Sidor

måndag 20 augusti 2012

Belöningsdag!

Idag har jag bokstavligen tagit mig uppför en lång backe och kommit ner på andra sidan!
Det var en "Applåd för mej, yey" moment! :-)

Maken föreslog en lunchrunda i skogen och eftersom jag planerat in träning idag så drog vi iväg.
Det här med att springa ute, har inte varit min grej, på länge.(när jag vari 20-års åldern joggade jag jämt ute)
Men, för en massa år sedan, fick jag belastningsskador på båda knäna.
Gick länge och hade ont och fick inte gå i trappor, springa eller ha högklackade skor.
(Hajja paniken! JAG fick inte gå i högglackat!)
Så småningom, efter flera år, blev jag bättre och började ta PW och småjogga lite.
Med riktigt bra knästöd, så har det gått bra.
Bra skor och knästöd, det är mina viktigaste träningsredskap! :-)


Men, att springa ute har inte varit aktuellt. Av en massa orsaker.
Jag kan, fortfarande inte, springa på asfalt. Jag hade, svårt med backar. Att springa uppför var ok (förutom flåset dårå!) men att springa nerför och ha ont i knäna, det är ingen hit.
Så, det blev löpband, när jag väl kunde börja jogga.
När barnen var små, köpte jag ett hem, för att överhuvudtaget få logistiken att gå ihop med träningen.
Och löpband funkar jätte bra. Det är mjuk dämping, skönt och snällt mot knäna.
Sen, som astmatiker, kan jag inte springa om det är kallt och på våren är det pollenproblematiken!
Ja, ni hör! Det finns så mycket "Mot" så hjärnar ställer in sig rätt hårt på att jag springer inte ute!
(Precis som "jag dansar inte nykter!")

Men, nu har det hänt nåt!
Jag prövade lite lätt på landet. Mjukt och skönt underlag. Tyckte att det var helt ok.
Och häromkvällen var ju maken med ut på en runda. Det var jätte kul!
Det är trevligare att springa med någon, helt enkelt.

Idag gick det jätte bra! Vi tog 4 km på en halvtimme och det får vi vara nöjda med! Han har inte joggat överhuvudtaget för att han tycker att det är så aptråkigt.
Jag fick lite ont i benhinnorna efter första varvet, men efter lite stretch så släppte det.
Det var en helt galen skön känsla när vi väl satt och pustade ut efteråt.
Vi gav oss själva en applåd! :-)
Och det känns så väl, att den mentala spärr jag haft för att springa ute är borta!

Jag kommer fortfarande att använda mitt älskade löpband mest. För att kunna hålla kontuniteten när det är kallt, regnar, blir för sen på kvällen osv.
Men, så ofta jag kan och det finns möjlighet, så blir det utomhus!

Även makens "spärr" har släppt,  dock tycker han fortfarande att själva joggandet är tråkigt! :-)
Men hans grundkondition är bra och han är snabbare än mig! ;-) Vilket faktiskt är bra. Det gör att jag får "jaga" och inte behöver vänta in.
Så najs!
Det känns bra, vi är på gång och det ÄR Game On!

Men- man måste ju belöna sig också!
Förra gången jag gick ner en massa kilon, var efter 4 år som föräldraledig. Då, fick jag ett snyggt plagg vid varje "mål" jag nådde.
När man gått hemma så länge, har man ju inte ett plagg som inte är nerspytt eller har blåbärsfläckar!:-)
Så den stora motivationen var nya kläder!
Nu behöver jag inte det, garderoben är full.

Så, idag blev det i stället nya träningskläder! (och ja! -Det faller under en annan kategori, inte "kläder-kläder" ;-))

Man tvättar ju dom så oerhört mycket, att man nästan tvättar sönder dom. De tappar form till slut.
Och det behöves ett par omgångar för att de inte ska ligga i tvättkorgen när man behöver dom.
(vi tvättar ju galet mycket redan, utan träningskläder!)

Nu blev det två tröjor, sköna och fina färger!
Två nya BH i vackra färger.
Två nya byxor, som är helt galet sköna!
Och två par strumpor.


Det ska vara sköna kläder som sitter bra och färgerna ska göra en glad! :-)

Byxorna sitter som gjutna, men är ändå mjuka och sköna. Helt underbara och pirat modell, vilket jag tycker är skönt.
Plus att det är lättare att ta på/av knästöden.



Nu är jag rustad för en BRA träningshöst!

 Applåd för mej! Yey!

Det blev även en liten inspirationstidning, det kan man inte få för mycket av! :-)


Guldkantsmåndag! YEY! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar