Sidor

måndag 26 november 2012

Jul i vårt hus..

Vi fick lite sovmorgon i morse. Skönt. 6 års börjar ju inte förrän framåt 8:30 och Minime sov som en liten gris.
Lilleman, han hade drömt om lego och tomtar han. Han är liiite pirrig nu!
Vilket är lite märkligt, för han tror inte på tomten längre, säger han.
Men han är helt stissig med tanke på lucia och jul.
Han sjunger julsånger så att det ekar och har frågat flera gånger om vi verkligen ska komma och titta när de är lucia i skolan.
Som om vi skulle missa det, liksom! ;-)
 
Efter att vi ätit frukost åkte vi iväg på lite äventyr, Minime och jag.
Presentjakt till far.
(Och vad gör hon vid middagen? Jo -berättar för pappa vad vi köpt! Snitch!)
 
När det var klart, kunde jag inte hålla mig utan tog en sväng till Rusta.
Jag skyller på Minime, för hon såg ToysRus skylten och ylade i hög sky att hon hade födelsedagspengar att spendera.
Och vem är jag att neka?
Men, det blev Rusta i stället. Där är grejerna billigare.
Och -det finns julpynt! :-)
 
Jag, som helst skulle hoppa julen i år(som de flesta år) kände bara att jag inte ville se en endaste adventsljusstake.
Usch.
Så, det blev hjärtan och stjärnor på fot!
"några" stycken....(ställer man dom på rad, så ser inte maken hur många det är! :-) Det ser ju ut som tre, va? ;-) )
 
 
När vi kom hem, grävde jag fram julpyntet ur källaren.
 
Hur jag tänkte, när jag fick för mig att göra det när Minime var hemma, vet jag inte riktigt.
Iofs är det nästan omöjligt att göra något annat med henne hemma.
Jobba är uteslutet.
Att betala räkningarna innan vi åkte var en resa bara det!
Det är lite meckigt att knappa ocr siffrorn under tiden någon hoppar jämfota bredvid och ylar "mammamamamamamamamamamaaa!"
 
Så, julpynt blev det, när tid ändå fanns.
Vartefter jag bar upp lådorna rev hon ur dom. Bokstavligen!
Allt som glittrade och glimmade slets fram och tillslut låg det mesta i dockvagnen.
 
Jag räddade det som gick och lät henne hållas med resten.
Vi har inte riktigt samma syn på pynt.
Vi gillar det båda, men jag fördrar att man sprider ut det lite.
Minime vill gärna ha så många tomtar det bara går på så liten yta som möjligt.
 
Stjärnorna blev jätte fina tycker jag! :-) Och de går att använda efter jul med

 
Två sovrum nere fick varsitt hjärta och en lyckades jag klippa av sladden på! Oops!
Tur att dom inte är så dyra..

Vi "planterade" Adventsljuset med lite grönt. Dock måste jag hitta nåt klistrigt. För ljuset är runt i botten tydligen och vasen är också lite rund. Så nu är det lite lutande tornet i pisa..

 
Vi hittade de riktiga tomtarna som bor i peppishuset! Och träden..

 
De är ganska söta de små filurerna! ;-) Och har hittils inte blivit förflyttade..

 
Lite musik, måste man ha!

 
Och lite tomtar och luciatåg..



Dom här ser lite illa, men är grymt söta.

 
Jag hittade en julklapp ifrån förra året! Oöppnad! :) Minime blev glad, när hon fick dom i sitt fönster!

 
Och trapptomtarna fick komma fram!

 
När vi var på Rusta hittade Minime små, jätte söta tomtar. Jag tycket att hon kunde få en om hon ville.
När vi ställde upp dom här i trappan utbrast hon "men mamma, vi har ju tomtar!" :-)

 
Hallen fick en ny lykta och lite tomtar.

 
I vardagsrummet blev det pappersstjärnor. Riktigt snyggt för 50:-!

 
Jag hittade mina små lampor jag hamstrade på Ikea förra vintern! Små blommor som lyser på batterier.
De ska egentligen hängas i fönster på sugproppar, men jag petar in ett par i varje lykta, i stället för ljus. Jag trodde att fukten skulle döda dem, men de lyste hela förra vintern!
Så jag kör på samma i år.
 Skönt, att slippa gå ut och tända och släcka! :-)

,
 
Jag hade inte planeat att hänga någon belysning ute i år. Men kunde ju inte riktigt hålla mig.
Så, det blev några istappar i trädet.

 
Så, nu är julen här. Nästan.
Det saknas lite snygga julblommor..
 
Lillemans ögon tindrade i kapp med pyntet när han kom hem
"Men mamma, vad fint du gjort! Jag tror att jag drömmer" utbrast han.
:-)
Mammas kille!
Pirret blev inte direkt mindre...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar