Sidor

söndag 26 augusti 2012

Och bilen går bra?

Idag har jag längtat till kvällens träning hela dagen!
Nu vill kroppen ha det.
Och det känns så bra, att jag höll mig till mina 3 glas bubbel igår och var pigg och stark idag! :-)
Jag kan ha kul utan sprit och då är det liksom inte värt det, att vara seg en hel dag efteråt.
Så, trots fest igår, så klarade jag mig utan "skärpmaten" som brukar höra till bakfyllan och kunde träna som planerat.
DET är najs! :-)

Men, det gäller att få lite nya kickar och motivation. Så funkar jag till allt jag gör.
Måste få nya intryck.
Var man får motivationen är ju så olika.
Jag läser "Olgas" blogg rätt ofta för att få lite nya idéer.

I morse var hon på Tv4. Henne gillar jag skarpt! Hon har förutom sin blogg, Mamafitness på Fejjan.
En strong tjej!
(Hon var även med som tränare i senaste Biggest Looser.)
5 barnsmamma som inte har tränat en dag på gym och inte joggat en meter.
Hon tränar hemma, med olika vikter och intervall på löpband bland annat.
Löjligt vältränad är hon!
Och rak på sak. Strötskön.
"Träna varje dag, ät bra". Hon hävdar bestämt att man inte kan "unna sig" på helgen. För, man hinner inte ta igen det under veckans andra 5 dagar, det man moffar i sig på helgen.
Så, inget "unna sig" annat än mycket sällan.
(Inte godis i alla fall)
Och som sagt, att träna varje dag, minst 30 minuter går jätte bra, om man bara varierar sig lite.(Eller tar en PW varje dag som är skonsamt. Men man lär inte gå ner i vikt om man inte får puls och äter vettigt.)
Det som är skönt med henne är att hon inte har några bortförklaringar, utan det är så svart eller vitt.

Nåja, hon var med i morse och körde bland annat Burpees.
Hon rekommenderade 3*15 med planka vid "vila".
Så, det la jag till idag!
Men, jag höll nära på att slå ut tänderna vid första hoppet! Vi har ju nämligen heltäckningsmatta i gymmet. (Vi har alltså gjort gym i ett sovrum.) Vi slet inte ut den mattan, utan lät den ligga kvar eftersom den dämpar rätt bra.
Nåja, men skorna "sög "fast i underlaget innan jag hann bak med benen! Najs!
Så första vändan höll jag som sagt på att slå på näsan.

Av med skorna. Sen gick det bättre! :-)
3*10 st gjorde jag, med 1 minut planka emellan.
Man blir rätt mör, kan jag meddela!
(Jag hade värmt upp med 5 minuter löpband innan)
Sen, var det Komplexdax.
Jag började med mina 8kg på stången, 7*2. Gick riktigt bra!
Måste bero på dom rosa hantelhanskarna! ;-)

 
Sen 5 stycken utfall per ben. Aj. Jag har en rumpmuskel som inte alls gillar utfall! :-(
 
Nåja, jag kände mig fräsch och fin, så jag la på det dubbla på stången.
8kg per sida, dvs 16 kilo på stången.
Och körde 2*5 Komplex.
Gick jätte bra!

 
Det känns så bra, att fått flyt på stången! Sakta men säkert så blir jag starkare i ryggen, som är min stora svaghet.
 
Jag körde tom lite hantel press och armar! Jag som hatar hantlar!
 
Den här varianten av hantlar är bra! Om man är flera som använder hantlar och har helt olika vikter på.
Maken, han har ju alla vikterna. Det har inte jag! Så, med ett par enkla knapptryckningar så plockar man av vikter, utan att behöva plocka "av" dom så att säga. De blir kvar i ställningen när man lyfter hanteln och de vikter man vill ha på. Mycket smidigt! :-)


Efter styrkepasset, blev det 10 minuter löpband igen. nästan 2km..Halvägs, skulle jag dricka lite och tappade flaskan, som slog bort "panikknappen" och nollade bandet! :-(
Men sisådär 1,8 km tror jag att det blev, ink 5 minuter uppvärming innan.
Så det är bara att konstatera att "träningen går bra" :-)

Och med tanke på Olgas tips om att träna minst 30 minuter varje dag, så är jag så nära man kan komma! ;-)
Nu har jag sån tur att jag kan bestämma över min egen arbetstid just nu och då även träningen.
Så ibland tränar jag direkt på morgonen  och sen på kvällen dagen därpå. Då blir det en ganska lång vila emellan.
För att hålla motivationen tror jag också att det är bra att lägga upp en plan, på hur man ska träna i veckan som kommer.
I alla fall om man som jag, tränar hemma.

De som går på tex SATS, får ju lite hjälp med variationen! :-)

Nu är jag rustad för en ny spännande vecka! :-)

1 kommentar: