Sidor

torsdag 6 december 2012

Billigt är sällan bra....

Det var en underbart fin vintervärld vi vaknade till i morse. Glada i hågen hoppade vi i bilen och tänkte att kommer vi bara av vår lilla gata så är det nog röjt. De har säkert plogats halva natten eller tidig morgon.
Jo tjena! Inte!
Jag har som sagt, fyrhjulsdrivet och hög bil. Jag tar mig fram, genom drivor och snöhopar.
Men problemet är att man måste ha lite fart då.
Går inte att vela eller fisköra.
Och på många ställen var det bara "en fil" i morse. Och när man fick möte, så var det kört.
Eller, där folk tvekade och inte riktigt vågade gasa.
*suck*
 
Ingenstans var det plogat! Jo, på skolgården och det tackar vi för!
Och, fyra man stod på dagisgården.
En skottade med traktor och tre hängde på varsin spade!
En av dom sandade när jag kom ut.
Jag var rätt sugen på att tipsa dom om att man inte behöver stå och titta på.
Två hade kunnat röja snö någon annanstans....
 
Nåja, barn blev lämnade och hem kom jag. Jag skottade fram soptunnan och röjde av trappor och lite på trottoaren.
Sen gick jag in och åt frukost. Funderade på att träna, men sen funderade vi lite till och kom på att vi nog måste ut och flytta den snö som ligger.
 
Vi bor på en lite märklig gata. Nästan bara olika sorters sutteräng hus. Stora tomter, men inga platta.
Det är murar, staket och slänter överallt.
Ingenstans kan man hiva snön som måste av gata och parkering.
Vi kunde raskt konstatera att OM plogbilen kommer, på den här sidan av nyår, då skottar dom in oss.
Och det blir en fin vall framför bilarna.
 
Så, det var bara att klä på sig och börja flytta snön åt sidorna och uppåt.
I Januari 2011 gick det inte att skotta längre, på något vis alls, utan man fick ta till lite mer drastiska åtgärder.
"liten snöslunga" :-)
 
 
Efter 1,5 timmes skottande har vi det jätte fint på vår sida av gatan! :-)
Det tog alltså 3 timmar eftersom vi var två.
 
Det är sån skillnad att vara ute och skotta denna vinter. Min träning ger verkligen resultat!
Även om det inte syns så mycket på kläder eller vågen som jag skulle vilja, så har jag ork på ett annat sätt.
Jag blev toksvettig, men inte trött. Fick knapt puls!
Tom så att maken hade svårt att hålla undan det jag petade fram till honom.
 
Och det är kul. Att jag märker att jag har praktisk nytta av träningen!
Att bli toksmal är liksom inte syftet. Att må bra och ha en kropp som funkar är ett mycket större värde.
 
När vi skottade som bäst kom det en stare och höll oss sällsis. Åt lite av de äpplen som hänger kvar.
Maken kom på att vi har fågelmat i garaget, så det sista jag gjorde innan vi gick in var att mata pippisarna.
 
 
Sen åkte vi iväg på lite lunch och ärenden och förväntade oss att se en jäkla aktivitet i snösvängen.
Men icke!
EN traktor mötte vi.
Och såg ett par schaffisar som åt lunch.
Men i övrigt är det jäkligt tyst.

På kommunens facebooksida beklagar man den undermåliga röjningen.
Maskiner har gått sönder och ojojoj.
Hmmm..
Man får det man betalar för!
Får inte röjningen kosta nåt, så får man precis det. Nada!
Och det kan man hoppas att folk i sverige förstår, nästa gång det är val.
Betalar man minimalt i skatt så  blir det inga pengar över, till vare sig sjukvård, sjuksrivningar eller snöröjning.
Då får man fixa det själv.
Eller med ideélla medel.
Hur kul är det?

Jag blir lite upprörd, känner jag. Men allt är påväg åt det hållet.
Ingenting får kosta. Man betalar inte en spänn för kvalitét eller bra service.
Alla tittar bara på själva pengen.
Och den som är billigast vinner upphandlingen.
Sen blir man besviken när man får precis det man betalade för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar