om att ha bra kläder! :-)
Det var massor med folk som åkte i puklabacken, åkte skridskor, långfärdsskridskor och skidor.

 
Det kändes märkligt nog inte som de -15 grader det var, utan mer som -5! I solen var det sagolikt skönt.
Vi tog ett par vändor i pulkabacken, innan vi gick en tur på sjön där man skottat upp både skridskobana, skidspår och gångstråk.

Sen fick barnen prova sina skridskor. Det går riktigt bra för Lilleman nu och Minime var rätt tuff hon med!
Det är inte lätt! :-)
Jag ångrar att jag inte köpte ett par när vi ändå köpte till barnen häromveckan.
Långfärdsskrikor blir det nog!
När folk kommer farande, på långfärdsskrillor och pumpar på med stavarana, då blir man jäkligt sugen! :-)
Så det är nästa projekt.
Sen får man väl ha barnen i pulka efter, eller nåt! :-)

När vi började frysa om tårna, plockade vi fram matsäcken.
Äggmackor och varm Oboy! Det kan inte bli bättre när man är ute!
Det är så mysigt i det område vi var i, för det finns en restaurang, där man kan äta både Gulasch och pannkakor.
Sen finns det en korvmoj och flera ställen där man kan grilla själv.
Alltifrån engångsgrillplatser, till grillar där man kan ha egen kol, till ett stort hus, där man i mitten har flera stora grillar som man eldar med ved!
Coolt!
Platsen är fantastiskt fin på sommaren också! Då kan man bada där nere strax bakom träden! :-)

Innan vi åkte, meddelade vi farmor att vi skulle vara i hennes område och att vi troligen skulle vara hungriga när vi "outdorsat" klart.
Så, när vi var tillräckligt frusna och fått alla sol och frisk luft vi ville ha, så åkte vi dit på middag.

När man suttit en stund inne så slår ju "friskluftförgiftningen" till när man varit ute i så pass kallt väder.
Kinderna blossa och man vill helst bara lägga sig under ett täcke och sova! :-)

Det gjorde vi dock inte, utan åt så att magen stod i alla fyra hörn! :-)
Jag försöker ju tänka på vad jag äter nu, igen. Men, när svägerskan har gjort efterrätt, ja då går det inte så bra.
För det är alltid så gott!
Samma idag. Det smakade vädligt syrligt så jag inbillar mig att det var jätte nyttigt! ;-)
(Sen VET jag att det var skitmycket socker i, men det låtsas jag inte om! :-) )

Min svåger var också där. Han är min mans PT (dvs, han som står bredvid och skriker "ökaaaa" när maken lyfter tyngder) och han är jätte duktig på styrketräning.
Så, nu har jag fått tips på andra axelövningar än de jag gör nu.
Spännande! Jag fick bla övningar med pilatseboll.
Så, nu blir det till att pumpa den! :-)
Nu står den lite ledsen i ett hörn och saknar luft....
Jag har inte fått in den i min träning.
Kul med nya tips!

På hemvägen somnade Minime i bilen och gjorde som hon valigtvis gör. Vaknar när man lägger henne i sängen hemma.
Så, det lär blir en lång natt!
VI däremot är rätt trötta. Frisk luft är fina grejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar