Sidor

tisdag 14 augusti 2012

Nu jävlar! Nu är det Game ON!

Jag är en träningsperiodare av rang!


I perioder tränar jag både regelbundet och bra. Tycker att det är jätte kul och skönt. Det är avstressande och en kanon "egentid" som man som småbarnsmamma inte är bortskämd med.
MEN..så händer nåt.
Man blir förkyld, en unge blir sjuk, det kommer en semester eller ett julfirande och vips, så har man tappat motivation och lust.
Man kommer av sig.
Det som hände den här gången var att Viktklubb som jag var med på och loggade all mat och träning ballade ur.
De bytte faktureringmetod och vips, fick jag flera faktuor och påminnelser i veckan! När vi väl rätt ut trasslet fick jag tillbaks dryga tusenlappen!
Jag surnade till och sa upp medlemskapet. Och kom av mig.
Jätte dumt! Och förbaskat dålig orsak till att inte träna regelbundet, ändå!

Nåja, eftersom jag träningsjojjar, så jojjoviktar jag också!
Inte jojjobantar, märk väl. Jag bantar inte. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Det är bara korkat.
Det gäller att byta livsstil. "Livets goda" behöver inte betyda +10 på vågen.
För, jag mår inte bra av de där extra kilona. Varken mina knän eller min astma behöver släpa på ondödiga kilon.
Det vore kanon, om jag kunde skylla det på något eller någon.
Men, det kan jag inte.
Jag kan bara bli skit-irriterad på mig själv.
För det är ju så löjligt.
Tid finns! Det är bara att prioritera bort nåt annat. Tvätten lär vänta, städningen likaså.
Jag behöver inte ens gå hemifrån! Det är bara att pipa ner i källaren och ställa sig på löpbandet eller Cross Trainern! Dah!
Men, oftast har jag inte lust eller "ork".
Och det är ju mycket man inte har lust med -men man gör ändå!
Hallå!
Inte kan jag skylla det extra kilona på någon heller!
Man försöker ju gärna göra det....skylla på det ena eller det andra, men fakta är ju att man petar in alldeles för mycket av det goda under näsan och man rör på sig för lite!!


Allt annat är BS!
Allt annat är förnekelse.
Kalorier in och kalorier ut.
Sen, får man insé när man är 40+ att man lägger på sig lättare och det sitter hårdare. Och jag strävar inte efter att bli pinnsmal. Inte alls.
Men, jag vill vara sund, vältränad OCH få på mig alla kläder i min garderob!
Och jag kan! Jag har som sagt gjort det förut, utan att svälta mig ett endaste dugg. Tom ätit mycket och bra.
Men sockret ska ut.
Är man en socker addict som jag, så måste man undvika det.
Inte "unna" sig lördagsgodis ens. För man trillar dit på rot och så är suget tillbaks.
Unna sig BRA mat. För det finns det!

Kesoplättar med jordgubbar och en skvätt grädde är kanong! MMMM....

Efter middagen idag, drog jag på mig skorna och ställde mig på löpbandet.
Trots att jag inte hade lust, eller ork, eller motivation
 (Löpband är såååå mycket lättare än att springa ute. Inga backar, om man inte ställer in det, inga stop för övergångsställen, andra joggar eller cyklister. Inge regn och inge blåst. Bara att knappa in hur fort man vill knata plus motlut och sen köra tills man mår illa! ;-) )

Och när jag stod där, så blev jag förbannad! På mig!
Varför missköter jag mig? Såå gott är det ju inte, chokladen. Bara för stunden.
Jag vill kunna ha mina kläder och må bra!
Sådeså!
Så, nu är det Game ON!
Nu "sprang" jag 5,2km på 45 minuter, vilket är uselt. Verkligen.
Jag väger 10 kg mer än jag bör.
Och jag har flera par "favoritbyxor" som jag inte kan stänga.

Det som gäller nu är:
På 8 veckor, det vill säga, till den 9 oktober, ska jag ner dessa kilon. Det är inte orealistiskt, det är 1kg i veckan!
På 8 veckor ska jag förbättra löpningen så att jag springer 5km på dryga 30 minuter!
Och- brallorna ska på! :-)

Så, det är utmaningen! Klarar jag det inte så får jag skämmas, tamejfan!

2 kommentarer:

  1. Skitsvårt att gå ner så mycket som ett kilo i veckan. Fråga mig, I know all about it!! Viktväktarna - gick ner 17 kilo och jobbade t o m som Viktväktarkonsulent i ett år (sen hände saker i mitt liv som sabbade allt), Viktklubben, GI, you name it.
    Och till slut gick det så jävla överstyr att det blev en gastric bypass. Gick ner 37 kilo supersnabbt! Glad som en lärka var jag övertygad om att jag aldrig mer skulle få viktproblem. Det är fyra år sen jag opererades. Nånstans i slutet av det 3:e året började jag slarva med mathållningen och tjena, då var det kört! Sen förra sommaren har jag gått upp så jag nu väger TIO kilo för mycket.
    Ska vi försöka trigga varandra att få bort våra 10 kilon, säg till den 31 oktober?

    SvaraRadera
  2. :-) Jodå, ett kilo i veckan går! Jag har tom tagit 3 i veckan när jag legat på strikt kalori intag och tränat bra.
    Problemet är som du säger, att hålla det!
    Japp, det kan vi! till sista oktober ska skiten bort! ;-)
    Säg hej till morötterna! :-D

    SvaraRadera